Det var säkert Radium inblandat för strålande vita tänder!

L L Jan skrev:
Utdöd företeelse idag.
Vad menar du med utdöd? Finns fortfarande på systemet med artikelnummer ett.

Flaska med Renat brännvin, etikett visar "37.5% vol" och "Art Nr 1".

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Det var säkert Radium inblandat för strålande vita tänder!
Fanns mycket konstigt i dåtidens varor.
Hittade denna ask efter min farfar. Tabletterna innehöll kodeinfosfat och fenylkvicksilveracetat om än i liten mängd men säkert inte nyttigt på sikt.

• Vintage ask med texten "QUILLA COMP." innehållande 50 pastiller, från AB Ferrosan i Malmö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Ytterligare en bortglömd sak.
En mikrokator från C E Johansson i Eskilstuna. En fyrtiotals konstruktion utvecklad av ingenjör Abramsson även om denna är senare. Just detta exemplar kan sägas ha Nobelanknytning om än perifert då den härstammar från myntverkets laboratorium och användes för att kontrollera mynt och medaljämnen. Det var på den tiden vi tillverkade våra egna mynt i Sverige.
Först trodde jag att det var en variant av en sådan här:
Gammal svensk parkeringsmätare med skala för avgift i kronor och öre, och instruktioner för användning. Märkt "ORUB".
Skapa konto

Sen insåg jag att jag tvungen att googla, för att ens fatta vad det var jag såg:
https://www.elastocon.se/sv/mer-info/om-kalibrering/mikrokatorn-ett-doende-masterverk

OBS, mycket läsvärd länk. Och man blir minsann lite stolt som svensk ...

• Gilla
pmd och 2 till
  • Laddar…
Går det att bleka gultonade glas med uv-ljus eller gäller det specifikt toriumglas. Undrar då jag har en rysk armekikare med ganska kraftigt gulstick i bilden. Egentligen är det väl inte så störande annat än att snön ser närmast gräddfärgad ut. Annars är skärpan på topp, inte långt ifrån Zeiss eller Leica.
Det vågar jag inte svara på, vet bara att det funkar med toriumglas. Men det är väl bara att testa och se vad som händer?
P pmd skrev:
Ställ dem där solen lyser ofta så blir de klara. Solljus innehåller ganska mycket UV-ljus.
UV-ljus är ganska farligt för människor. Det är den typ av elektromagnetisk strålning som dödar flest människor (i Sverige åtminstone).
Ja jag borde göra det och sen köpa en adaptera så dom funkar på mina moderna kameror så dom kommer till användning igen.

Tokslut Tokslut skrev:
Jag tycker nog dessa var vanligare, hitta ingen med en gamlingling bredvid

[bild]
"Dramaten"kallade vi den

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
J jonko skrev:
Det vågar jag inte svara på, vet bara att det funkar med toriumglas. Men det är väl bara att testa och se vad som händer?

Ja jag borde göra det och sen köpa en adaptera så dom funkar på mina moderna kameror så dom kommer till användning igen.
Får prova med kvartslampan. Ingen vettig använder den till solning längre men jag provade den på några mögel fläckar på den vitkalkade väggen nere i källaren och den verkar avdöda möglet. Sprider också en doft av ozon vid användningen.

• Kvartslampa på metallställ, används för att avdöda mögel på vitkalkad källarvägg, avger ozondoft.
    Skapa konto
Mikael_L Mikael_L skrev:
Först trodde jag att det var en variant av en sådan här:
[bild]
Sen insåg jag att jag tvungen att googla, för att ens fatta vad det var jag såg:
[länk]

OBS, mycket läsvärd länk. Och man blir minsann lite stolt som svensk ...
Jag förstår fortfarande inte vad den mäter.😁

Har en kvartslampa men låter kikaren vara i fred. Det verkar vara det kanadabalsam som använts för att kitta linserna som gulnat. Vad gäller min ryska kikare är den över sextio år så det är lika bra att låta den vara som den är.

Redigerat:
Idag filmar vi med våra mobiler i hd-kvalitet så utvecklingen har gått framåt på ett sätt som de som levde förr inte kunnat föreställa sig i sina vildaste fantasier. En gång i tiden var alternativet att rigga upp en sextonmilimeterskamera med en svindlande filmkostnad per minut. Bolexkameran på bilden är intressant då den har ett objektivt för stereofotografering. För att få tredimensionell bild fick man ha på sig glasögon med ett rött och ett grönt filter. Denna kamera var flitigt använd av journalfilmare och användes långt fram i tiden men då i regel med andra objektiv.

• Bolex 16mm filmkamera på stativ mot grön vägg, använd för stereofotografering, stillbild tagen nära lägsta vinkeln.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Idag filmar vi med våra mobiler i hd-kvalitet så utvecklingen har gått framåt på ett sätt som de som levde förr inte kunnat föreställa sig i sina vildaste fantasier. En gång i tiden var alternativet att rigga upp en sextonmilimeterskamera med en svindlande filmkostnad per minut. Bolexkameran på bilden är intressant då den har ett objektivt för stereofotografering. För att få tredimensionell bild fick man ha på sig glasögon med ett rött och ett grönt filter. Denna kamera var flitigt använd av journalfilmare och användes långt fram i tiden men då i regel med andra objektiv.
Paillard Bolex tillverkade även billigare amatör kameror som denna dubbelåtta. Filmrullen vändes när den var exponerad och vid framkallningen delades filmen till två åtta millimeter breda filmremsor. Denna kamera kostade 1953 495 kronor vilket var en ansenlig summa i en tid då en arbetare tjänande knappt tre kronor i timmen.

• En vintage Paillard Bolex-kamera från 1950-talet, visas ovanifrån med objektiv och sidopanel med text.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vad menar du med utdöd? Finns fortfarande på systemet med artikelnummer ett.

[bild]
Nej, olika text på etiketterna. Den ovan är Vodkabrännvin?? 😆De har blandat ihop.
Vodka måste destilleras till 96 procent och får inte buteljeras vid lägre alkoholhalt än 37,5 procent. All annan okryddad sprit som inte uppfyller de två kriterierna får kallas brännvin

L L Jan skrev:
Nej, olika text på etiketterna. Den ovan är Vodkabrännvin?? 😆De har blandat ihop.
Vodka måste destilleras till 96 procent och får inte buteljeras vid lägre alkoholhalt än 37,5 procent. All annan okryddad sprit som inte uppfyller de två kriterierna får kallas brännvin
Det påstods att i New York så reglerades det att vodka skulle vara lukt-, färg-& smak-lös....
Likf.rbannat ansågs Absolut vodka vara godast, hur den nu kunde vara det om all vodka skulle vara smaklös.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Rund vit äldre telejack i plast monterad på en grå vägg. Fyra anslutningsöppningar och text "TELE" skrivet under.
Skapa konto

• Gilla
Per Eskilsson och 7 till
  • Laddar…
Mikael_L Mikael_L skrev:
[bild]
Jag har sådana där hemma. Funderar på om man skulle dra nätverk i rören.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.