1 749 098 läst ·
15 769 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Blekinge
· 12 236 inlägg
Det var säkert Radium inblandat för strålande vita tänder!
Fanns mycket konstigt i dåtidens varor.T Thomas_Blekinge skrev:
Hittade denna ask efter min farfar. Tabletterna innehöll kodeinfosfat och fenylkvicksilveracetat om än i liten mängd men säkert inte nyttigt på sikt.
Först trodde jag att det var en variant av en sådan här:B Bitterhetsakademin skrev:Ytterligare en bortglömd sak.
En mikrokator från C E Johansson i Eskilstuna. En fyrtiotals konstruktion utvecklad av ingenjör Abramsson även om denna är senare. Just detta exemplar kan sägas ha Nobelanknytning om än perifert då den härstammar från myntverkets laboratorium och användes för att kontrollera mynt och medaljämnen. Det var på den tiden vi tillverkade våra egna mynt i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sen insåg jag att jag tvungen att googla, för att ens fatta vad det var jag såg:
https://www.elastocon.se/sv/mer-info/om-kalibrering/mikrokatorn-ett-doende-masterverk
OBS, mycket läsvärd länk. Och man blir minsann lite stolt som svensk ...
Det vågar jag inte svara på, vet bara att det funkar med toriumglas. Men det är väl bara att testa och se vad som händer?B Bitterhetsakademin skrev:Går det att bleka gultonade glas med uv-ljus eller gäller det specifikt toriumglas. Undrar då jag har en rysk armekikare med ganska kraftigt gulstick i bilden. Egentligen är det väl inte så störande annat än att snön ser närmast gräddfärgad ut. Annars är skärpan på topp, inte långt ifrån Zeiss eller Leica.
Ja jag borde göra det och sen köpa en adaptera så dom funkar på mina moderna kameror så dom kommer till användning igen.P pmd skrev:
Får prova med kvartslampan. Ingen vettig använder den till solning längre men jag provade den på några mögel fläckar på den vitkalkade väggen nere i källaren och den verkar avdöda möglet. Sprider också en doft av ozon vid användningen.J jonko skrev:
Idag filmar vi med våra mobiler i hd-kvalitet så utvecklingen har gått framåt på ett sätt som de som levde förr inte kunnat föreställa sig i sina vildaste fantasier. En gång i tiden var alternativet att rigga upp en sextonmilimeterskamera med en svindlande filmkostnad per minut. Bolexkameran på bilden är intressant då den har ett objektivt för stereofotografering. För att få tredimensionell bild fick man ha på sig glasögon med ett rött och ett grönt filter. Denna kamera var flitigt använd av journalfilmare och användes långt fram i tiden men då i regel med andra objektiv.
Paillard Bolex tillverkade även billigare amatör kameror som denna dubbelåtta. Filmrullen vändes när den var exponerad och vid framkallningen delades filmen till två åtta millimeter breda filmremsor. Denna kamera kostade 1953 495 kronor vilket var en ansenlig summa i en tid då en arbetare tjänande knappt tre kronor i timmen.B Bitterhetsakademin skrev:Idag filmar vi med våra mobiler i hd-kvalitet så utvecklingen har gått framåt på ett sätt som de som levde förr inte kunnat föreställa sig i sina vildaste fantasier. En gång i tiden var alternativet att rigga upp en sextonmilimeterskamera med en svindlande filmkostnad per minut. Bolexkameran på bilden är intressant då den har ett objektivt för stereofotografering. För att få tredimensionell bild fick man ha på sig glasögon med ett rött och ett grönt filter. Denna kamera var flitigt använd av journalfilmare och användes långt fram i tiden men då i regel med andra objektiv.
Nej, olika text på etiketterna. Den ovan är Vodkabrännvin?? 😆De har blandat ihop.Alfredo skrev:
Vodka måste destilleras till 96 procent och får inte buteljeras vid lägre alkoholhalt än 37,5 procent. All annan okryddad sprit som inte uppfyller de två kriterierna får kallas brännvin
Det påstods att i New York så reglerades det att vodka skulle vara lukt-, färg-& smak-lös....L L Jan skrev:
Likf.rbannat ansågs Absolut vodka vara godast, hur den nu kunde vara det om all vodka skulle vara smaklös.