1 773 838 läst ·
16 115 svar
1774k läst
16,1k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Fel, det fanns en ganska söt Somersby före det. Inte särskilt god.Nötegårdsgubben skrev:
Sedan kom ju Hooch och otaliga skumma alkoläsk som smakade fan...
Ännu tidigare; ET rymddryck som läsk. Spygrön var den.
Du har helt rätt. Vad heter den andra på S då?
Eller blandar jag ihop det med äppelvinet?
Oavsett, jag drack inte skiten
Edit: det var nog Strongbow jag var ute efter. Har för mig att bolaget hade något sånt redan 1992-1993 före EU-inträdet. Möjligen med någon fransk cidervariant också.
Eller blandar jag ihop det med äppelvinet?
Oavsett, jag drack inte skiten
Edit: det var nog Strongbow jag var ute efter. Har för mig att bolaget hade något sånt redan 1992-1993 före EU-inträdet. Möjligen med någon fransk cidervariant också.
Redigerat:
Tidigare fanns ingen särskild skatteklass för cider och alkoläsk utan det gick som vin och priset blev därmed orimligt högt. Men det är möjligt att nåt ändå såldes som vin. Men sen vet jag att det under en tid såldes "maltdrycker med ciderkaraktär" som därmed klassades som starköl för att runda skattereglerna. Huruvida det var före eller efter EU-inträdet har jag dock ingen uppfattning om.S Saelen skrev:
För övrigt tycker jag det är skamligt att man får kalla kolsyrat fruktvin för cider, men det är en annan sak.
Men det gav dock upphov till en del roande upplevelser. Jag bodde en tid i Kortedala i Göteborg, och Systemet hade en butik på Kortedala Torg som länge, långt efter att nästan alla andra systembutiker blivit snabbköp, hade kvar försäljning över disk.C Crank skrev:
Det höll ju till en del gammaldags, "hyggliga", A-lagare på torget. En gång när jag skulle handla var det en sådan före mig i kön. Han sa vad han skulle ha, typ en Brännvin Special och åtta burkar Norrlands Guld. Expediten tog fram det, och gubben tömde ut en stor påse med småmynt på disken. Nu vidtog en mödosam räkning. Summan av kardemumman var att det stämde på öret.
En annan gång var det en gubbe som skulle ha en 37:a Explorer. Expediten vände sig inte ens om, utan greppade blint med handen bakom sig (de mest gångbara artiklarna förvarades ju lätt tillgängligt), fattade pavan vid halsen, svingade i en graciös rörelse fram den, lät den göra 3 volter i luften, fångade den igen med en hand och satte sen ner den på disken.
Klicka här för att svara