1 749 612 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Vanligt jodidnitrat som man gjorde i kemin OCH allt som kunde rosta under torktiden just rostade. Min lärare uppskattade man tillverkade det men mindre då man gjorde nitrervätska och blandade i glycerol. Samt ej heller värmde upp kalciumklorid med etanonol mm. Roligt i kemin då i grundskolan.
Kommer ihåg att vi bad läraren att få göra jodkväve men det gick inte för sig. Kemiförrådet blev av med en del röd fosfor, kaliumklorat och svavel. De tuffa grabbarna gjorde potenta men rätt instabila blandningar. Mer vanligt var salpeter och socker som gav en kraftig rök.M _Magnus L skrev:
I 9:an i slutet av 70-talet fick vi göra vanliga tändstickor i kemin. Jag fick en ide och "glömde" instruktionen att dela receptet med 4 och smugglade med mig överskottet hem. Där blandade jag noggrant de båda sörjorna (som skulle varit till stickor respektive plån) och rensade ett hundratal tändstickor på sina tändsatser. Sen doppades stickorna i sörjan och lades till tork. Sen hade jag inte tändstickor utan knallstickor för drog man stickan mot en skrovlig yta eller slog på den med något hårt så small det , ungefär som en tre-öres smällare. Under några veckor sen så gick jag förbi ett rökrum som var tomt och det låg en tändstickask där så lade jag dit en sticka. Efter en tid så blev det mycket vanligare med engångständare i rökrummen och de började också låsas 
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Ett annat barndoms nöje var att lyssna på utländska radiostationer, Radio Moskva med sin klassiska klockspelssignatur hördes starkast. Deras sändare måste varit gigantiska. Min far sände som tonåring ett brev dit med önskan om att få en låt spelad vilket också skedde. Han fick även ett svarsbrev med lite Sovjet propaganda. Det var stort under uppväxten i en liten by i Norrbotten.
Idag finns inte mycket kvar i etern att lyssna på.
Geisslerrör, urladdningsrör fyllda med gaser under lågt tryck. Varje gas har sin karakteristiska färg på urladdningen, de är fyllda med kväve, argon, syre, krypton och diverse andra gaser.
Jag hade inget högspännings- aggregat att driva dem med så jag improviserade och byggde ett eget av en kasserad ringklocka och en transformator. Fick ut nog med spänning att driva dem men konstruktionen var undermålig och störde ut både radio och tv i grannskapet.
Jag hade inget högspännings- aggregat att driva dem med så jag improviserade och byggde ett eget av en kasserad ringklocka och en transformator. Fick ut nog med spänning att driva dem men konstruktionen var undermålig och störde ut både radio och tv i grannskapet.
Radiorör, början till all den elektronik vi har idag. Inte helt utdött utan lever kvar bland hi-fi nördar som vägrar ta genvägar till det perfekta ljudet. Energiförbrukningen är väl stor men rent estetiskt är en rörförstärkare svårslagen.
Har några rörbestyckade apparer men mest som kuriosa.
Har några rörbestyckade apparer men mest som kuriosa.
Verkligen, Anders! Har aldrig och kommer aldrig att frekvenserna någon av dessa vulgära boningar ämnade att frekventeras av den smaklösa populasen med en lika begränsad stil som budget. 🤢AndersMalmgren skrev:
Kalsonger fanns även för damer. Damkalsonger.
De hade jag glömt att de finns.
Redigerat:
Jag samlade ihop lite gammal och nyare elektronik från skräplådan till brosdottern som nyligen började på en it-utbildning.B Bitterhetsakademin skrev:
Kan vara kul för dom att se hur grejorna har utvecklats, från reläteknik till processorer.
Gammalt telefonrelä från LME, transistor från Mullard, en triod från Philips osv.
Har nog en hel pärm någonstans med sk QSL-kort som man fick efter att ha skickat in lyssnarrapporter till utländska radiostationer.B Bitterhetsakademin skrev:Ett annat barndoms nöje var att lyssna på utländska radiostationer, Radio Moskva med sin klassiska klockspelssignatur hördes starkast. Deras sändare måste varit gigantiska. Min far sände som tonåring ett brev dit med önskan om att få en låt spelad vilket också skedde. Han fick även ett svarsbrev med lite Sovjet propaganda. Det var stort under uppväxten i en liten by i Norrbotten.
Minns att jag under många år fick brev från den östtyska radion med program etc.
Njae..det fanns mottagare med frekvenssyntes också, så man inte behövde kristall för varje kanal. Har fortfarande en sådan kvar och är användbar. Inte till avlyssning av polis men annat.B Bitterhetsakademin skrev:
En mycket bra källa till information. Vi som bodde inom Sthlm, Gbg eller Malmös polisområde kunde lyssna på polisens S-80-system, där reläades det ut även de mobila stationernas sändning.B Bitterhetsakademin skrev:
Med rakel så tog detta nöjet slut.
F frasen_36 skrev:
Och sedan kom germaniumtransistorerna.E etompau skrev:
Är trots sina brister och egenheter eftersökta till vissa speciella tillämpningar. Vet att en del gitarrister talar sig varma för deras fylliga ljud och använder dem i effektpedaler.