B Bitterhetsakademin skrev:
Har har vi en sedel från Zimbabwe. Får se om us-dollarn går samma väg.
Vistades en del i Botswana under åren strax efter 2000. De hade bra skämt om grannländernas valutor.

• Haha
videopac
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Jag sportar kortkalsingar, i nåt bambutyg. Mycket sköna.
[bild]
[länk]
L L Jan skrev:
Du får fundera på det! Eller om du frågar någon annan? 😉
Lönlöst då. Typ de män som gillar att kolla på Ernst, de kör också med kortkallingar? Klart isf ett samband.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
P
L L Jan skrev:
Kortkalsonger är utdött idag.
Nej, jag har sådana på mig just nu. De är högst ett par år gamla.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
L L Jan skrev:
Lönlöst då. Typ de män som gillar att kolla på Ernst, de kör också med kortkallingar? Klart isf ett samband.
Det är ytterst sällan jag sitter i bara kalsongerna och tittar på tv. Och om nu någon gör det, tittar på tv iklädd endast kalsonger alltså, så är det ju högst ointressant om det är kort-, lång- eller boxarkalsonger de har på sig.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
Finns en utbyteslampa för det ändamålet men den är röd. Lampan som sitter i ger förvisso en hel del värme då en glödtråd är kopplad i serie med gasurladdningsröret som strömbegränsare. Försöker du behandla värk med denna får du en redig brännskada av all uv-strålning.
Den ger till och med en hel del uvc och är därför förbjuden i dag.
Sån använde jag flitigt i min ungdom när jag gjorde kretskort med positiv-20.
Framkallning med vanlig kaustiksoda ( det säljs särskilda påsar med 20 gr sådant för hiskeliga pengar ).

• Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Sån använde jag flitigt i min ungdom när jag gjorde kretskort med positiv-20.
Framkallning med vanlig kaustiksoda ( det säljs särskilda påsar med 20 gr sådant för hiskeliga pengar ).
Nu går det inte längre att köpa kaustiksoda som privatperson utan att ansöka om tillstånd och betala avgift. Konstigt nog säljer Clas Ohlson fortfarande kalilut som är minst lika frätande.

P
Keiller Keiller skrev:
Jag sportar kortkalsingar […]
Vad gör man när man sportar kalsonger?

Alfredo Alfredo skrev:
Det finns dock på exempelvis Bauhaus och Hornbach. Du blandar inte ihop natriumhydroxid med den "förädlade" produkten propplösare?

Finns en tråd kring detta här:
[länk]
Då finns det ett kryphål i lagen , använder själv inte produkten efter att sett hur gjutjärnsrör påverkats. Har själv med stor varsamhet använt det till hopplöst inbrända grillgaller och gjutjärnspannor men då bara några minuter och därefter noggrann sköljning. Efter inoljning med rapsolja och instekning blev de som nya.

Då finns det ett kryphål i lagen
Vilken lag syftar du på? Som jag minns diskussionen i tråden jag hänvisar till var enigheten stor om att natriumhydroxid inte hade förbjudits eller fått några restriktioner. Har något ändrats sedan dess?

P pmd skrev:
Det är svengelska.

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
P pmd skrev:
Man använder dom. Att "sporta" något är att använda, bruka, något. Ett uttryck jag snappat upp av yngre generationer i min omgivning som ibland pratar lite annorlunda svenska. Edit: är tydligen svengelska, enligt inlägget ovanför.

Sen kan man ju kalsingar på sig när man idrottar också, om man vill det.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Vilken lag syftar du på? Som jag minns diskussionen i tråden jag hänvisar till var enigheten stor om att natriumhydroxid inte hade förbjudits eller fått några restriktioner. Har något ändrats sedan dess?
Jag var måhända otydlig, enligt Kemikalieinspektionen är det från och med den 1/1 2025 förbjudet att utan tillstånd köpa eller använda produkter innehållande natrium eller kaliumhydroxid med en styrka överstigande fem procent till avloppsrensning utan att vederbörligt tillstånd sökts och beviljats av länsstyrelsen. Kemikalieinspektionen har en lång sida med faktarutor för den intresserade.

till avloppsrensning
Där har du nyckelorden. Att köpa och använda ren natriumhydroxid till annat ändamål är såvitt jag vet fortfarande utan restriktioner. Finns säkert andra här som kan rätta om jag är ute och cyklar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Tror aldrig jag sett sådana. Däremot kommer jag ihåg att tobakshandlaren sålde askar med smällare ,stora som en lilfingertopp, som bestod av en papperslapp vriden om något slags explosivt "grus". Kastade man dem mot en hård yta så small de. Kommer ihåg att skolans "bad boy" kastade en grabbnäve med sådana genom kollegierummets öppna fönster en rast 😀

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.