C
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. I de flesta fall avses det som tills nyligen kallades motorgräsklippare.
Tror betydelsen glidit med tiden, jag som har en gammal veteranklippare som åker fram ibland har brottats lite med vad tusan man skall kalla den nu när handjagare inte är entydigt.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men start/ollon-pistolerna blev licenspliktiga och det dämpade försäljning och innehav. Nu tror jag de seriösa startpistolerna blivit helt elektroniska.
Såg för länge sedan (50år?) ammunition till spikpistoler. Kaliber 6 mm och 15-20 mm långa. Passade bra i uppborrade ollonpistoler.

nino nino skrev:
Ja det blev nog ingen hit?
Bodde granne med biografen när jag var lite och där körde dom luktbio en gång, efter filmens slut så låg det kartor överallt.
Man skulle väl skrapa en ruta och lukta vid vissa tillfällen
Det fanns också filmer att hyra där sådana luktkartor följde med.

L Lilak skrev:
Jaha det minns jag inte

Alti Alti skrev:
Såg för länge sedan (50år?) ammunition till spikpistoler. Kaliber 6 mm och 15-20 mm långa. Passade bra i uppborrade ollonpistoler.
Så sent som på 90-talet fanns det "startpistoler" som var lätta att borra upp, 22LR krävde inte heller nån licens att köpa, räckte att vara 18, och passade bra i en sådan pistol har jag hört.

L Lilak skrev:
Och jag har en vinyl-singel med skrap-yta på omslaget:
Fem personer poserar framför en tropisk bakgrund. En man i kostym håller i en banan. Texten "scratch and sniff" syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Min är oskrapad, men ryktet säger att det (lyckligtvis) är banan-doft som man skrapar fram.

Ungefär 40 år senare är det dock kanske inte så mycket lukt kvar.

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Sona2012 och 4 till
  • Laddar…
P
Alti Alti skrev:
Krutdrivna spikpistoler finns fortfarande.

P
B Bigfoot skrev:
Kompisen hade en massa plastsoldater (ca två cm höga och skulle föreställa olika länders armeér) och jag ville ha likadana, men helt plötsligt gick det inte att få tag på.
Airfix. Går de att få tag på igen?

P
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nej. I de flesta fall avses det som tills nyligen kallades motorgräsklippare.
Betyder handjagare en motorgräsklippare som sakner framdrivning, alltså?

Nej, det betyder tex en gammal Husqvarna, utan motor.

Gammal muskelgräsklippare från Husqvarna utan motor, i blått med handtag och två hjul.
Skapa konto

• Gilla
HenrikHuslöse och 14 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Betyder handjagare en motorgräsklippare som sakner framdrivning, alltså?
Betyder och betyder. Det har förstås ett annat ursprung, men jag skulle säga att betydelsen skiftar alltmer till gräsklippare som inte är robotar (eller åkgräsklippare).

• Gilla
Carli56
  • Laddar…
Halkmatta med blommönster i ljusgrått och grönt, populär på 70-talet, för användning i fågelbad i trädgården.
Skapa konto

Halkmattor till fågelbad, populärt på 70-talet, i trädgården

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
En person håller en stor laserdisc framför ansiktet, jämförbar med en LP-skiva, mot en svart bakgrund.
Skapa konto

Filmer på Laserdisc, DVD:ns föregångare. Stor som en LP skiva. 90 -talet.

• Gilla
Sona2012 och 10 till
  • Laddar…
I slutet av 90-talet när det var dessa laserdiskar undersökte vi hur man istället skulle kunna streama film med bredbandslösningar, hade glömt att det var så länge sedan.😉

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.