1 648 208 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Ganska mycket mer realistisk än knallpulverremsorna för oss små gossar. Det ser ju ut som ett revolver-"clip", fast är av plast förstås.Alfredo skrev:
De finns fortfarande, tror jag.Alfredo skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Kommer ihåg den varianten som var små kulor av folie och de small om man kastade en mot ett hårt underlag eller som vi tyckte var kul då vi slängde ut några på golvet och när någon kom in å trampade på dessa så small detKapsyl skrev:
Tror aldrig jag sett sådana. Däremot kommer jag ihåg att tobakshandlaren sålde askar med smällare ,stora som en lilfingertopp, som bestod av en papperslapp vriden om något slags explosivt "grus". Kastade man dem mot en hård yta så small de. Kommer ihåg att skolans "bad boy" kastade en grabbnäve med sådana genom kollegierummets öppna fönster en rast 😀
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Ja, men start/ollon-pistolerna blev licenspliktiga och det dämpade försäljning och innehav. Nu tror jag de seriösa startpistolerna blivit helt elektroniska.P pmd skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Nej. I de flesta fall avses det som tills nyligen kallades motorgräsklippare.A ajn82 skrev:
Jag förstår, och brukar själv ordet så. De 5–10 % jag klippet med motorsgräsklippare ser jag på sätt och vis som handjagade. Men jag reagerar på min egen tanke och språkbruk.
"PANG" lät det på den tiden. Sedan kom någon på att man skulle vara rädd om barns hörsel så de ändrades så det blev en liten tråkig "poff" som knappt skulle duga som väckarklocka i stället. Det konstiga var att det där med hörseln tydligen bara gällde "krigsleksaker" och att t.ex.leksakskaniner som låter "IFF-IFF-IFF" så att det kan väcka döda tydligen är ok. "Krigsleksaker" var väl för övrigt förbjudna ett tag, eller var det bara leksaksaffärerna som vek sig för trycket? Kompisen hade en massa plastsoldater (ca två cm höga och skulle föreställa olika länders armeér) och jag ville ha likadana, men helt plötsligt gick det inte att få tag på.Alfredo skrev:
Låter ungefär som att dela ut en seritidning och så kan man ha ett pip-ljud när det är dags att kolla på nästa bild. Så slipper man duk och projektor också...nino skrev: