P
Alfredo Alfredo skrev:
Vi kallade dessa för ollonskott:

[bild]

Och de var ju inte överdrivet realistiska, men small bättre än knallpulverremsorna.
Ganska mycket mer realistisk än knallpulverremsorna för oss små gossar. Det ser ju ut som ett revolver-"clip", fast är av plast förstås.
Alfredo Alfredo skrev:
Sen fanns ju "riktiga" ollonskott till startpistoler och liknande men dessa fick inte vi snorungar leka med (så ofta 😎).

[bild]
De finns fortfarande, tror jag.

hsd
Kapsyl Kapsyl skrev:
Tror aldrig jag sett sådana. Däremot kommer jag ihåg att tobakshandlaren sålde askar med smällare ,stora som en lilfingertopp, som bestod av en papperslapp vriden om något slags explosivt "grus". Kastade man dem mot en hård yta så small de. Kommer ihåg att skolans "bad boy" kastade en grabbnäve med sådana genom kollegierummets öppna fönster en rast 😀
Kommer ihåg den varianten som var små kulor av folie och de small om man kastade en mot ett hårt underlag eller som vi tyckte var kul då vi slängde ut några på golvet och när någon kom in å trampade på dessa så small det

P pmd skrev:
Ganska mycket mer realistisk än knallpulverremsorna för oss små gossar. Det ser ju ut som ett revolver-"clip", fast är av plast förstås.

De finns fortfarande, tror jag.
Ja, men start/ollon-pistolerna blev licenspliktiga och det dämpade försäljning och innehav. Nu tror jag de seriösa startpistolerna blivit helt elektroniska.

• Ledsen
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Nu tror jag de seriösa startpistolerna blivit helt elektroniska.
Seriöst utan krutdoft???

Idag är det lite mer realism i leksakerna. Dock ingen krutdoft

Person använder VR-headset och kontroller i ett rum, med karta och skateboard i bakgrunden.

AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Dock ingen krutdoft
Då har du möjligheter att vidareutveckla;)

• Haha
Intet
  • Laddar…
Jonas Persson
Affisch av filmen "Polyester" med två personer i dramatisk pose och text i bakgrunden.

Jonas Persson Jonas Persson skrev:
[bild]
Luktbio

Intet Intet skrev:
Luktbio
Det blev det när vi inte blev insläppta på "Hajen" (farsan vägrade komma med) och vi slängde in en hundskit i bions friskluftintag. :)

• Haha
  • Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Är det inte det som menas när vi pratar om handjagare i trådar on gräsklippare? Trodde jag
Nej. I de flesta fall avses det som tills nyligen kallades motorgräsklippare.

Jag förstår, och brukar själv ordet så. De 5–10 % jag klippet med motorsgräsklippare ser jag på sätt och vis som handjagade. Men jag reagerar på min egen tanke och språkbruk.

• Wow
pmd
  • Laddar…
Att det kan bli mörkt på kvällen.

Solnedgång över sjö sedd från altan med träd och fötter vilandes på en stol.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Luktbio
Ja det blev nog ingen hit?
Bodde granne med biografen när jag var lite och där körde dom luktbio en gång, efter filmens slut så låg det kartor överallt.
Man skulle väl skrapa en ruta och lukta vid vissa tillfällen

• Gilla
Jonas Persson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Och de var ju inte överdrivet realistiska, men small bättre än knallpulverremsorna
"PANG" lät det på den tiden. Sedan kom någon på att man skulle vara rädd om barns hörsel så de ändrades så det blev en liten tråkig "poff" som knappt skulle duga som väckarklocka i stället. Det konstiga var att det där med hörseln tydligen bara gällde "krigsleksaker" och att t.ex.leksakskaniner som låter "IFF-IFF-IFF" så att det kan väcka döda tydligen är ok. "Krigsleksaker" var väl för övrigt förbjudna ett tag, eller var det bara leksaksaffärerna som vek sig för trycket? Kompisen hade en massa plastsoldater (ca två cm höga och skulle föreställa olika länders armeér) och jag ville ha likadana, men helt plötsligt gick det inte att få tag på.

nino nino skrev:
Ja det blev nog ingen hit?
Bodde granne med biografen när jag var lite och där körde dom luktbio en gång, efter filmens slut så låg det kartor överallt.
Man skulle väl skrapa en ruta och lukta vid vissa tillfällen
Låter ungefär som att dela ut en seritidning och så kan man ha ett pip-ljud när det är dags att kolla på nästa bild. Så slipper man duk och projektor också...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.