1 648 151 läst ·
14 729 svar
1648k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Nej det gör ju inte det:L L Jan skrev:
"Many 8-tracks also had a problem with sound artifacts like warbling or fluttering. This resulted from cramming multiple tracks onto the 1/4-inch magnetic tape, which often got out of alignment. The padding on most 8-tracks (used for aligning the tape) also wore out often."
Så, som sagt; bättre i teorin, ofta sämre i praktiken.
Det hade jag totalt missat. Varför var det då främst problem med kvalitén i ändarna av rullen? Rent slitage kanske?useless skrev:
Jag har tagit detta med hastigheten som en sanning ända sen jag hörde det på 80-talet...
...så lättlurad var jag då...
Ser det som en övergångsteknik, flopp som format men ett steg till annan digital film.L L Jan skrev:
För att man hade de bästa grejerna i början av bandet så den delen slets ut fortare...pacman42 skrev:
Rent tekniskt styrs bandhastigheten av kapstanaxeln, en liten tunn metallaxel som passas in i ett av hålen i kassetten före tonhuvudet i bandets riktning. När bandet spelas upp pressas en gummirulle mot axeln så att bandet hålls i ett fast grepp och "matas" fram i konstant hastighet. Uppspolningsrullen drivs med högre hastighet och med hjälp av en slirbroms hålls bandet sträckt så det hela tiden ligger an mot tonhuvudet med lagom tryck och rullas upp på rullen utan slack och trassel.
Redigerat:
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 751 inlägg
Återigen: "Many 8-tracks also had a problem with sound artifacts like warbling or fluttering". Så bara för att du haft tur, betyder inte det att formatet som sådant var en större hit.L L Jan skrev:
Spolier: Han fick en 8 track, för det var ju det han pratade om hela tiden, så det måste ju vara en sådan han ville ha...
Men vad fan, jag har kassettband med blandlåtar inspelade typ 1985. Dessa har legat i skit och diverse i 40 år i handsfack ocjh garagegolv. Kör dom fortfarande i garaget i en bandare från tidigt 90-tal. Helt oförstörbara. Enda sättet att spela musik i ett riktigt garage
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 838 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 838 inlägg
På sextiotalet kan de två typerna ha upplevts som jämnbördiga. Men med åren förfinades Compact cassette för att under 80-talet på dyrare kassettdäck få en mer kontrollerad bandstyrning. Man isolerade bandet helt från de två uppsamlingsrullarna mha två capstanaxlar som garanterade en jämn bandtransport. Även separata huvuden för upp och inspelning introducerades. Tidigare fanns det bara ett raderhuvud utöver det som både spelade in och upp. Tack vare tre huvuden kunde de var för sig optimeras för bästa ljudkvalitet och justeras separat.
Right tracks design tillät inte liknande förbättringar utan såg i princip likadant ut under alla år. Vad jag vet var det alltid en rent mekanisk konstruktion, aldrig det som kallades logisk med elektriska knappar och musiksökning mm.
En annan brist med eight track var att man bara kunde snabbspola framåt. Så glöm att snabbt backa bandet för att lyssna på samma låt en gång till.
Eight track bytte spår fyra gånger för en hel uppspelning, det innebar även att bytet skedde mitt i en låt. Skulle bli tokig om låten tystnade om än så för bara en sekund. CC har alltid hela låtar (köpekassetter) och en tyst del på slutet av varje sida.
Så jag är inte förvånad över att eight track försvann. Mer över att den fanns så länge som den gjorde.
Right tracks design tillät inte liknande förbättringar utan såg i princip likadant ut under alla år. Vad jag vet var det alltid en rent mekanisk konstruktion, aldrig det som kallades logisk med elektriska knappar och musiksökning mm.
En annan brist med eight track var att man bara kunde snabbspola framåt. Så glöm att snabbt backa bandet för att lyssna på samma låt en gång till.
Eight track bytte spår fyra gånger för en hel uppspelning, det innebar även att bytet skedde mitt i en låt. Skulle bli tokig om låten tystnade om än så för bara en sekund. CC har alltid hela låtar (köpekassetter) och en tyst del på slutet av varje sida.
Så jag är inte förvånad över att eight track försvann. Mer över att den fanns så länge som den gjorde.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 6 816 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 6 816 inlägg
Stereo 8, var många som hade sådana, fanns kasetter att köp i skivbutikL L Jan skrev:
Videoskivspelare köpte jag på en resa till USA och det måste varit typ 1989. Mycket bättre kvalitet än VHS (trots att det var NTSC). Hade inga problem med skivorna alls. Då är väl CED-formatet lite känsligare.
På tal om Trac-8: kommer ni ihåg DCC? 😁
På tal om Trac-8: kommer ni ihåg DCC? 😁
DAT kassetter var däremot guld. Bättre än känsliga CD och pilliga SD, samt smidigare än USB minnespinnar. Men de var dyrare än typ RAM- saker som kostade lite.
Jag satsade på DAT. Mkt nöjd på alla sätt. Det var så lätt att redigera dem. Himla synd att de försvann för drygt 10 år sedan. Bättre än fasta minnen eller filer, moln.
Jag satsade på DAT. Mkt nöjd på alla sätt. Det var så lätt att redigera dem. Himla synd att de försvann för drygt 10 år sedan. Bättre än fasta minnen eller filer, moln.