1 648 667 läst ·
14 729 svar
1649k läst
14,7k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Västmanland
· 461 inlägg
Är det någon här som minns vad vad jag närmast kan beskriva som ”knallpulverkulor”?
Såldes i par, ungefär i storlek med golfbollar som man slog mot varandra för att få en ”knall”? Precis som att de var dragerade i knallpulver. Härliga minnen från 90-talet
Såldes i par, ungefär i storlek med golfbollar som man slog mot varandra för att få en ”knall”? Precis som att de var dragerade i knallpulver. Härliga minnen från 90-talet
Tror aldrig jag sett sådana. Däremot kommer jag ihåg att tobakshandlaren sålde askar med smällare ,stora som en lilfingertopp, som bestod av en papperslapp vriden om något slags explosivt "grus". Kastade man dem mot en hård yta så small de. Kommer ihåg att skolans "bad boy" kastade en grabbnäve med sådana genom kollegierummets öppna fönster en rast 😀
Trickysmällare. Finns att köpa även idag. Jag minns att man brukade strö ut dom vid entrén till ICA och skratta åt gamla tanter som blev rädda.Kapsyl skrev:
Däremot kommer jag ihåg att tobakshandlaren sålde askar med smällare ,stora som en lilfingertopp, som bestod av en papperslapp vriden om något slags explosivt "grus". Kastade man dem mot en hård yta så small de. Kommer ihåg att skolans "bad boy" kastade en grabbnäve med sådana genom kollegierummets öppna fönster en rast 😀
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.partykungen.se/tricky-smallare-23747.html
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Ja, Gideoniterna den svenska delen av The Gideons International. Och det har tydligen varit lite dramatik där i Sverige (även UK och Kanada) bara de senaste åren.E Eld skrev:
Den ursprungliga grenen tillåter inte kvinnor som fullvärdiga medlemmar och det gjorde att den svenska grenen till slut gick ur den internationella organisationen. Efter en övergångsperiod så fullbordade man utträdet 2019, och bytte namn till Goda Nyheter för Livet.
Detta drama gick iaf mig helt förbi...
Redigerat:
Framförallt dessa har jag för mig.E Eld skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Gideoniterna
Edit: Tvåa på den...
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 752 inlägg
Det fick mig att minnas när barnen var små och de sade att vi skulle spela "handspel".Alfredo skrev:
- Handspel?
- Ja, såna spel man inte spelar på datorn...
För det är ju klart att "spel" det är något man gör på en dator/telefon/padda, inte "för hand".
Tekniken ändrar språket och vi gamla hänger inte med. Även jag tycker att om ens gräsklippare har motor (av vilket slag det vara må) så är det ingen "handjagare".
Så var det nog på vissa orter, i Linköping satt det är 1999 en upptejpad "etta" före de tre siffrorna på skylten då jag slutade köpa den dyra bensinen som kostade över 10 kr och började med diesel för 6,50kr/l.tensiden skrev:
Har ni glömt att man kunde köpa en ny Golf TDI för klart under 150 000kr i slutet på förra årtusendet?
Jag minns ollonskott och ollonpistoler. De var mycket koolare än knallpulverpistoler. De senare laddades med knallpulverremsor, men det var ju mer realistiskt med ollonskotten.K Klabbarparn skrev:
Finns ollonpistoler fortfarande? Jag hade en sådan i 11-12-årsåldern.
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 301 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 301 inlägg
"Digitala invandrare" är de som har levt in i den digitala åldern från det analoga.lars_stefan_axelsson skrev:
"Digitala infödingar" är det som fötts direkt in i digitala.
De första säger mobiltelefon, de andra säger telefon
De första säger digitalkamera, de andra säger kamera.
Samma med spel. Datorspel mot bara 'spel'.
Jag är nog i så fall en assimilerad och integrerad digital invandrare.P PappasHammare skrev:
Jag säger även "brev" istället för "emäjl" (eller "mejl").
Vi kallade dessa för ollonskott:P pmd skrev:
Logga in
Skapa konto
Och de var ju inte överdrivet realistiska, men small bättre än knallpulverremsorna.
Sen fanns ju "riktiga" ollonskott till startpistoler och liknande men dessa fick inte vi snorungar leka med (så ofta 😎).
Logga in
Skapa konto