1 749 978 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det är det äldre rostskydd för stål/järn utomhus innan det målas med rätt kulör. Den innehåller blyfraktion och hette förr blymönja. I dag får det inte vara bly i färger och nutidens grejer är bara bråkdelen av skydd.Huddingebo skrev:
Finns lite att läsa om här.
https://www.google.com/search?q=bly...IHCAEQABiABDIHCAIQABiABDIJCAMQABgKGIAEMgcIBBA
Mycket av prissättningen styrs av råoljepriset och kronans kurs mot dollarn eftersom oljan handlas i dollar.C cpalm skrev:
Priset idag beror mycket på stark krona och lågt råoljepris.
HVO kostar idag ca 18kr litern.
Men nånting man nog glömt, men jag minns var att när vi köpte vårat hus 2006 och började pendla var bensinpriset närapå samma som idag. Har däremot en påtagligt högre lön idag än 2006.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Ja, men hur mycket har priset på HVO påverkats av minskande efterfrågan? Det var ett stort prisras om 7 SEK/litern när reduktionsplikten försvann och skillnaden ser liknande ut idag, i kronor och ören räknat.Huddingebo skrev:
Men jag hittar inget nyare om vad som påverkar prisbilden på HVO idag och hur den kan jämföras med blankdiesel.
Ja efterfrågan har såklart påverkat priset nedåt...lars_stefan_axelsson skrev:
Ja, men hur mycket har priset på HVO påverkats av minskande efterfrågan? Det var ett stort prisras om 7 SEK/litern när reduktionsplikten försvann och skillnaden ser liknande ut idag, i kronor och ören räknat.
Men jag hittar inget nyare om vad som påverkar prisbilden på HVO idag och hur den kan jämföras med blankdiesel.
Är dock själv förvånad över hur pass mycket priset har sjunkit!
Tog man ut vad man kunde tidigare?
HVO är ju ett extremt rent och homogent syntetbränsle.
Bättre än blankdiesel skulle jag säga, iaf för motorn.
Och enda "biodieseln" du riskfritt kan tanka och ha i båten.
Men dyrare förstås...