1 652 331 läst ·
14 798 svar
1652k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Vi har förstås importerat denna känslighet från USA (som så mycket annat). N-ordet har inte haft samma laddning i vårt land där ju inte en stor del av ekonomin har varit baserad på förslavande av människor med mörk hudfärg. Vi har aldrig haft den sorts institutionaliserad rasism som USA fortfarande lider av.N Niq skrev:Jag håller inte med om jag och likasinnade trippar på tå för att inte kränka någon och jag är inte det minsta chockad av ordet neger. Det var dessutom ett ord som jag använde flitigt när jag var yngre utan att det hade någon negativ mening alls. Det gjorde väldigt många runt omkring mig också.
Men sen har jag blivit äldre och insett att saker inte alltid bör fortsätta vara på ett visst sätt. Jag anpassar mig för att försöka bidra till ett trevligare mer inkluderande samhälle.
Det är lite tråkigt, men med globalisering får man ta det goda med det dåliga. Vi är dessutom extra duktiga på att försöka bli den 51:a amerikanska delstaten i Sverige, åtminstone kulturellt.
Det finns knappast någon anledning att streta emot och försöka hävda sin rätt att säga N-ordet. Ingen vinner på det, utom den som är mycket mörkhyad och beställer en negerboll på konditoriet.
Jo, är de billiga så är det ju en nobrainer, men till min ville verkstaden ha mostsvarande ca 300 Euro stycket, fanns på nätet för runt 200 då. Det ger ett par timmar till renovering och jag gjorde det på 2. En rutinerad mekaniier van att göra detta skulle nog gjort det på under halva tiden. Själva jobbet att plocka av , montera , lufta är ju detsamma så ingen extrakostnad där.N Niq skrev:Vet inte vad du har för bil men just bromsok gav jag ju ett exempel på vad ett utbytes kostade till min bil som jag hade sist jag behövde byta i ett av svaren jag skrev. Kollad just vad bromsok kostar till den bil jag har nu. 90-140€ Tror det blir svårt att hitta en verkstad som renoverar dom billigare.
Ja det beror alltid på vad delar och reservdelar kostar. Många gånger lönar det sig om man gör det själv men inte att betala en verkstad för att göra det. Och ibland kan det bli billigare även om verkstaden renoverar.V Ville_Vessla skrev:Jo, är de billiga så är det ju en nobrainer, men till min ville verkstaden ha mostsvarande ca 300 Euro stycket, fanns på nätet för runt 200 då. Det ger ett par timmar till renovering och jag gjorde det på 2. En rutinerad mekaniier van att göra detta skulle nog gjort det på under halva tiden. Själva jobbet att plocka av , montera , lufta är ju detsamma så ingen extrakostnad där.
Senaste gångerna jag behövt reservdelar till Combon har jag kollat fabrikat och OEM-nummer hos Mekonomen. Sen har jag vidare till Spareto och Autodoc och kollat pris på exakt samma del. Sist var det bakre ljuddämpare som kostade 1/3 av Mekonomens pris, med frakt hos Spareto. Jag har normalt inget emot att betala lite mer för för service och att få grejorna i handen men när det kostar det dubbla så får det vara.
Bilen jag pratar om är enSubaru Legacy, strax efter jag köpt den så var det dags för en service, 12000 mil tror jag det var, ville ha en stämpel då den var såpass ny. Bad även om en genomgång av allt som det kan vara problem med som jag så klart fick betala för, fick sen en offert på bortåt 20000kr för allt dom hittade. Snällt nog hade dom specat allt dom ansåg borde bytas med pris både för delar och arbete, inklusive Subarus artikelnummer på delarna så det var skitlätt att kolla på nätet efter alternativ.
Nä, det tror jag faktiskt inte. Enligt schwarzkopf.se har varumärket funnits i långt över hundra år.F frasen_36 skrev:
Det finns väldigt mycket att känna sig "kränkt" över, men jag tror inte att någon skulle nå så värst mycket framgång genom att klaga på ett 120 år gammalt schampomärke. 🙃F frasen_36 skrev:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 406 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 406 inlägg