P
F frasen_36 skrev:
Appropå uttryck som inte längre är ok: Det stora märket inom hårvård mm Swartzkopf. Hur kan det namnet vara ok i dagens hymlande och letande efter möjligheter till att känna sig krängt?
Det är väl efter general Norman Schwarzkopf?
😎

P
Intet Intet skrev:
Det vi glömt bort att det funnits var den tid då folk inte blev så förfärligt upprörda över allting.
På den tiden var Sverige betydligt mer provinsiellt än nu.

P
N Niq skrev:
Ja som vanligt är det bara en väg som är den rätta. Jag som vit man bestämmer vad som är förolampande och kränkande för alla andra.😆
Så har det varit länge i Sverige, men även vita kvinnor har rätt att vara proxykränkta.

P
useless useless skrev:
Vad ska man med 6 spånbalar till? Det har jag aldrig haft någon nytta av.
Jag trodde att 6 spånbalar var samma sak som 6 tonårstjejer när jag läste inlägg #12 261.

• Wow
Testarn
  • Laddar…
P
N Niq skrev:
Jag håller inte med om jag och likasinnade trippar på tå för att inte kränka någon och jag är inte det minsta chockad av ordet neger. Det var dessutom ett ord som jag använde flitigt när jag var yngre utan att det hade någon negativ mening alls. Det gjorde väldigt många runt omkring mig också.
Men sen har jag blivit äldre och insett att saker inte alltid bör fortsätta vara på ett visst sätt. Jag anpassar mig för att försöka bidra till ett trevligare mer inkluderande samhälle.
Vi har förstås importerat denna känslighet från USA (som så mycket annat). N-ordet har inte haft samma laddning i vårt land där ju inte en stor del av ekonomin har varit baserad på förslavande av människor med mörk hudfärg. Vi har aldrig haft den sorts institutionaliserad rasism som USA fortfarande lider av.

Det är lite tråkigt, men med globalisering får man ta det goda med det dåliga. Vi är dessutom extra duktiga på att försöka bli den 51:a amerikanska delstaten i Sverige, åtminstone kulturellt.

Det finns knappast någon anledning att streta emot och försöka hävda sin rätt att säga N-ordet. Ingen vinner på det, utom den som är mycket mörkhyad och beställer en negerboll på konditoriet.

P
T Thomas_Blekinge skrev:
På tal om sviskon: Väldigt sällan dyker det upp en sorts plommon som kallas sviskon och som är helt nödvändigt till att göra tysk plommonkaka. På tyska heter dom Zwetschen. Försök inte uttala det, ni kommer att misslyckas!!
Sista e:et är stumt.

F
P pmd skrev:
Det är väl efter general Norman Schwarzkopf?
😎
Det är säkert mycket möjligt. Men vad jag menade är att idag letar ju vissa alltid möjligheter att "kunna känna sig kränkta"...

P pmd skrev:
Jag trodde att 6 spånbalar var samma sak som 6 tonårstjejer när jag läste inlägg #12 261.
Kan ibland användas som synonym, så inte konstigt att du tänker så.

N Niq skrev:
Vet inte vad du har för bil men just bromsok gav jag ju ett exempel på vad ett utbytes kostade till min bil som jag hade sist jag behövde byta i ett av svaren jag skrev. Kollad just vad bromsok kostar till den bil jag har nu. 90-140€ Tror det blir svårt att hitta en verkstad som renoverar dom billigare.
Jo, är de billiga så är det ju en nobrainer, men till min ville verkstaden ha mostsvarande ca 300 Euro stycket, fanns på nätet för runt 200 då. Det ger ett par timmar till renovering och jag gjorde det på 2. En rutinerad mekaniier van att göra detta skulle nog gjort det på under halva tiden. Själva jobbet att plocka av , montera , lufta är ju detsamma så ingen extrakostnad där.

N
V Ville_Vessla skrev:
Jo, är de billiga så är det ju en nobrainer, men till min ville verkstaden ha mostsvarande ca 300 Euro stycket, fanns på nätet för runt 200 då. Det ger ett par timmar till renovering och jag gjorde det på 2. En rutinerad mekaniier van att göra detta skulle nog gjort det på under halva tiden. Själva jobbet att plocka av , montera , lufta är ju detsamma så ingen extrakostnad där.
Ja det beror alltid på vad delar och reservdelar kostar. Många gånger lönar det sig om man gör det själv men inte att betala en verkstad för att göra det. Och ibland kan det bli billigare även om verkstaden renoverar.

Senaste gångerna jag behövt reservdelar till Combon har jag kollat fabrikat och OEM-nummer hos Mekonomen. Sen har jag vidare till Spareto och Autodoc och kollat pris på exakt samma del. Sist var det bakre ljuddämpare som kostade 1/3 av Mekonomens pris, med frakt hos Spareto. Jag har normalt inget emot att betala lite mer för för service och att få grejorna i handen men när det kostar det dubbla så får det vara.

Bilen jag pratar om är enSubaru Legacy, strax efter jag köpt den så var det dags för en service, 12000 mil tror jag det var, ville ha en stämpel då den var såpass ny. Bad även om en genomgång av allt som det kan vara problem med som jag så klart fick betala för, fick sen en offert på bortåt 20000kr för allt dom hittade. Snällt nog hade dom specat allt dom ansåg borde bytas med pris både för delar och arbete, inklusive Subarus artikelnummer på delarna så det var skitlätt att kolla på nätet efter alternativ.

P
F frasen_36 skrev:
Det är säkert mycket möjligt.
Nä, det tror jag faktiskt inte. Enligt schwarzkopf.se har varumärket funnits i långt över hundra år.
F frasen_36 skrev:
Men vad jag menade är att idag letar ju vissa alltid möjligheter att "kunna känna sig kränkta"...
Det finns väldigt mycket att känna sig "kränkt" över, men jag tror inte att någon skulle nå så värst mycket framgång genom att klaga på ett 120 år gammalt schampomärke. 🙃

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
någon som minns den blinkande triangeln i övre högra hörnet på tv'n när det började ett nytt program på den andra kanalen?

• Gilla
Magnus E K och 5 till
  • Laddar…
B
H Hazetuser skrev:
någon som minns den blinkande triangeln i övre högra hörnet på tv'n när det började ett nytt program på den andra kanalen?
Ja, undrar den försvann, början på 80-talet kanske.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.