1 750 196 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Undrar om man skulle börja med nån bonnlurkskanal för biltestande.Intet skrev:
"Nä, Tesla, det här duger inte, det går inte ens in en 30hk utombordare. 2st 45hk borde man kunna kräva." Har faktiskt kört det inne i Opeln, spånbalar, halmbalar samt hästtjejer är typ vardagslast, men även julgranar och däck får man in mycket av.
De där delades ut till nyanställda stabbläggare på de större sågarna så de skulle sortera rätt. Det kom ju blandade bredder ur kantverket medan tjockleken bestämdes av hur många blad man hade i ramen. Sedan var det stabbläggarna som skulle lasta de olika bredderna på rätt vagn och skuffa iväg dem till rätt stabba och bära upp dem på stabban.D Deltidslantisen skrev:
Någon realistisk kanal för biltestande. Underkänt i test. Man kan inte byta koppling på en parkering med verktygen i vertygsbacken. Underkänt.V Ville_Vessla skrev:Undrar om man skulle börja med nån bonnlurkskanal för biltestande.
"Nä, Tesla, det här duger inte, det går inte ens in en 30hk utombordare. 2st 45hk borde man kunna kräva." Har faktiskt kört det inne i Opeln, spånbalar, halmbalar samt hästtjejer är typ vardagslast, men även julgranar och däck får man in mycket av.
Om vi delar på det, tror det skulle kunna vara nåt. Har faktiskt meckat på en parkering med husvagn påkopplad utanför ett dagis. Inte riktigt kopplingsbyte men använde hjulet på husvagnen som domkraft, bara att veva upp med hjälp av draget och sen dit med plankbitarna man alltid har i en husvagn som pallbockar. Barnen på dagiset stod tryckta mot staketet för att kolla. Då var det bara avgassystemet som ramlat ner.H heimlaga skrev:
@heimlaga , Jag är annars otroligt glad, jag har ärvt en liten metallsvarv av god kvalitet, har inte lärt mig den än men jag ser möjligheterna. Men framförallt har äldsta dottern skaffat sig en pojkvän , 17 år gammal och han har svetsat en ros till henne. Bockat brickor till perfekta blad och svetsat dessa till rundjärn som han böjt till perfektion med lite grenar och allt. Jag kan svetsa för husbehov men det där var rent makalöst att se. Hoppas deras förhållande varar.
Medlem
· Västmanland
· 2 088 inlägg
Byta koppling...off topic men delar ändåH heimlaga skrev:
Sommaren1973, Bilsemester i Nordnorge, Opel Rekord 1900 S, jag var 11 år.
Kopplingen rasade i något av de otaliga bergen och vi kom med en bondes hjälp in på hans gårdsplan.
Det var snö i luften och minimalt med verktyg, farsan hade väl laddat med något extra förstås med tanke på de tänkta avverkade milen denna sommar. Men någon redig verktygslåda var det då inte,
Vi slog upp tältet och skruvandet började, efter mycket svordomar och om och men kunde haveriets rotorsak konstateras. Bondens telefon lånas och närmaste reservdels försäljare kontaktades och delar beställdes, en vecka senare kom postbussen och reparationen kunde påbörjas, Efter ännu fler svordomar i kylan så kunde vi lämna bondgården för fortsatt färd.
Ett minne som fastnat då det var lite väl dramatiskt att bli utan bil mitt ute i ingenting i den temperaturen och farsans omistliga frustration som gjorde resten av familjen klart påverkad.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
SAAB 900 (original) FTW då!H heimlaga skrev:
Här i Sverige så kan man dock helt ignorera varningen att göra jobbet i direkt solljus. Tvärtom så är det bara trevligt.
Diken är perfekta meckarställen nästan lika bra som en lyft.
Men det där är i princip en skröna.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag hade en bunt olika 99'or och 900 i min ungdom, och det var ärligt talat inte så många specialverktyg för bilarna. Skillnaden var väl att för många bilar på den tiden behövdes inget alls specialverktyg.
Vattenpumpsbyte på 2-litersmotorn var det bra att använda den korrekta avdragaren, de som fick för sig att använda en gildhammare brukade upptäcka att det slutade med en halv vattenpump i handen och den andra halvan kvar nere i motorn, då axeln ofta gick av i ett sprött brott med den tekniken.
Bryta bromsbackar fr.o.m 1975 års modell krävde ett (mycket billigt som fanns "överallt" verktyg för att skruva in cylindrarna.
För kopplingsbytet fanns det en metallring, kanske fjäderstål, som man pressade in för att lossa hela kopplingen, alla som inte hade detta verktyg pressade in en stump EKLK-kabel, så även jag.
Jag minns endast dessa tre specialverktyg.
Däremot var ju hela saaben speciell på många vis, som du nämnde, motorn bak och fram, vilket gjorde kopplingsbyte enkelt men det mesta andra krångligt.
Kamkedjespännare som var luriga, tappa för f*n inte ner övre kamdrevet en enda mm vid t.ex. topplocksrenovering, för då måste hela motorn lyftas ur istället.
Den där vattenpumpen var på flera sätt en idiotisk konstruktion, blev bättre med H-motorn.
H-motorn var ju rolig med fördelaren direkt på kamaxeln, ovanlig konstruktion (de var kanske först), men rätt smart faktiskt.
Ja det finns mer, det var många tekniska konstruktioner på de här Saabarna som var ingenjörsmässigt övertänkta, ungefär som att det var förbjudet att göra det enkelt, eller som alla andra gör.
Men inget speciellt stort behov av specialverktyg, fast iofs i en tid då det fortfarande fanns bilar där man kunde göra allt med Kamasas stora verktygssats.
Det är väl knappast något att jämföra med dagens bilar tror jag.
Jag jobbade extra på en bilverkstad när jag var ung och min erfarenhet är att inget annat bilmärke krävde så mycket specialverktyg som Saab. Visst var det väl oftast ganska enkla och billiga verktyg man i många fall kunde tillverka själv eller improvisera sig förbi, men faktum kvarstår att de behövdes.
Men som du är inne på så är det ingenting jämfört med dagens bilar...
Men som du är inne på så är det ingenting jämfört med dagens bilar...
Snart har vi nog glömt att de bästa verkstäderna är i typ en lada lite utanför tätorterna, som drivs av en man(i princip alltid) som är 50+ minst och har ibland nån medhjälpare som antagligen jobbar på en större märkesverkstad och jobbar extra där. Denna vill antagligen göra exakt samma som sin arbetsgivare eftersom även denne drivs av ett bilintresse och troligen redan har en en lada med lyft och komplett verkstad och kan verkligen laga bilar. Av nån anledning tycks dessa även ha nån form av kontakter så dom får fram delar på 2h , klart under mekonomens priser. Ber om ursäkt att nånting tar mer än 10 min längre än vad dom sagt. Problemet är ju att man i princip måste få en inbjudan av en redan pålitlig kund som går igod för en för att få bli kund.