1 652 331 läst ·
14 798 svar
1652k läst
14,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Låter som vilken MC-klubb som helst...V Ville_Vessla skrev:Snart har vi nog glömt att de bästa verkstäderna är i typ en lada lite utanför tätorterna, som drivs av en man(i princip alltid) som är 50+ minst och har ibland nån medhjälpare som antagligen jobbar på en större märkesverkstad och jobbar extra där. Denna vill antagligen göra exakt samma som sin arbetsgivare eftersom även denne drivs av ett bilintresse och troligen redan har en en lada med lyft och komplett verkstad och kan verkligen laga bilar. Av nån anledning tycks dessa även ha nån form av kontakter så dom får fram delar på 2h , klart under mekonomens priser. Ber om ursäkt att nånting tar mer än 10 min längre än vad dom sagt. Problemet är ju att man i princip måste få en inbjudan av en redan pålitlig kund som går igod för en för att få bli kund.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Precis. Det är mest så att omvärlden har förändrats och att verktyg dessutom inte kostar något idag. I min ungdom så ärvde man fler verktyg än man köpte...useless skrev:
Jag jobbade extra på en bilverkstad när jag var ung och min erfarenhet är att inget annat bilmärke krävde så mycket specialverktyg som Saab. Visst var det väl oftast ganska enkla och billiga verktyg man i många fall kunde tillverka själv eller improvisera sig förbi, men faktum kvarstår att de behövdes.
Och en Volvo 140 eller tidigare kunde du ta isär med en skiftnyckel och en kryssmejsel i stort sett, så i jämförelse med det så behövdes det många specialverktyg till SAAB:arna.
Jag föddes och växte upp i Trollhättan där man ju skulle kunna tro att dessa verktyg fanns i var och varannans garage, men se, även där så svors det över alla abrovinscher man behövde ta till för att göra ens det "enklaste" (som inte alltid var så enkelt sett med dagens ögon).
Sett ur dagens synvinkel så är det ju ingenting eftersom man knappt kan använda ett vanligt verktyg till en bil idag, men då så var det en helt annan sak.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Just! En bilmekaniker. Dessa är tyvärr ett utdöende släkte. De har utmanövrerats av alla "tekniker" som endast kan byta större (eller mindre, men oftast större) system helt och hållet. Detta utan några garantier att detta (dyra) byte faktiskt löser problemet.V Ville_Vessla skrev:
Men att hitta någon som faktiskt kan laga en bil idag, dvs inte bara byta ut den, det blir allt ovanligare.
Det beror ju till stor del på att det är dyrare att laga något än att byta ut det. Det är inte många som är intresserade av att betala en verkstads timkostnad för att laga något när det blir dyrare än en ny del.lars_stefan_axelsson skrev:
Just! En bilmekaniker. Dessa är tyvärr ett utdöende släkte. De har utmanövrerats av alla "tekniker" som endast kan byta större (eller mindre, men oftast större) system helt och hållet. Detta utan några garantier att detta (dyra) byte faktiskt löser problemet.
Men att hitta någon som faktiskt kan laga en bil idag, dvs inte bara byta ut den, det blir allt ovanligare.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Jag är böjd att inte hålla med faktiskt, särskilt när det gäller en lite äldre bil. Det är i många fall så att om man har kunskapen och insikten så kan en reparation bli nog så billigt. Hos märkesverkstaden får man istället beskedet att "du behöver en ny motor" eller motsvarande.N Niq skrev:
Jag har ett nästan perfekt exempel från när jag hade V70 för många år sedan. Helt plötsligt så gick det inte att öppna bakluckan. Nåja, bilen skulle ändå till Volvo för en garantigrej (den var halvgammal) och väl där så visade man mig att det var ett känt fel. Kabeln till bakluckan böjdes av efter några år och då fungerade naturligtvis inte lås osv. längre. (Så här så kunde man iaf felsöka korrekt, vilket tyvärr inte är vanligt idag.)
Det var dock lätt fixat, man installerade bara en ny kabelhärva om 3500:- och en eller två timmars arbetstid (!) så var det klart. För det var så svårt att komma åt att laga annars... (Jo tjena...)
Jag avböjde till teknikerns förtret, åkte hem och klämde skarv på två större ledare samt lödde ihop några mindre med krympslang över alla. Eltejp istf det gamla överdraget så var det klappat och klart och höll iaf flera år tills vi sålde den bilen.
Total tidsåtgång 30 minuter och kostnad så nära noll att det kan kvitta.
Detta är bara ett av otaliga exempel på liknande situationer.
Jag har nu som tur var hittat en liten verkstad för "min" bil, en gammal V50, med en far och son som faktiskt fortfarande lagar bilar istället för byter halva chassiet och alla komponenter däri. De är så bra och prisvärda att jag mer och mer låter de göra jobbet istf att göra det själv.
Jag betalar gärna för en timme eller två (ja dvs de som inte debiterar som märkesverkstäderna) istf att krångla själv om det är ett tråkigt arbete. Det roliga gör jag fortfarande själv. Men eftersom jag inte har tillgång till lift längre och inte blir yngre så är det allt mer som faller på den "tråkiga" delen av spektrat.
Klart att det varierar en del beroende på vad som ska göras. I det fallet är jag inte så säker på att märkesverkstaden får skarva en kabel.lars_stefan_axelsson skrev:
Jag är böjd att inte hålla med faktiskt, särskilt när det gäller en lite äldre bil. Det är i många fall så att om man har kunskapen och insikten så kan en reparation bli nog så billigt. Hos märkesverkstaden får man istället beskedet att "du behöver en ny motor" eller motsvarande.
Jag har ett nästan perfekt exempel från när jag hade V70 för många år sedan. Helt plötsligt så gick det inte att öppna bakluckan. Nåja, bilen skulle ändå till Volvo för en garantigrej (den var halvgammal) och väl där så visade man mig att det var ett känt fel. Kabeln till bakluckan böjdes av efter några år och då fungerade naturligtvis inte lås osv. längre. (Så här så kunde man iaf felsöka korrekt, vilket tyvärr inte är vanligt idag.)
Det var dock lätt fixat, man installerade bara en ny kabelhärva om 3500:- och en eller två timmars arbetstid (!) så var det klart. För det var så svårt att komma åt att laga annars... (Jo tjena...)
Jag avböjde till teknikerns förtret, åkte hem och klämde skarv på två större ledare samt lödde ihop några mindre med krympslang över alla. Eltejp istf det gamla överdraget så var det klappat och klart och höll iaf flera år tills vi sålde den bilen.
Total tidsåtgång 30 minuter och kostnad så nära noll att det kan kvitta.
Detta är bara ett av otaliga exempel på liknande situationer.
Jag har nu som tur var hittat en liten verkstad för "min" bil, en gammal V50, med en far och son som faktiskt fortfarande lagar bilar istället för byter halva chassiet och alla komponenter däri. De är så bra och prisvärda att jag mer och mer låter de göra jobbet istf att göra det själv.
Jag betalar gärna för en timme eller två (ja dvs de som inte debiterar som märkesverkstäderna) istf att krångla själv om det är ett tråkigt arbete. Det roliga gör jag fortfarande själv. Men eftersom jag inte har tillgång till lift längre och inte blir yngre så är det allt mer som faller på den "tråkiga" delen av spektrat.
Men sist jag hade ett bromsok som gav upp så kostade ett utbytesok omkring 90€ tror inte det är många verkstäder som renoverar ett ok billigare.
Nyligen tog kulleden slut på dotterns bil. Prisskillnaden på en ny kulled och hela bärarmen som den är pressad i var ca 20€. Frågan är om en verkstad hinner pressa ur och i kulleden för 20€.
Lär iaf inte bli mycket dyrare att byta hela bärarmen.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Nej, vilket ju skulle visas. Dvs att de är "tekniker" som inte kan laga en bil, utan bara byta ut större delen av den.N Niq skrev:
Att det visar sig att "kan" består i "får inte" gör ju inte saken bättre. Tvärtom.
Sedan så är det naturligtvis så att man sparar pengar på att byta delar ibland istället för att renovera, ja dvs om man inte gör det själv. Min kritik riktar sig främst mot att man inte idag ens vet vad ens delar består av. Dvs att de är uppbyggda av mindre delar som kan bytas i sig. Den minsta delen som är utbytbar blir bara större och större och snart är vid där att hela motorn måste bytas vid minsta besvär.
Det fanns ett annat exempel från V70-tiden på den tiden man gjorde gasdrivna sådana. Som jag minns det så gick ett membran sönder i "förgasaren" ja, dvs gasregulatorn. Den minsta delen som Volvo kunde byta var dock hela regulatorn, vilket gick på i runda slängar 25000:- då.
De som gjorde det själva, dvs lagade det verkliga felet, kom dock undan med en hundralapp eller så.
Här skall sägas att jag inte var med vid någon sådan här reparation, så jag tar inte gift på den historien. Jag har dock många andra historier från Volvo (som jag tyvärr inte kan gå in närmare på) med liknande sensmoral. Det var fler än en som sade att det borde vara förbjudet för ingenjörerna på utvecklingsavdelningarna att ha tjänstebil. De borde alla tvingas att köra en sju år gammal bil och göra all service, underhåll och reparationer själva!
Och vem vet. Dogfooding är ju trots allt ett begrepp som nått visst genomslag.
Jag håller helt med om att bilar idag byggs helt utan tanke på att det ska gå och laga dom eller vad det kostar att laga dom . Ofta med dålig kvalité. Jag tror däremot att den största orsaken att det byts delar så mycket istället för att laga o renovera dom är att arbetskostnaden är så hög att det inte lönar sig. Det är inte ett helt nytt fenomen.lars_stefan_axelsson skrev:
Nej, vilket ju skulle visas. Dvs att de är "tekniker" som inte kan laga en bil, utan bara byta ut större delen av den.
Att det visar sig att "kan" består i "får inte" gör ju inte saken bättre. Tvärtom.
Sedan så är det naturligtvis så att man sparar pengar på att byta delar ibland istället för att renovera, ja dvs om man inte gör det själv. Min kritik riktar sig främst mot att man inte idag ens vet vad ens delar består av. Dvs att de är uppbyggda av mindre delar som kan bytas i sig. Den minsta delen som är utbytbar blir bara större och större och snart är vid där att hela motorn måste bytas vid minsta besvär.
Det fanns ett annat exempel från V70-tiden på den tiden man gjorde gasdrivna sådana. Som jag minns det så gick ett membran sönder i "förgasaren" ja, dvs gasregulatorn. Den minsta delen som Volvo kunde byta var dock hela regulatorn, vilket gick på i runda slängar 25000:- då.
De som gjorde det själva, dvs lagade det verkliga felet, kom dock undan med en hundralapp eller så.
Här skall sägas att jag inte var med vid någon sådan här reparation, så jag tar inte gift på den historien. Jag har dock många andra historier från Volvo (som jag tyvärr inte kan gå in närmare på) med liknande sensmoral. Det var fler än en som sade att det borde vara förbjudet för ingenjörerna på utvecklingsavdelningarna att ha tjänstebil. De borde alla tvingas att köra en sju år gammal bil och göra all service, underhåll och reparationer själva!![]()
Och vem vet. Dogfooding är ju trots allt ett begrepp som nått visst genomslag.
Jag hade en vän som hade en egen bilverkstad och han kunde nog laga vad som helst om han ville. Han kollade priser på delar och vad det skulle kosta att renovera eller laga delen och för det mesta så lönade det sig inte att laga/renovera för kunden.
Sen är ju många tillverkare specialister på att bara sälja delar i serier. Tex Volvo v70 som du just tala om. Där gick inte att köpa bara termostaten från Volvo utan man var tvungen att köpa hela termostathuset. Medans man kunde köpa bara termostaten hos andra bildelsbutiker.
Märkesverkstäder har ju lite speciella förutsättningar då dom måste göra som tillverkaren säger.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 10 762 inlägg
Precis. Det är just den här sjukan jag skjuter in mig på. Och det är inte för inte, det är nämligen eftermarknadsaffären som de traditionella bilfabrikanterna tjänar pengar på idag. Man säljer bilen för att få göra service och sälja delar. Det är inte det minsta förvånande att de traditionella biltillverkarna och säljkanalerna, återförsäljarna, har kämpat emot elbilar för allt vad tygeln hållit. Dessa har ställt hela affären på huvudet med stora förändringar som följd.N Niq skrev:
Men det här är väl OT, så jag slutar där.
Jo vi kan avsluta diskussionen. Måste bara säga att jag för det mesta inte tror att att det är brist på kompetens hos dom som lagar bilarna. Även om det såklart finns dåliga mekaniker också.lars_stefan_axelsson skrev:
Precis. Det är just den här sjukan jag skjuter in mig på. Och det är inte för inte, det är nämligen eftermarknadsaffären som de traditionella bilfabrikanterna tjänar pengar på idag. Man säljer bilen för att få göra service och sälja delar. Det är inte det minsta förvånande att de traditionella biltillverkarna och säljkanalerna, återförsäljarna, har kämpat emot elbilar för allt vad tygeln hållit. Dessa har ställt hela affären på huvudet med stora förändringar som följd.
Men det här är väl OT, så jag slutar där.
I detta håller jag verkligen inte med, det är nästan alltid billigare att laga nåt , vilket i princip alltid går oavsett vad märkesverkstaden säger, däremot vägrar dom ju göra det så alternativen är ju att göra det själv eller hitta nån bonnverkstad. Exempelvis ville en verkstad byta bromsok, inte renovera, kostnaden för detta var så hög att jag hade kunnat varlit ledig 3 dagar utan lön och mecka, nu tog det bara en kväll att fixa och nån hundring i delar. Samma ok 7 år senare så att de behövde bytas är ju en alternativ sanning.N Niq skrev:
Vet inte vad du har för bil men just bromsok gav jag ju ett exempel på vad ett utbytes kostade till min bil som jag hade sist jag behövde byta i ett av svaren jag skrev. Kollad just vad bromsok kostar till den bil jag har nu. 90-140€ Tror det blir svårt att hitta en verkstad som renoverar dom billigare.V Ville_Vessla skrev:I detta håller jag verkligen inte med, det är nästan alltid billigare att laga nåt , vilket i princip alltid går oavsett vad märkesverkstaden säger, däremot vägrar dom ju göra det så alternativen är ju att göra det själv eller hitta nån bonnverkstad. Exempelvis ville en verkstad byta bromsok, inte renovera, kostnaden för detta var så hög att jag hade kunnat varlit ledig 3 dagar utan lön och mecka, nu tog det bara en kväll att fixa och nån hundring i delar. Samma ok 7 år senare så att de behövde bytas är ju en alternativ sanning.
In-band control har nog de flesta lärt sig att undvika nuförtiden.F frasen_36 skrev:
