N Niq skrev:
Ja som vanligt är det bara en väg som är den rätta. Jag som vit man bestämmer vad som är förolampande och kränkande för alla andra.😆
Det finns en väg till.
Du kallar bakverken för det som inte chockerar dig för tillfället och jag kallar dom för det jag alltid kallat dom oberoende av modesvängningar.

Det enda glädjande med denna välfärdshysteri är att du och dina likasinnade har ett väldigt sjå att hela tiden trippa på tå för att inte kränka de ni tror är än mer lättkränkta än ni själva.

Tiden då vita män inte var så förfärligt sjåpiga har jag glömt bort att den funnits.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Teknikens värld mätte med backar.
Trafikmagasinet hade barnvagnar och resväskor.

Intet Intet skrev:
Du kallar bakverken för det som inte chockerar dig för tillfället och jag kallar dom för det jag alltid kallat dom oberoende av modesvängningar.
Det där låter som ett trotsigt ( läs barnsligt) beslut. I mänsklighetens historia har språket alltid används i andra betydelser än att enbart kommunicera med varandra. Det har använts och används ff för att visa respekt, sympati m.m. eller tvärtom för att såra, stigmatisera, sända budskap, förtrycka....

Intet Intet skrev:
Det enda glädjande med denna välfärdshysteri är att du och dina likasinnade har ett väldigt sjå att hela tiden trippa på tå för att inte kränka de ni tror är än mer lättkränkta än ni själva.
Du verkar förtjust i nya modeord som lättkränkthet. Det används vad jag sett enbart till att förolämpa någon som man inte klarar av att möta på ett vuxet sätt. Trump kallade Springsteen för ett moget sviskon, vem tror du får sympatierna i världen?
Intet Intet skrev:
Tiden då vita män inte var så förfärligt sjåpiga har jag glömt bort att den funnits.
Jag har inget minne av att vita män som grupp varit "förfärligt sjåpiga" de flesta är mogna människor, intresserade av andra människors åsikter, lyhörda, nyfikna, respektfulla och ansvarstagande medborgare som undviker att trampa på andra genom språket. De kanske tycker som jag, genom att avstå att klistra på känsloladdade och nedvärderande ord på andra människor tar vi ett litet steg till en bättre (och mera mogen) värld. De enda vi kan påverka är oss själva.

Eller så är det så enkelt att deras självförtroende är gott och stabilt 😏

• Gilla
  • Älska
Noramasen och 10 till
  • Laddar…
N
Intet Intet skrev:
Det finns en väg till.

Om det är så du upplever det så har du förstås rätt till din åsikt.
Jag håller inte med om jag och likasinnade trippar på tå för att inte kränka någon och jag är inte det minsta chockad av ordet neger. Det var dessutom ett ord som jag använde flitigt när jag var yngre utan att det hade någon negativ mening alls. Det gjorde väldigt många runt omkring mig också.
Men sen har jag blivit äldre och insett att saker inte alltid bör fortsätta vara på ett visst sätt. Jag anpassar mig för att försöka bidra till ett trevligare mer inkluderande samhälle.
Istället för att hävda att jag har yttrandefrihet och kan säga vad jag vill oavsett om det är kränkande eller förnedrande.

• Gilla
Noramasen och 9 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det där låter som ett trotsigt ( läs barnsligt) beslut. I mänsklighetens historia har språket alltid används i andra betydelser än att enbart kommunicera med varandra. Det har använts och används ff för att visa respekt, sympati m.m. eller tvärtom för att såra, stigmatisera, sända budskap, förtrycka....
Din upprördhet över mitt inlägg visar nog att vi lägger olika vikt vid ords betydelse och hur fort vita män och kvinnor förväntar sig att resten skall ta efter deras föredömliga anpassning. Min högst persomliga uppfattning är att de förorättade inte tillhör målgruppen. I detta fall folk med afrikanskt ursprung söder om Sahara, utan det är istället yngre vita damer som upprörs. Det är mer ett undantag. De allra flesta säger glatt -"det var längesedan jag hörde någon säga så"!

Frågan är mer om det verkligen finns en opinion bland mörkhyade svenskar för att byta namn på ett väletablerat bakverk. Finns inte den, rasar hela Negerbollsförskräckelsen ihop som ett korthus.
A Abies koreana skrev:
Du verkar förtjust i nya modeord som lättkränkthet. Det används vad jag sett enbart till att förolämpa någon som man inte klarar av att möta på ett vuxet sätt.
Det använde jag för skoj skull just här, då jag tyckte att det passade in i den allmänna stämningen. Privat säger jag "förorättad" o liknande.
A Abies koreana skrev:
Trump kallade Springsteen för ett moget sviskon, vem tror du får sympatierna i världen.
Det beror nog på det. Moget sviskon? Är det en typ av Katrinplommon?
A Abies koreana skrev:
Jag har inget minne av att vita män som grupp varit "förfärligt sjåpiga" de flesta är mogna människor, intresserade av andra människors åsikter, lyhörda, nyfikna, respektfulla och ansvarstagande medborgare som undviker att trampa på andra genom språket. De kanske tycker som jag, genom att avstå att klistra på känsloladdade och nedvärderande ord på andra människor tar vi ett litet steg till en bättre (och mera mogen) värld. De enda vi kan påverka är oss själva.

Eller så är det så enkelt att deras självförtroende är gott och stabilt 😏
Här lever vi nog i olika världar, trots allt. Både detta ämne och i Trumptrådarna råder en helt obegriplig upprördhet från majoriteten som vet att de står för den enda sanningen, så fort någon ifrågasätter deras narrativ😀.

Det tyder verkligen inte på ett gott och stabilt självförtroende.

Så jag mumsar vidare på mina Negerbollar och ni på era xbollar, och alla är nöjda och glada😁.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Din upprördhet över mitt inlägg visar nog att vi lägger olika vikt vid ords betydelse
Det har du alldeles rätt i 😀

Synonymer till upprörd

1. uppriven, uppskakad, chockad, förvirrad, bestört, altererad, orolig, förargad, arg, harmsen, upphetsad, vred, sårad, indignerad; gripen, skakad; hetsig, stormig

motsatsord​

1. lugn, oberörd

Användarnas bidrag​

agiterad, ifrån sig, omskakad, utom sig, ilsk, skärrad, förfärad, stirrig

Vad betyder upprörd?

Uttryck och ordspråk relaterade till upprörd

Uttryck med betydelsen upprörd​

• Det tar hus i helvete
    Betydelse: Det blir ett himla liv; någon/några kommer att bli arga
    Exempel: "Ta inte upp arvet för då tar det hus i helvete!"
  • Fly förbannad
    Betydelse: Väldigt förbannad
    Exempel: "Han blev fly förbannad när folk trängde sig före i kön"
  • Flå någon levande
    Betydelse: Bli vansinnig på; skälla ut någon
    Exempel: "Gör han det flår jag honom levande"
  • Gå i taket
    Betydelse: Gå, tak
    Exempel: "Föräldrarna gick i taket när de fick veta att sonen hade skolkat"
  • Gå upp i limningen
    Betydelse: Tappa behärskningen av ilska, bli rasande
    Exempel: "Hon gick upp i limningen när mannen gick före i kön; jag höll på att gå upp i limningen av nervositet"
  • Kära nån
    Betydelse: Uttryck av förvåning eller irritation; det var det värsta
    Exempel: "Kära nån vad länge han talar!"
  • Nu går skam på torra land
    Betydelse: Uttryck för upprördhet och förvåning; det var det värsta
    Exempel: "Bilen är försvunnen, nu går skam på torra land!"
  • riva upp himmel och jord
    Betydelse: (även röra upp) ställa till med ett fasans liv; göra allt i sin makt för något
    Exempel: "Jag tycker inte att det är något att riva upp himmel och jord för; vi kommer att röra upp himmel och jord för att stoppa rivningen"
  • Sticka i ögonen
    Betydelse: Irritera; vålla förtret
    Exempel: "Det stack i ögonen på folk att kändisen tog privatflyget till miljökonferensen"
  • Vara ur balans
    Betydelse: Inte må bra
    Exempel: "Hon verkade vara ur balans"
  • Vrida sina händer
    Betydelse: Känna sig förtvivlad/upprörd
    Exempel: "Han vred sina händer av förtvivlan"

På tal om sviskon: Väldigt sällan dyker det upp en sorts plommon som kallas sviskon och som är helt nödvändigt till att göra tysk plommonkaka. På tyska heter dom Zwetschen. Försök inte uttala det, ni kommer att misslyckas!!

T Thomas_Blekinge skrev:
På tal om sviskon: Väldigt sällan dyker det upp en sorts plommon som kallas sviskon och som är helt nödvändigt till att göra tysk plommonkaka. På tyska heter dom Zwetschen. Försök inte uttala det, ni kommer att misslyckas!!
När jag bodde i Kortedala i Göteborg (1995 - 2017) hade den utmärkta lokala frukt- och grönsaksbutiken alltid sviskon en tid på hösten. De var billiga och goda.

Varför skulle vi förresten inte kunna uttala "Zwetschen"? Inget märkvärdigt med det ordet. Men det är klart, vissa tror ju inte heller att någon enda svensk kan uttala "Schweiz" korrekt.

H hhallen skrev:
När jag bodde i Kortedala i Göteborg (1995 - 2017) hade den utmärkta lokala frukt- och grönsaksbutiken alltid sviskon en tid på hösten. De var billiga och goda.

Varför skulle vi förresten inte kunna uttala "Zwetschen"? Inget märkvärdigt med det ordet. Men det är klart, vissa tror ju inte heller att någon enda svensk kan uttala "Schweiz" korrekt.
Jag får en liten stroke varje gång någon säger ”Svejtch”

• Haha
  • Gilla
Thomas_Blekinge och 4 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Trafikmagasinet hade barnvagnar och resväskor.
Minns fortfarande testfamiljen, så ansvarstagande, korrekta och snusförumstiga och tillsammans med Glenning kändes det som en Monty Python-sketch

• Gilla
  • Haha
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
V Ville_Vessla skrev:
Minns fortfarande testfamiljen, så ansvarstagande, korrekta och snusförumstiga och tillsammans med Glenning kändes det som en Monty Python-sketch
Och inslagen om vem hade rätt eller fel i en olycka. Perstad har lagt ut mycket på Youtube med lite kommentarer kring.

• Gilla
pmd
  • Laddar…
F
Utsättaren Utsättaren skrev:
Jag får en liten stroke varje gång någon säger ”Svejtch”
Hånfullt mot alla dem som drabbas av riktig stroke. Ungefär som alla de som säger sig fått en "släng" av utbrändhet. De vet lika lite vad de pratar om.

Redigerat:
  • Gilla
  • Haha
hapazard och 2 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Hånfullt mot alla dem som drabbas av riktig stroke. Ungefär som all de som säger sig fått en "släng" av utbrändhet. De vet lika lite vad de pratar om.
Ok. Då förbjuder vi även -Jag får dåndimpen, -Jag blev så rädd, så jag sket ner mig -Jag fick rascha, Det var som ett knivhugg i hjärtat, -Jag har inte en krona, Jag pissar ner mig, Släg dig i väggen ...
Räcker det frasen eller blir du upprörd av fler vardagsuttryck?

• Gilla
  • Haha
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
F
Intet Intet skrev:
Ok. Då förbjuder vi även -Jag får dåndimpen, -Jag blev så rädd, så jag sket ner mig -Jag fick rascha, Det var som ett knivhugg i hjärtat, -Jag har inte en krona, Jag pissar ner mig, Släg dig i väggen ...
Räcker det frasen eller blir du upprörd av fler vardagsuttryck?
Väx upp i stället.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.