1 749 645 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Gott var det inte. Var ju van med Stomatol, Pepsodent och Toy på den tiden. Och hon var nog inte mer illa omtyckt än någon annan, även om man inte såg fram emot Fluortantens besök. Tandläkaren däremot, han stred mot barnkonventionen i Genéve, den sadisten.K Kirre2 skrev:
Väldigt intressant!lars_stefan_axelsson skrev:
Det var faktiskt värre än så. Jag är den generationen man lagade tänderna på i lågstadieåldern på 70-talet trots att jag inte hade några hål (är kariesresistent).
Man gjorde nämligen så då. Man lagade helt friska tänder i förebyggande syfte. (Jag kommer faktiskt ihåg mina tårfyllda protester men dessa ignorerades med ett "Men du kommer att få hål där.")
I vuxen ålder så berättade min tandläkare detta när hon konstaterade att en av lagningarna ramlat ut, som hon sade: "Man borrade ju inte tillräckligt djupt för att det skulle sitta bra; det tog ju emot i en helt frisk tand". Så jag har sju, från början åtta, amalgamlagningar som aldrig skulle gjorts.
Eftersom jag ändå inte hade något problem med den tappade lagningen så lämnades den utan åtgärd och så har det varit i +30 år nu. Utan hål.
Det var faktiskt något jag glömt att jag kom ihåg, tills ni påminde mig.![]()
Jag hade aldrig några hål efter skoltandvården....
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
Imponerande ändå, med kardade tänder.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 243 inlägg
NMT i Sverige invigdes 1 oktober 1981.P pmd skrev:
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Nordisk_mobiltelefoni