K Kirre2 skrev:
Men jag minns inte att det skulle varit speciellt äckligt eller att fluortanten var illa omtyckt.
Men kommer ni ihåg den där äckliga tandkrämen man fick som prov? Tror den smakade salt...
Gott var det inte. Var ju van med Stomatol, Pepsodent och Toy på den tiden. Och hon var nog inte mer illa omtyckt än någon annan, även om man inte såg fram emot Fluortantens besök. Tandläkaren däremot, han stred mot barnkonventionen i Genéve, den sadisten.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Tandläkaren däremot, han stred mot barnkonventionen i Genéve, den sadisten.
Kallades ju för "plågis" på min tid.

lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Det var faktiskt värre än så. Jag är den generationen man lagade tänderna på i lågstadieåldern på 70-talet trots att jag inte hade några hål (är kariesresistent).

Man gjorde nämligen så då. Man lagade helt friska tänder i förebyggande syfte. (Jag kommer faktiskt ihåg mina tårfyllda protester men dessa ignorerades med ett "Men du kommer att få hål där.")

I vuxen ålder så berättade min tandläkare detta när hon konstaterade att en av lagningarna ramlat ut, som hon sade: "Man borrade ju inte tillräckligt djupt för att det skulle sitta bra; det tog ju emot i en helt frisk tand". Så jag har sju, från början åtta, amalgamlagningar som aldrig skulle gjorts.

Eftersom jag ändå inte hade något problem med den tappade lagningen så lämnades den utan åtgärd och så har det varit i +30 år nu. Utan hål.

Det var faktiskt något jag glömt att jag kom ihåg, tills ni påminde mig. ;)
Väldigt intressant!

Jag hade aldrig några hål efter skoltandvården....

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Imponerande ändå, med kardade tänder.

F
P pmd skrev:
Det har jag aldrig upplevt (och jag har ändå haft mobiltelefon sen början av 1990-talet). Det var dock sällan en mobiltelefon ringde utan att "ägaren" var närvarande.
Men det var ju nära 20 år senare...😉

F
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Läste Facebook och fick en bra minnesbild av något jag inte använt på många, många, många år!
[bild]
Luftgevärspilar, men de var avsedda användas i slätborrade pipor och det blev inte så vanligt med tiden. De senare luftvapnen har räfflade pipor.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Däremot så är det ju så att högern ofta sammankopplar solidaritet med politik.
Det är väl bra att även högerfolk kan vara solidariska?
;-)

P
F frasen_36 skrev:
Men det var ju nära 20 år senare...😉
Mobiltelefoner var inte direkt vanliga på 1970-talet.

P pmd skrev:
Det är väl bra att även högerfolk kan vara solidariska?
;-)
Ja, det är bara mer krävande för oss, eftersom vi i så fall är det med våra egna pengar och resurser, inte andras. 😎

• Gilla
  • Haha
kashieda och 9 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Ja, det är bara mer krävande för oss, eftersom vi i så fall är det med våra egna pengar och resurser, inte andras. 😎
Tack för dagens första skratt. Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Tyvärr är det helt sant.

• Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Tack för dagens första skratt. Jag kunde inte sagt det bättre själv.
Tyvärr är det helt sant.
Nja, nu är det inte helt sant utan i sann borgerlig anda så har man infört avdragsrätt för välgörenhetsgåvor.

Något som vi klarade oss utan ända till 2019.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nja, nu är det inte helt sant utan i sann borgerlig anda så har man infört avdragsrätt för välgörenhetsgåvor.

Något som vi klarade oss utan ända till 2019.
Vi klarade oss också utan förbud mot husaga långt inpå artonhundratalet.

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
NMT i Sverige invigdes 1 oktober 1981.
[länk]
MTD fanns ju tidigare! Räknas inte de apparaterna till " mobiltelefoner"?

• Gilla
fusion och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Vi klarade oss också utan förbud mot husaga långt inpå artonhundratalet.
Det var ju också en jämförelse!!!
Husaga kontra välgörenhet....🤣

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.