1 750 215 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Egentligen borde alla ersättas som fick tänderna förstörda på 70-talet. Så fort minsta hål upptäcktes av tandläkaren borrades en stor del av tanden bort för att få fäste för amalgamet. För eller senare expanderar amalgamet så tanden spricker. Går sprickan nedanför tandköttet går tanden inte längre att laga.Ulltand skrev:
Dyrt för patienten.
Amalgamet är inte glömt då det påminner hela tiden.
Borde ju gå på dolda fel? 😄imported_Benno skrev:
Egentligen borde alla ersättas som fick tänderna förstörda på 70-talet. Så fort minsta hål upptäcktes av tandläkaren borrades en stor del av tanden bort för att få fäste för amalgamet. För eller senare expanderar amalgamet så tanden spricker. Går sprickan nedanför tandköttet går tanden inte längre att laga.
Dyrt för patienten.
Man borde kunna söka ROT för det...imported_Benno skrev:
Egentligen borde alla ersättas som fick tänderna förstörda på 70-talet. Så fort minsta hål upptäcktes av tandläkaren borrades en stor del av tanden bort för att få fäste för amalgamet. För eller senare expanderar amalgamet så tanden spricker. Går sprickan nedanför tandköttet går tanden inte längre att laga.
Dyrt för patienten.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 211 inlägg
Det var faktiskt värre än så. Jag är den generationen man lagade tänderna på i lågstadieåldern på 70-talet trots att jag inte hade några hål (är kariesresistent).imported_Benno skrev:
Man gjorde nämligen så då. Man lagade helt friska tänder i förebyggande syfte. (Jag kommer faktiskt ihåg mina tårfyllda protester men dessa ignorerades med ett "Men du kommer att få hål där.")
I vuxen ålder så berättade min tandläkare detta när hon konstaterade att en av lagningarna ramlat ut, som hon sade: "Man borrade ju inte tillräckligt djupt för att det skulle sitta bra; det tog ju emot i en helt frisk tand". Så jag har sju, från början åtta, amalgamlagningar som aldrig skulle gjorts.
Eftersom jag ändå inte hade något problem med den tappade lagningen så lämnades den utan åtgärd och så har det varit i +30 år nu. Utan hål.
Det var faktiskt något jag glömt att jag kom ihåg, tills ni påminde mig.
Intressant. Min upplevelse är något mellanting där skoltandläkaren alltid hittade 1-2 "hål" varje år som skulle lagas. Men det var inte frågan om någon profylax, utan det var alltid uttalat att det skulle handla om karies. Efter skoltiden har jag aldrig haft ett enda kariesangrepp och det har ju kostat en hyfsad slant att fixa till de där gamla lagningarna.lars_stefan_axelsson skrev:
Den teori jag hört är att man hittade på då man fick betalt per lagning.
Snacka om omvänd effekt på tandhälsan... 😠