P
L lat skrev:
Det är väl lite som det där att solidaritet likställs med kommunism
Solidarność (Solidaritet) kämpade mot kommunism.

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 6 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Solidarność (Solidaritet) kämpade mot kommunism.
Nu är det ju så att begreppet solidaritet är bra mycket äldre än den polska rörelsen, men det är klar, vill man misstolka så går det ju alltid att göra det. Uppenbarligen...

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
Bra band.
Grieg, Chucken. Släng er i väggen!

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Bra band.
Grieg, Chucken. Släng er i väggen!

[media]
Glömde The killer.

Intet Intet skrev:
Vem kommer ihåg Håkanssons spisar från Åmål? Inte jag, i alla fall!
Jag använder dagligen min Hindus från 1968, fungerar alldeles utmärkt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Hade en bortglömd plomb från70-talet i en visdomstand. Nu gjorde den sig påmind genom att spräcks tanden. Hela paketet fick dras ut ...:(

Kvicksilver är överskattat!

• Ledsen
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
P
L lat skrev:
Nu är det ju så att begreppet solidaritet är bra mycket äldre än den polska rörelsen, men det är klar, vill man misstolka så går det ju alltid att göra det. Uppenbarligen...
Solidaritet är ett begrepp som även används utanför politiken.

Läste Facebook och fick en bra minnesbild av något jag inte använt på många, många, många år!
Flera små dartpilar med färgglada borst ligger utspridda på ett trägolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
7ender och 11 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Samma här. Jag känner mig som om man är utomlands när man ska hantera kontanter numera. Nu har jag i och för sig haft samma 200-lapp i plånboken i många år… 😂
Det värsta är att man inte vet om sedlarna man har är giltiga längre..

• Gilla
  • Haha
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Hade en bortglömd plomb från70-talet i en visdomstand. Nu gjorde den sig påmind genom att spräcks tanden. Hela paketet fick dras ut ...:(

Kvicksilver är överskattat!
Egentligen borde alla ersättas som fick tänderna förstörda på 70-talet. Så fort minsta hål upptäcktes av tandläkaren borrades en stor del av tanden bort för att få fäste för amalgamet. För eller senare expanderar amalgamet så tanden spricker. Går sprickan nedanför tandköttet går tanden inte längre att laga.
Dyrt för patienten. :(
Amalgamet är inte glömt då det påminner hela tiden.

• Arg
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Egentligen borde alla ersättas som fick tänderna förstörda på 70-talet. Så fort minsta hål upptäcktes av tandläkaren borrades en stor del av tanden bort för att få fäste för amalgamet. För eller senare expanderar amalgamet så tanden spricker. Går sprickan nedanför tandköttet går tanden inte längre att laga.
Borde ju gå på dolda fel? 😄

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
Man borde kunna söka ROT för det...

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 10 till
  • Laddar…
Egentligen borde alla ersättas som fick tänderna förstörda på 70-talet. Så fort minsta hål upptäcktes av tandläkaren borrades en stor del av tanden bort för att få fäste för amalgamet.
Det var faktiskt värre än så. Jag är den generationen man lagade tänderna på i lågstadieåldern på 70-talet trots att jag inte hade några hål (är kariesresistent).

Man gjorde nämligen så då. Man lagade helt friska tänder i förebyggande syfte. (Jag kommer faktiskt ihåg mina tårfyllda protester men dessa ignorerades med ett "Men du kommer att få hål där.")

I vuxen ålder så berättade min tandläkare detta när hon konstaterade att en av lagningarna ramlat ut, som hon sade: "Man borrade ju inte tillräckligt djupt för att det skulle sitta bra; det tog ju emot i en helt frisk tand". Så jag har sju, från början åtta, amalgamlagningar som aldrig skulle gjorts.

Eftersom jag ändå inte hade något problem med den tappade lagningen så lämnades den utan åtgärd och så har det varit i +30 år nu. Utan hål.

Det var faktiskt något jag glömt att jag kom ihåg, tills ni påminde mig. ;)

• Arg
  • Ledsen
  • Älska
  • Gilla
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Läste Facebook och fick en bra minnesbild av något jag inte använt på många, många, många år!
[bild]
Luftgevärspilar?

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Man gjorde nämligen så då. Man lagade helt friska tänder i förebyggande syfte. (Jag kommer faktiskt ihåg mina tårfyllda protester men dessa ignorerades med ett "Men du kommer att få hål där.")
Intressant. Min upplevelse är något mellanting där skoltandläkaren alltid hittade 1-2 "hål" varje år som skulle lagas. Men det var inte frågan om någon profylax, utan det var alltid uttalat att det skulle handla om karies. Efter skoltiden har jag aldrig haft ett enda kariesangrepp och det har ju kostat en hyfsad slant att fixa till de där gamla lagningarna.

Den teori jag hört är att man hittade på då man fick betalt per lagning.
Snacka om omvänd effekt på tandhälsan... 😠

• Wow
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.