1 749 643 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Renoverare
· Stockholm
· 20 281 inlägg
Skidåkare utan hjälm hade jag glömt bort, fullt av dem här i Italien
Suck, moderatorer vaknar upp till ännu en urspårad tråd.
Men tjafs, ändra på begrep för att byta agenda, ljuga med (fakta) siffror är det nya, på internetforum liksom i världspolitiken.
Minns ni denna?
Man behövde inte slåss om den. Man kunde åka två på den.
Samtidigt i en annan del av världen träffades äldre kloka män och diskuterade, grubblade över världens problem...
Jag saknar äldre kloka män. 😢
Men tjafs, ändra på begrep för att byta agenda, ljuga med (fakta) siffror är det nya, på internetforum liksom i världspolitiken.
Minns ni denna?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Man behövde inte slåss om den. Man kunde åka två på den.
Samtidigt i en annan del av världen träffades äldre kloka män och diskuterade, grubblade över världens problem...
Medan barn lekte utan att veta att man behövde Fast Fourier transform för att skilja på jordbävningar och kärnvapenprovsprängningar. 😳In 1963, a meeting of the President's Scientific Advisory Committee was held to discuss nuclear issues, attended by President John F. Kennedy, physicist Cooley, and mathematician Tukey, among others. While the meeting focused on critical issues like the Apollo program and fallout shelters, mathematician Tukey, in the midst of these discussions, was also researching how to speed up the Fourier transform. The mathematical formulas involved were complex to the point of being frustrating, so I’ll skip the detailed explanation. However, to simplify it, Tukey discovered a pattern that could reduce the computational load, thanks to the periodicity of sine waves.
Jag saknar äldre kloka män. 😢
Bob hade jag glömt bort.
Något annat jag glömt bort att jag sparat dök upp mellan manualer för en Netgear switch och Gigabyte moderkort när jag städade bolhyllan.
En, ska vi kalla den, moderbok?
Tyvärr saknas omslag och sida 1-4.
Har ingen aning om hur gammal den kan vara?
Från en annan tidsepok.
Edit: Matförordningen för 2:a-3:e levnadsåret
Något annat jag glömt bort att jag sparat dök upp mellan manualer för en Netgear switch och Gigabyte moderkort när jag städade bolhyllan.
En, ska vi kalla den, moderbok?
Tyvärr saknas omslag och sida 1-4.
Har ingen aning om hur gammal den kan vara?
Från en annan tidsepok.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Edit: Matförordningen för 2:a-3:e levnadsåret
Logga in
Skapa konto
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 670 inlägg
Jag har flyttat en off topic diskussion om skatter till en egen tråd: https://www.byggahus.se/forum/threads/skatt-allmaen-diskussion.543626/
/Moderator
/Moderator
Jag stod i sådana köer den berömda jul/nyåret 1991, då systembolaget endast hade öppet fre 27/12 och mån 30/12.Z Zodde skrev:Nummerlapp e endå ett relativt modernt påfund.
När jag först fick handla så gällde det att välja rätt kö.
6 kassor öppna. 7-8 pers i varje kö. Snabbscanning av personligheter i kön innan man valde. var det typer som ville diskutera vilket vin som passade till andbröst eller bara ha ett flak Preppens, en Beyaz eller Tirnave etc.
Jag kom kanske en timme innan stängningsdags den 30'e, och kön ringlade ut genom ytterdörren och ut på gatan. Jag hade kommit in i butiken vid stängningsdags, då gick personalen och helt enkelt stängde ut dem som stod i kö men inte kommit genom ytterdörren än.
Så framåt 19-tiden kunde jag lämna gröna kiosken med en Amadeus bubbel i händerna.
(det var inte det jag ville köpa, men den första jag önskade gav svaret, "Nej den är slut!", och nästa jag försökte komma ihåg namnet på blev det samma svar på, samt att hon tillade "...att om du vill ha ett mousserande för under 200 kr (jag kommer inte ihåg summan, men det var en bit över det jag hade tänkt mig i alla fall) så är det endast Amadeus vi har kvar"
-"Jaha, jag tar väl en sådan då..."
Den här länken om Beyaz har jag postat en gång förut i denna tråd, men det har säkert alla glömt ...Intet skrev:
https://wwwc.aftonbladet-cdn.se/nyheter/9810/17/aschberg.html
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 704 inlägg
Något jag tänkte på när jag hämtade ett av barnen på skolan, finns skolvaktmästare längre?
Jag minns när jag gick i grundskolan, kanske främst högstadiet tidigt 00-tal men vill minnas de fanns på gymnasiet med, att det fanns en vaktmästare, denne fixade det mesta småskit runt om på skolan och var också som en extra skolfarbror samt skolvakt för de lite struligare barnen.
Tanken slog mig när jag gick runt på skolan, som inte ens är 20 år gammal, småsaker är trasiga här och var, rutor har varit nedkladdade med lera hela vintern.
Sen har vi dörrpartier som ser ut att snart rostat upp och tegelfogar som löser upp sig.
Vem som kom på att puts var ett lämpligt material på en skola kan man också fråga sig.
Jag minns när jag gick i grundskolan, kanske främst högstadiet tidigt 00-tal men vill minnas de fanns på gymnasiet med, att det fanns en vaktmästare, denne fixade det mesta småskit runt om på skolan och var också som en extra skolfarbror samt skolvakt för de lite struligare barnen.
Tanken slog mig när jag gick runt på skolan, som inte ens är 20 år gammal, småsaker är trasiga här och var, rutor har varit nedkladdade med lera hela vintern.
Sen har vi dörrpartier som ser ut att snart rostat upp och tegelfogar som löser upp sig.
Vem som kom på att puts var ett lämpligt material på en skola kan man också fråga sig.