HasseTeknik HasseTeknik skrev:
MTD fanns ju tidigare! Räknas inte de apparaterna till " mobiltelefoner"?
Var väl sån man hade backelitlur även i bilen och telefonist som kopplade.

På tal om förr, minns när jag hade min första tjänste NMT 450 på 80talet. Då var det protester i vissa hotell när man hade 10 kilos klumpen med sig på axeln . De ville inte att man skulle ringa på NMT från hotelrummet 😮 Att ringa på hotellets fasta telefon kostade ju skjortan. Kostade ju massor att ringa på NMT då, har för mig 4:50 kr minuten, men det pröjsade Televerket Radio👍😀

Var många som hade fast monterad mobil som satt och talade i bilen på hotellens parkering istf på rummet.

Sen när GSM kom så stördes vissa kabeltv nät på hotellen när någon använde sin GSM lur.....lät som en motorsåg i TV ljudet........ "tat-tari- dattt-ööööörrrrrnnn"😆

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Det var ju också en jämförelse!!!
Husaga kontra välgörenhet....🤣
Hade häxbränning varit bättre?😀

Demmpa Demmpa skrev:
NMT i Sverige invigdes 1 oktober 1981.
[länk]
Stämmer bra, hade min första -82 men arbetade för Ericsson Radio och det var en Roadcom.

A AndersS skrev:
Stämmer bra, hade min första -82 men arbetade för Ericsson Radio och det var en Roadcom.
Även Comvik hade ju analogt mobilnät då med telefonist som man kunde lämna meddelande till vid ej svar.

Minns Försvarets radiolänk 340 som man kunde avlyssna Comviks samtal med 😉

För nostalgiker : https://www.fht.nu/Dokument/Armen/arme_publ_dok_radiolank.pdf sidan 73

B b8q skrev:
Och de som inte vill att allt ska finnas i eposten så det kan läsas av IT-enheten, begäras ut som allmän handling, osv.
Varje föremål som innehåller någon form av information och som förvaras på eller eljest är tillgänglig för en myndighet är allmän handling som i grunden ska vara offentlig, med vissa förbehåll. Man kan t ex begära ut en fotboll som tillhör myndighetens korplag för att utröna om det står Wilson, Puma, eller Adidas på den. Att något inte finns i elektronisk form är inte något undantag; dessutom ska samtliga handlingar diarieföras, så försöker man smussla med dem begår man lagbrott.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
F fusion skrev:
Även Comvik hade ju analogt mobilnät då med telefonist som man kunde lämna meddelande till vid ej svar.

Minns Försvarets radiolänk 340 som man kunde avlyssna Comviks samtal med 😉

För nostalgiker : [länk] sidan 73
Det står Gävleborg som din hemvist och i Gävle gjorde "vi" ju basstationer till mobilnäten, så jag var på besök där och även i Örebro utifrån arbetet.

A AndersS skrev:
Det står Gävleborg som din hemvist och i Gävle gjorde "vi" ju basstationer till mobilnäten, så jag var på besök där och även i Örebro utifrån arbetet.
Trevliga minnen !!

När jag jobbade på Televerket Radio i Sundsvall var det tårta i lunchrummet varje gång en ny basstation gick i luften, men det blev nog för ofta med åren så det var en tradition som försvann.

Nackdelen med NMT var ju när man var uppe på något högt berg då fjärran NMT basar skapade interferens och man hörde bara en massa goja.

F fusion skrev:
Trevliga minnen !!

När jag jobbade på Televerket Radio i Sundsvall var det tårta i lunchrummet varje gång en ny basstation gick i luften, men det blev nog för ofta med åren så det var en tradition som försvann.
Innan jag blev "friherre" på heltid avslutade jag med lite delaktig i uppgradering av privat mobilnät till xG och xx basstationer.

P
Demmpa Demmpa skrev:
NMT i Sverige invigdes 1 oktober 1981.
[länk]
Ja, hurså?

Keiller Keiller skrev:
Det var nog ingen som drack, i alla fall inte jag.
Jag drack. Svalde i protest istället för att spotta ut. Det ångrade jag för det gav magont efteråt.. 🤮

• Haha
kashieda och 1 till
  • Laddar…
F fusion skrev:
När jag jobbade på nättjänster på Öskaret firade vi när den sista stationen i fasta nätet, Älvros, blev AXE-ifierad.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Var det inte NMT 450 som nådde över Östersjön och balterna klonade telefonnummer och ringde gratis?

hsd
Yeop
Och telia la in en spärr så när någon klonade numret och fel apparat på fel plats skulle koppla upp så spärrades detta, den rätta ägaren var då tvungen att ringa ,!!, Telia för aktovering

En röd förpackning med "Kavli Raket Ost" skrivet i vitt och gult, fotograferad på en ljusblå bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här, prata om den här. Den kanske har avhandlas innan men det kan vara en bra uppsamlingsplats så att tråden kan återgå till sitt syfte snart.

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.