P pmd skrev:
Solidaritet är ett begrepp som även används utanför politiken.
Givetvis, vem har ens antytt något annat???
Däremot så är det ju så att högern ofta sammankopplar solidaritet med politik.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Intressant. Min upplevelse är något mellanting där skoltandläkaren alltid hittade 1-2 "hål" varje år som skulle lagas. Men det var inte frågan om någon profylax, utan det var alltid uttalat att det skulle handla om karies. Efter skoltiden har jag aldrig haft ett enda kariesangrepp och det har ju kostat en hyfsad slant att fixa till de där gamla lagningarna.

Den teori jag hört är att man hittade på då man fick betalt per lagning.
Snacka om omvänd effekt på tandhälsan... 😠
Enligt den här artikeln så fick privattandläkarna betalt per fyllning från 1974 och framåt när den allmänna tandvårdsförsäkringen infördes för hela befolkningen. Så man lagade mycket riktigt minsta lilla grop. Vilket leder till problem nu.

Men vi barn hade gratis tandvård via Folktandvården och de fick (om jag läser mellan raderna) inte betalt på det viset, så det måste ha varit något annat som motiverade det.

Enligt min tandläkare *) så var det som sagt ren profylax. Dvs man lagade oavsett om man hade hål eller inte. Under 80-talet så insåg man sedan att det kanske inte var en bra idé och började med fluor/plast-lack på tänderna istället. Sedan så insåg man att det inte heller var så lyckat att stänga in bakterierna på tandytan så man gick över till det moderna, som är att inte göra något alls... (Jag glömmer eventuellt ett mellansteg där...)

Men jag hittar inget riktigt vederhäftigt när jag googlar.

*) Dåvarande som var med på den tiden. Hon har gått i pension sedan länge.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Men vi barn hade gratis tandvård via Folktandvården och de fick (om jag läser mellan raderna) inte betalt på det viset, så det måste ha varit något annat som motiverade det.
Jo precis, den "tandvården" var ju mer eller mindre påtvingad av skolan. Första tiden blev man kallad till grannskolan som hade mottagning i skolbyggnaden - "skoltandläkaren". Ingen aning om i vilken regi det bedrevs. Senare blev man skickad till Folktandvårdens "stora" mottagning.

Känner inte igen mig i artikelns resonemang att det skulle vara ett fenomen kopplat till den privata tandvården. Var det någonsin gratis att gå till privattandläkare (som barn)? Sedan man började gå hos privat tandläkare har jag som sagt aldrig lagat ett enda kariesangrepp.

Låter helsnurrigt detta med att laga som profylax. Idén om att en amalgamfylld tand skulle vara bättre än en frisk orörd tand låter ju helt befängd. Är ju skrämmande om det rådit en sådan uppfattning i modern tid.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
engs
E Eld skrev:
Vi har också kvar de bruna postkuverten. Men de används väldigt lite och posten delas bara ut en gång per dag till en plats i varje byggnad. När jag började på företaget var det en in- och en utkorg på varje skrivbord och fyra postrundor per dag.
Vårat huvudkontor har de nog också kvar, tror jag, var ett tag sen nu. Men under alla år så har det regelbundet, dock allt mer sällsynt på senare tid såklart, kommit internpost från HQ, med vanliga posten.

Från flertalet individer där de vet mycket väl att jag inte sitter där, alltså skrivit mitt namn på det bruna kuvertet och lämnat in. Så har någon annan, troligen en receptionist eller så, fått lägga det i ett vanligt kuvert, skriva adress och posta till mig... Vet inte om det varit en viss arrogans eller storhetsvansinne. Att de tror internposten når alla, som om man haft 12 gubbar som dagligen kör runt med internposten till landets alla hörn.

Mer troligt bara lathet "nån annan fixar", men då steget från att skriva namn till namn + adress kanske är 20s extra, så har det alltid varit lite märkligt.

Apropå tandhälsan på 70-talet,
minns ni Fluortanten?

En fluortant i vit rock delar ut munsköljningskoppar till skolbarn i ett klassrum på 1970-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

För er som är lite yngre kanske en förklaring behövs. Fluortanten var en person som på den svartvita tiden dök upp i skolorna varje termin och bjöd på munsköljning med fluor för att bättra på barnens tandstatus.

Svartvit bild av en kvinna som delar ut munsköljkoppar till barn i ett klassrum, representerar "Fluortanten" från 70-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi fick även tips och råd om tandborstning.

• Gilla
Tule54 och 12 till
  • Laddar…
C
Keiller Keiller skrev:
Fluortanten var en person som på den svartvita tiden dök upp i skolorna varje termin och bjöd på munsköljning med fluor för att bättra på barnens tandstatus.
Bjöd och bjöd. Det var ju inte frivilligt direkt... 🙄

Dessutom är nedre bilden fejkad. "Tanten" ser inte ut som en barsk tant och gossen på bilden ser glad ut. 😂

• Haha
  • Gilla
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Bjöd och bjöd. Det var ju inte frivilligt direkt... 🙄

Dessutom är nedre bilden fejkad. "Tanten" ser inte ut som en barsk tant och gossen på bilden ser glad ut. 😂
Jag hade nästan glömt hur illa det smakade.🤮

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Fluortanten var en person som på den svartvita tiden dök upp i skolorna varje termin
Till och med varje vecka under terminen.

• Gilla
  • Wow
kashieda och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Till och med varje vecka under terminen.
Var det så ofta? Jag minns bara att kärr... damen ifråga kom då och då och tvingade i oss den där osmakliga vätskan. Fast lärarna var ju glada, då höll lille Keiller käften och var tyst i åtminstone några minuter 😃

• Haha
kashieda
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
damen ifråga kom då och då och tvingade i oss den där osmakliga vätskan.
Om man bara sköljde tänderna var det inte så farligt. Förstår om det uppfattades obehagligt att behöva dricka det.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Om man bara sköljde tänderna var det inte så farligt. Förstår om det uppfattades obehagligt att behöva dricka det.
Det var nog ingen som drack, i alla fall inte jag.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Sluta klaga då, söndercurlade unge! 😂😉😱😇🙄

• Haha
AndersPS och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå tandhälsan på 70-talet,
minns ni Fluortanten?

[bild]

För er som är lite yngre kanske en förklaring behövs. Fluortanten var en person som på den svartvita tiden dök upp i skolorna varje termin och bjöd på munsköljning med fluor för att bättra på barnens tandstatus.

[bild]

Vi fick även tips och råd om tandborstning.
Vi fick flouren i små färgglada plastmuggar och minst en i varje klass samlade muggar. En del samlade på vissa färger och bytte med andra.

• Wow
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
M Mats_R skrev:
Jag hade nästan glömt hur illa det smakade.🤮
Va?? Den vi fick smakade ingenting alls. Däremot var den obehagligt ljummen.

Keiller Keiller skrev:
En gång gjorde jag det, när jag missade att vi skulle gå och spotta. Satt väl och funderade på nåt annat. Sen vågade jag inte gå till tvättstället, så jag svalde istället. Sen mådde jag lite illa.
Men jag minns inte att det skulle varit speciellt äckligt eller att fluortanten var illa omtyckt.
Men kommer ni ihåg den där äckliga tandkrämen man fick som prov? Tror den smakade salt...

• Gilla
Keiller
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.