1 749 656 läst ·
15 776 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Besserwisser
· Västra Götalands
· 11 210 inlägg
Enligt den här artikeln så fick privattandläkarna betalt per fyllning från 1974 och framåt när den allmänna tandvårdsförsäkringen infördes för hela befolkningen. Så man lagade mycket riktigt minsta lilla grop. Vilket leder till problem nu.C cpalm skrev:Intressant. Min upplevelse är något mellanting där skoltandläkaren alltid hittade 1-2 "hål" varje år som skulle lagas. Men det var inte frågan om någon profylax, utan det var alltid uttalat att det skulle handla om karies. Efter skoltiden har jag aldrig haft ett enda kariesangrepp och det har ju kostat en hyfsad slant att fixa till de där gamla lagningarna.
Den teori jag hört är att man hittade på då man fick betalt per lagning.
Snacka om omvänd effekt på tandhälsan... 😠
Men vi barn hade gratis tandvård via Folktandvården och de fick (om jag läser mellan raderna) inte betalt på det viset, så det måste ha varit något annat som motiverade det.
Enligt min tandläkare *) så var det som sagt ren profylax. Dvs man lagade oavsett om man hade hål eller inte. Under 80-talet så insåg man sedan att det kanske inte var en bra idé och började med fluor/plast-lack på tänderna istället. Sedan så insåg man att det inte heller var så lyckat att stänga in bakterierna på tandytan så man gick över till det moderna, som är att inte göra något alls... (Jag glömmer eventuellt ett mellansteg där...)
Men jag hittar inget riktigt vederhäftigt när jag googlar.
*) Dåvarande som var med på den tiden. Hon har gått i pension sedan länge.
Jo precis, den "tandvården" var ju mer eller mindre påtvingad av skolan. Första tiden blev man kallad till grannskolan som hade mottagning i skolbyggnaden - "skoltandläkaren". Ingen aning om i vilken regi det bedrevs. Senare blev man skickad till Folktandvårdens "stora" mottagning.lars_stefan_axelsson skrev:
Känner inte igen mig i artikelns resonemang att det skulle vara ett fenomen kopplat till den privata tandvården. Var det någonsin gratis att gå till privattandläkare (som barn)? Sedan man började gå hos privat tandläkare har jag som sagt aldrig lagat ett enda kariesangrepp.
Låter helsnurrigt detta med att laga som profylax. Idén om att en amalgamfylld tand skulle vara bättre än en frisk orörd tand låter ju helt befängd. Är ju skrämmande om det rådit en sådan uppfattning i modern tid.
Vårat huvudkontor har de nog också kvar, tror jag, var ett tag sen nu. Men under alla år så har det regelbundet, dock allt mer sällsynt på senare tid såklart, kommit internpost från HQ, med vanliga posten.E Eld skrev:
Från flertalet individer där de vet mycket väl att jag inte sitter där, alltså skrivit mitt namn på det bruna kuvertet och lämnat in. Så har någon annan, troligen en receptionist eller så, fått lägga det i ett vanligt kuvert, skriva adress och posta till mig... Vet inte om det varit en viss arrogans eller storhetsvansinne. Att de tror internposten når alla, som om man haft 12 gubbar som dagligen kör runt med internposten till landets alla hörn.
Mer troligt bara lathet "nån annan fixar", men då steget från att skriva namn till namn + adress kanske är 20s extra, så har det alltid varit lite märkligt.
Apropå tandhälsan på 70-talet,
minns ni Fluortanten?
För er som är lite yngre kanske en förklaring behövs. Fluortanten var en person som på den svartvita tiden dök upp i skolorna varje termin och bjöd på munsköljning med fluor för att bättra på barnens tandstatus.
Vi fick även tips och råd om tandborstning.
minns ni Fluortanten?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
För er som är lite yngre kanske en förklaring behövs. Fluortanten var en person som på den svartvita tiden dök upp i skolorna varje termin och bjöd på munsköljning med fluor för att bättra på barnens tandstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bjöd och bjöd. Det var ju inte frivilligt direkt... 🙄Keiller skrev:
Dessutom är nedre bilden fejkad. "Tanten" ser inte ut som en barsk tant och gossen på bilden ser glad ut. 😂
Vi fick flouren i små färgglada plastmuggar och minst en i varje klass samlade muggar. En del samlade på vissa färger och bytte med andra.Keiller skrev:
Apropå tandhälsan på 70-talet,
minns ni Fluortanten?
[bild]
[bild]
En gång gjorde jag det, när jag missade att vi skulle gå och spotta. Satt väl och funderade på nåt annat. Sen vågade jag inte gå till tvättstället, så jag svalde istället. Sen mådde jag lite illa.Keiller skrev:
Men jag minns inte att det skulle varit speciellt äckligt eller att fluortanten var illa omtyckt.
Men kommer ni ihåg den där äckliga tandkrämen man fick som prov? Tror den smakade salt...