1 749 462 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Därför att självskanning för mig totalt sett innebär mindre arbete/stress/nackdelar. För övrigt finns det en passande tråd om detta.Intet skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/sjaelvscanning-eller-inte.363042/
Det innebär jobb även självskanningen.Intet skrev:
Jag var också emot det i början.
Men fick veta av en anställd att det är mycket roligare jobba på självskanningen än sitta o plippa varor och inte komma ens ifrån till toa och mycket enformigt arbete!
Vad som är sant vet jag inte helt 100% men Ica så verkar dom iaf ha jobb. Har ett tips hur man skulle kunna effektivisera det men det skriver jag inte här för att man just kan sparka folk om det vore så...😂
Det är väl snarare att instaboxar, autogiro/efaktura, elektroniska postlådor och liknande som gör mer folk arbetslösa i miljövänlighetens namn dessutom...😡
Ps. Jag tycker just Ica och Coop i Sverige har smidig lösning när man har en fysisk scanner som visar priserna direkt osv. Mycket bra när man storhandlar!
Däremot är Ikea, Lidl och diverse "finska affärer" i Finland HELT VÄRDELÖS självscanning! Stå där o plippa varor själv en och en medans en personal flåsar bakom ryggen och folk stressar i en kö bakom....det helt värdelöst system!
Redigerat:
Nåja. Man kunde också råka ut för att den där som bara skulle ha en Beyaz och en halva Brännvin Special hällde ut några grabbnävar småpengar på disken, som expediten sen mödosamt måste räkna. Oftast (men inte alltid) stämde det på öret.Z Zodde skrev:
Det är skillnad på självscanning och självutcheckning. I butiker där man bara köper några prylar åt gången funkar självutcheckningen bra, men kommer man med en hel kundvagn till utcheckningsstationen (IKEA t ex) så är det inte lika optimalt. Då är det bättre att scanna varje vara när man lägger den i kundvagnen.kisumisu skrev:
Det innebär jobb även självskanningen.
Jag var också emot det i början.
Men fick veta av en anställd att det är mycket roligare jobba på självskanningen än sitta o plippa varor och inte komma ens ifrån till toa och mycket enformigt arbete!
Vad som är sant vet jag inte helt 100% men Ica så verkar dom iaf ha jobb. Har ett tips hur man skulle kunna effektivisera det men det skriver jag inte här för att man just kan sparka folk om det vore så...😂
Det är väl snarare att instaboxar, autogiro/efaktura, elektroniska postlådor och liknande som gör mer folk arbetslösa i miljövänlighetens namn dessutom...😡
Ps. Jag tycker just Ica och Coop i Sverige har smidig lösning när man har en fysisk scanner som visar priserna direkt osv. Mycket bra när man storhandlar!
Däremot är Ikea, Lidl och diverse "finska affärer" i Finland HELT VÄRDELÖS självscanning! Stå där o plippa varor själv en och en medans en personal flåsar bakom ryggen och folk stressar i en kö bakom....det helt värdelöst system!
Byggmax har också börjat med självutcheckning. Butiken i Gävle håller dom dessutom att bygga om så att den bemannade kassan i princip försvinner. Men det spelar ju kanske inte så stor roll då det ändå aldrig finns nån personal på Byggmax...
IKEA skannar man med mobilen i butiken och sen bara betalar vid utcheckning.useless skrev:
Det är skillnad på självscanning och självutcheckning. I butiker där man bara köper några prylar åt gången funkar självutcheckningen bra, men kommer man med en hel kundvagn till utcheckningsstationen (IKEA t ex) så är det inte lika optimalt. Då är det bättre att scanna varje vara när man lägger den i kundvagnen.
Byggmax har också börjat med självutcheckning. Butiken i Gävle håller dom dessutom att bygga om så att den bemannade kassan i princip försvinner. Men det spelar ju kanske inte så stor roll då det ändå aldrig finns nån personal på Byggmax..