K Kane skrev:
Fanns mycket gott förr
Vad dricker man i fjällen? La Garonne!

• Gilla
Kane
  • Laddar…
Härtappat vin i returglas.

• Gilla
kisumisu och 4 till
  • Laddar…
E Eld skrev:
Det var hela 2kr i pant på de!
Rena jackpott som "burkletande" 10 åring 🤣

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
C
E Eld skrev:
Ja, som liten tyckte man det var väldigt spännande med rullbandet med returflaskor som via en lucka i butikshyllan slingrade sig vidare iväg någonstans in på butikens lager.

Redigerat:
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Var Liebfraumilchen eller Diamanten slut?
Fanns mycket gott förr,
[video]
Diamant var ett starkt dessertvin. Mest fylla för pengarna. Själv köpte jag Moselblümchen. Kostade 14kr tror jag. God investering för den fick flickorna att komma i rätt stämning 🥳😎En flaska Pripps blå kostade 3kr.
Med tanke på att min lön efter skatt var 2200kr, var det dyra droppar som helt osjälviskt spenderades för lite "hej hopp i lingonriset"😍😈.

Lönen fick jag kontant i ett brunt kuvert.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Ahhhh. Ljummen Beyaz en regnig midsommarmorgon i ett blött tält. Ljuva ungdom.🥰
Beyaz blandat med Grappo blir riktigt gott, har jag gör mig.

Intet Intet skrev:
Diamant var ett starkt dessertvin. Mest fylla för pengarna. Själv köpte jag Moselblümchen. Kostade 14kr tror jag. God investering för den fick flickorna att komma i rätt stämning 🥳😎En flaska Pripps blå kostade 3kr.
Med tanke på att min lön efter skatt var 2200kr, var det dyra droppar som helt osjälviskt spenderades för lite "hej hopp i lingonriset"😍😈.

Nu kommer minnen från min tid i handelsflottan.
Det här är slutet av 70-talet på fjärrfart, där man handlade på utförsel.
Mina kamrater tyckte jag var en j.vla snobb som drack 12-årig Chivas. Hur f.n kunde man betala 18:-/l när en flaska brännvin kostade 9:-/l?

• Haha
  • Wow
mikethebik och 7 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:

Diamant är/var inget dessertvin men sött som ett sådant. Verkar fortfarande finnas https://www.systembolaget.se/produkt/vin/diamant-216001/

E Edlunn skrev:
Diamant är/var inget dessertvin men sött som ett sådant. Verkar fortfarande finnas [länk]
Så fel jag kan minnas efter bara 50 år.😀

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Säger bara Gauffins dubbelblandning. 😇

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Också söt. Frågade efter den nyligen. De yngre fattade ingenting, så de hämtade en timanställd pensionär, som sade att den försvann för länge sedan.

E Edlunn skrev:
Diamant är/var inget dessertvin men sött som ett sådant. Verkar fortfarande finnas [länk]
Dessertvin var däremot Mavrodaphne (populärt kallat "Morbror David"). Favorit bland alla som letade pocent per krona. Jag visste det inte då, men tydligen är Mavrodaphne en druvsort. Systemet har för närvarande två viner gjorda på denna, men de är vanliga rödviner, av betydligt exklusivare typ än den gamla favoriten.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Jag träffade en släkting till upphovsmannen, för många år sedan.
Hon bodde i Trollbäcken och jag var där på nåt jobb. Har ingen aning om hur vi kom in på ämnet ..

• Gilla
  • Haha
Maria T och 1 till
  • Laddar…
hsd
Tokslut Tokslut skrev:
Varken min närmsta kommunistbutik eller min närmsta ICA har självscanning. ICAn kommer aldrig skaffa den vet jag. Har använt en självscanning en gång på Cirkel K där man la upp alla varor samtidigt och det var klart, leka kassörska och inte få betalt för det är inget jag sysslar med. Har faktiskt provat en gång då det var kö till kassan i en Kommunistbutik, men den scanningen fick jag inte igång och fick lomma tillbaka till kassakön.

Stölderna är högre i dessa och därfö finner ni dom inte överallt. Mycket filmer på nätet där folk visar hur de scannar var tredje vara och liknande...

[länk]
Coop har ett annat koncept på vissa butiker, inte självscanning med handenhet men en kundkassa där varorna scannas av kunden som betalar med kort vid samma terminal ( liknande ikeas lösning)

hsd hsd skrev:
Coop har ett annat koncept på vissa butiker, inte självscanning med handenhet men en kundkassa där varorna scannas av kunden som betalar med kort vid samma terminal ( liknande ikeas lösning)
Finns även på ICA. Och Byggmax, Pressbyrån, mfl.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.