1 749 485 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Diamant var ett starkt dessertvin. Mest fylla för pengarna. Själv köpte jag Moselblümchen. Kostade 14kr tror jag. God investering för den fick flickorna att komma i rätt stämning 🥳😎En flaska Pripps blå kostade 3kr.K Kane skrev:
Med tanke på att min lön efter skatt var 2200kr, var det dyra droppar som helt osjälviskt spenderades för lite "hej hopp i lingonriset"😍😈.
Lönen fick jag kontant i ett brunt kuvert.
Nu kommer minnen från min tid i handelsflottan.Intet skrev:
Diamant var ett starkt dessertvin. Mest fylla för pengarna. Själv köpte jag Moselblümchen. Kostade 14kr tror jag. God investering för den fick flickorna att komma i rätt stämning 🥳😎En flaska Pripps blå kostade 3kr.
Med tanke på att min lön efter skatt var 2200kr, var det dyra droppar som helt osjälviskt spenderades för lite "hej hopp i lingonriset"😍😈.
Det här är slutet av 70-talet på fjärrfart, där man handlade på utförsel.
Mina kamrater tyckte jag var en j.vla snobb som drack 12-årig Chivas. Hur f.n kunde man betala 18:-/l när en flaska brännvin kostade 9:-/l?
Diamant är/var inget dessertvin men sött som ett sådant. Verkar fortfarande finnas https://www.systembolaget.se/produkt/vin/diamant-216001/Intet skrev:
Diamant var ett starkt dessertvin. Mest fylla för pengarna. Själv köpte jag Moselblümchen. Kostade 14kr tror jag. God investering för den fick flickorna att komma i rätt stämning 🥳😎En flaska Pripps blå kostade 3kr.
Dessertvin var däremot Mavrodaphne (populärt kallat "Morbror David"). Favorit bland alla som letade pocent per krona. Jag visste det inte då, men tydligen är Mavrodaphne en druvsort. Systemet har för närvarande två viner gjorda på denna, men de är vanliga rödviner, av betydligt exklusivare typ än den gamla favoriten.E Edlunn skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Coop har ett annat koncept på vissa butiker, inte självscanning med handenhet men en kundkassa där varorna scannas av kunden som betalar med kort vid samma terminal ( liknande ikeas lösning)Tokslut skrev:
Varken min närmsta kommunistbutik eller min närmsta ICA har självscanning. ICAn kommer aldrig skaffa den vet jag. Har använt en självscanning en gång på Cirkel K där man la upp alla varor samtidigt och det var klart, leka kassörska och inte få betalt för det är inget jag sysslar med. Har faktiskt provat en gång då det var kö till kassan i en Kommunistbutik, men den scanningen fick jag inte igång och fick lomma tillbaka till kassakön.
Stölderna är högre i dessa och därfö finner ni dom inte överallt. Mycket filmer på nätet där folk visar hur de scannar var tredje vara och liknande...
[länk]