C cpalm skrev:
Ja, som liten tyckte man det var väldigt spännande med rullbandet med returflaskor som via en lucka i butikshyllan slingrade sig vidare iväg någonstans in på butikens lager.
Jag minns någon pantmaskin där flaskorna togs in stående via en form av karusell. Kanske att de åkte vidare in på baksidan?
Och fascinationen som liten knodd över glasmontrarna där flaskorna snurrade på insidan. Och bläddrandet i katalogen. Och den lååååånga väntan om man var där med föräldrarna på fredagen efter att ha blivit hämtad på dagis och handlat en tröja på Kapp Ahl (som jag minns var stället som hade en shop-in-shop som var en leksaksbutik(!) där man kunde kika runt lite och hoppas få någon häftig transformersbil eller någon gubbe från Action Force).

Får mig att undra över vad mina barn kommer att minnas nostalgiskt i framtiden. "Jag sa att jag ville ha det där, och då plockade pappa upp mobilen och tryckte lite och sen kom det med brevbäraren två dagar senare." 😫

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Hade glömt att jag kommer ihåg Beyaz varunummer. Vi hade det som en slogan: "2881, full som ett spett".
2760 Vino tinto español

• Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
kisumisu
nska UOTE="Eld, post: 6126658, member: 18748"]
Härtappat vin i returglas.
[/QUOTE]
Huddingebo Huddingebo skrev:
Det var hela 2kr i pant på de!
Rena jackpott som "burkletande" 10 åring 🤣
Ja det här hade man ju nästan glömt bort!

Lever dock till en liten del kvar i mitt liv då jag bor nära finska gränsen, Finland får man ibland pant på tom svenska saftflaskor 😂 10cent cirka 1.2kr. Dock inte förstått riktigt deras algoritm då vissa flaskor ser ut som returglas accepteras ändå ej medans andra accepteras. Vissa säger tom maskinen "försök igen kunde ej läsa sträckkoden" sen när man försöker i lugnare takt så maskinen hinber läsa ean koden så accepteras den. Jodå finnarna har dom också streckkod t ex burkar från båtens taxfree godkänns ej! Tas bara emot men utan pant precis som i Sverige!
Men vinglaskor från systemet är det en helt annan sak 😄 dock inte alla flaskor accepteras och har märkt att nån flaska kan det stå i kvittot "tack för att du återvinner = 10cent". Kanske det är nåt värde fast det bara smälts ner och görs nya flaskor? Har aldrig riktigt förstått det finska pantsystemet och agfärer som Lidl har helt egen pant deras flasjor tas bara emot av Lidl. Så ja på de sistnämda har vi bättre pantsystem i Sverige då alla affärer måste ta emot varandras pantflaskor!

Aj aj aj nu avslöjade jag en hemlighet 😂 snart är alla bilar som åker till Finland fulla med svenska vinflaskor som de ges pant för där men är helt värdelöst glasåtervinning i Sverige, då systemet för längesedan tog bort panten på flaskorna!

Ps. 2kr 1990 är hela 4kr i dagens penningvärde!
Kommer ni ihåg också att maskinerna gav pengarna direkt, ingen annan har haft sådant system i varken Sverige eller Finland och kommer nog inte ha heller nu när allt ska vara så kontantlöst....var egentligen riktigt bra system systembolaget hade när man kunde casha in direkt utan kvitton!

Redigerat:
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
C
tensiden tensiden skrev:
Jag minns någon pantmaskin där flaskorna togs in stående via en form av karusell. Kanske att de åkte vidare in på baksidan?
Exakt så, på vissa bolag var pantmaskinen placerad en bit ut i lokalen så att man kunde studera hur flaskorna transporterades vidare från maskinens baksida. Lite som en modelljärnväg tyckte man ju, fast med flaskor 😆

Ja glasmontrarna var också spännande. På Odengatan var de och försäljningen över disk kvar väldigt länge, kanske till och med än i dag?

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
ännu tal om systemets pantmaskin som spottade ut kronor likt en enarmad bandit 😂

Kommer ni ihåg på Ica när det fanns en kundvagnsbehållare där kundvagnarna var fast i rad och kom inte ut förrens man satte in 1kr i maskinen.
Vi busungar drog ibland ut flera och sen satte in en och en och kronor kom ut 😂

Det roliga var att den tiden var inte ens folk sura fast det ju såklart var fel göra sånt.

Sen vet jag andra som var ännu fräckare hängde där och simulerade vagn så kom det ut pengar 😂

Så en och annan snodd sak via självskanning är nog ändå litet i jämförelse.

Redigerat:
kisumisu
TeroM TeroM skrev:
IKEA skannar man med mobilen i butiken och sen bara betalar vid utcheckning.
Okej är det så alla Ikea har eller är det här igen unikt från varuhus till varuhus lite som med laddning av elbil...vissa har ingen, andra har helt gratis medans tredje varianten är att man skimmar kunderna med överpris!

Vad händer om mobilen lägger av, måste allt skannas om?
Lite som Lidl plus medlemsskapet krånglar mobilen det minsta blir man utan bonus 🙄 Ikea har åtminstone wifi (iaf de jag besökt) det som Lidl saknar och ändå vill att vi ska använda och tvingas använda egen data för att kunna ta del av deras kundprogram 🧐

P
C cpalm skrev:
På Odengatan var de och försäljningen över disk kvar väldigt länge, kanske till och med än i dag?
Försäljning över disk upphörde för tolv år sen.

P
kisumisu kisumisu skrev:
Lite som Lidl plus medlemsskapet krånglar mobilen det minsta blir man utan bonus 🙄 Ikea har åtminstone wifi (iaf de jag besökt) det som Lidl saknar och ändå vill att vi ska använda och tvingas använda egen data för att kunna ta del av deras kundprogram 🧐
Oliiidlgt!

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Z Zodde skrev:
Nummerlapp e endå ett relativt modernt påfund.
Haha både "Ja och Nej". Vissa tycks inte fatta att sådant finns än idag. Ofta dock gamla människor.

Samma sak som den där käppen "nästa kund" fast där gäller det även yngre och alla ålderskategorier etniciteter nationaliteter osv ;-) . Vissa kanske är sådana snobbar som tror att det är nästa på kön efter som skall sätta den. Brukar låta det vara så kassan börjar skanna mina varor till den personens varor, riktigt med FLIT. Så snobben tvingas säga "nej nej det där är inte mina varor" 😡🖕

Det helt otroliga hände dock mig en gång att "snobben" framför mig råkade betala en av mina varor och märkte inte ens det 😁👌inte ens jag märkte det förrens på kvittot.

Läste dock nånstans att det är en svensk uppfinning så kanske därför det funkar så dåligt i Finland. Fast varit med i Sverige också att folk av lathet inte vill sätta det. I Sverige handlar man ju som sagt oftast med en scanner (jag gör det)....sen kanske olika regioner har olika rutiner också. Så till en viss del gäller vissa fördomar också (inte för att nu spä ut med sånt) men ni vet "jäv** 08, lingonsylt grabbarna, norrlänning, skåning, smålänning, finnar, norrmän osv...."

Tycker den där nästa kund fungerar bättre i större städer 😁 kanske bönderna tycker det är nästa personens uppgift sätta den dit? Vilket kan till en viss del förstås (om det ej finns kö bakom) men ser man att det är kilometer lång kö bakom så sätter man väl för f** den efter sig?! Men kanske bara jag som tycker så? Har jag ingen efter mig sätter inte jag heller men ser jag att nån kommer så är det jag som sätter den bakom mina varor.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
Sätt nästa kund pinnen på längden istället för på tvären så får du se reaktioner med.

• Haha
  • Gilla
  • Älska
Mats_R och 5 till
  • Laddar…
Det är värre med folk som medvetet gör fel än de som inte gör något alls.

/OCD-gubben

• Gilla
  • Haha
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
Jag hade glömt att man kunde reta sig på sådana petitesser.😂 Är ju inte så betungande att fixa till så det gör jag gärna som kunden efter😇

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Exakt så, på vissa bolag var pantmaskinen placerad en bit ut i lokalen så att man kunde studera hur flaskorna transporterades vidare från maskinens baksida. Lite som en modelljärnväg tyckte man ju, fast med flaskor 😆

Ja glasmontrarna var också spännande. På Odengatan var de och försäljningen över disk kvar väldigt länge, kanske till och med än i dag?
Systembolaget i Hötorgshallen är fortfarande över disk

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
C
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Systembolaget i Hötorgshallen är fortfarande över disk
Kan man säga att det är "fortfarande" där? Har för mig att det är relativt nyöppnat?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.