Byggahus.se

Självscanning eller inte

1. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Personligen tycker jag självscanning är det bästa som hänt sen skivat bröd och många verkar hålla med mig om man ser till allt blippande runt om i butikerna.

Många håller dock tydligen inte med då (långa) köer fortfarande finns till manuella kassor. Så, ni som inte använder självscanning, varför gör ni inte det?

• Laddar…
  2. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    Det är jag också nyfiken på. Vad är nöjet med att stå i en lång rad för att packa upp alla grejerna och packa ner dem igen? Plus att man ser direkt om priset är rätt.

• Laddar…
  3. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Jag gillar också självscanning. Skälen är många:
    * Jag ser direkt priset på det jag skannar och ser om det är korrekt
    * Jag ser totalbeloppet
    * När jag handlat klart är allt redan packat så det är bara att gå,
    * Kassakön är klart kortare = tidsbesparing.

Dock finns det fall då jag inte använder självscanning. För att köra självscanning på ICA krävs många gånger ICA-kortet. Mitt kort gick sänder och jag vill inte beställa en ny plastbit. På fler och fler ställen kan man nu starta scanningen med deras app, men där det inte ännu är bytt så blir det att ställa sig i kassakön.

• Laddar…
  4. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Jag borde självscanna mer, men brukar missa det av gammal vana... Det finns ju en del fördelar - Framför allt att det går fortare.

På Willys scannar man QR-koden på körkortet för att starta scälvscanningen. För att få medlemsrabatter betalar man med sina vanliga bankkort. Samma sak på t ex Classe och Jula där körkortet räcker för att visa att man är medlem.

Jag förstår inte varför både ICA och Coop håller fast vid sina egna plastkort?

5. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Ja det är bra mycket bättre när det räcker med körkort och inte behövs en "butiksspecifik" plastbit. Men om du nu gillar självskanning, är det inte enklare att beställa ett nytt kort än att framgent stå i kassakö? Tar väl bara någon minut att ringa och beställa. Tror nästan att man kan göra det med "självservice/talsvar" hos ICA om jag nu inte blandar ihop olika leverantörer.

Personligen föredrar jag att scanna körkortet hellre än att fippla med någon app men det är ju en ren smaksak.

6. M
    Medlem · Nivå 4
    Det är grymt!

Saknar dock att man inte kan få ICA kortet i Samsung Pay så man kan göra det utan plånbok på ICA.

7. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Tradition och gamla system? Ett (förlegat?) sätt att "låsa in" kunder i en "viss klubb"?

Personligen självskannar jag nog hos alla som erbjuder det så för min del funkar inte riktigt "kundklubbsinlåsning" idag.

EDIT: Sen antar jag att både ICA och Coop gärna ser att betalning sker med deras kort och sannolikheten för det ökar nog om kortet måste användas för "skannerhantering".

8. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Ja, körkortet kör jag där det fungerar.

Att jag inte beställer ett nytt plastkort från ICA är mest en principsak, att jag inte vill ha en massa meningslösa plastsaker i onödan.

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 7
    I vissa butiker kan man scanna QR-koden i appen (Digitalt ID) istället för att dra ICA-kortet. Samma sak vid utgången. Så där behövs inte ICA-kortet.

10. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Funkar även körkortet i dessa butiker?

11. imported_Benno
    Medlem · Nivå 8
    Nej!
    Jag ser ingen fördel eftersom ingen betalar mig för att göra den numera arbetslöse kassörskans jobb. Dessutom gör de borttagna kassorna att köerna blir ännu längre. Alla missnöjda. Lose-lose som det skulle heta på engelska.
    Butiksföreståndaren må skratta på väg till banken.

Redigerat 17 jan 10:52
  12. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Missar nog inte numera men hände ibland tidigare. Var då inte ovanligt att jag hämtade en skanner när jag såg kassakön och gjorde "retroaktiv skanning". :)

• Laddar…
  13. Anna_H
    Husägare · Nivå 19
    I samtliga butiker jag varit har köerna blivit kortare, innan självscanningen var det ofta 4-5 jättelånga köer, nu är det en elerl två halvlånga. Vet inte hur det är i de större butikerna, men i de närmaste är det ingen som fått sparken, däremot kan det ju hända att det inte nyanställts vid pension.

14. S
    Medlem Nivå 7
    Nej, tyvärr inte. Men det går att lägga QR-koden som en widget på hemskärmen (Android) så att den är lätt att få fram.

15. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Vad kul med en som inte gillar trenden! Alla inlägg tidigare i tråden har ju rent tekniskt varit rätt OT. :rofl:

Jag ser det som att jag förvisso får en aning extrajobb med just skanningen men att mitt totala arbete med varuhantering minskas så pass mycket att jag ändå vinner på det, bland annat genom att spara tid.

När det gäller "numera arbetslöse" har jag inga betänkligheter, precis lika lite som jag tycker att motorsågar/skördare ska förbjudas för att sätta fler i arbete med handsågar vid skogsbruk. ;)