1 786 634 läst ·
16 245 svar
1787k läst
16,2k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Tror snarare att fartkamerorna betalar sig ganska snabbtF fribygg skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 393 inlägg
Under ett kombinerat uthus och utedass som vi precis rev. Naturligtvis var innerväggarna på dasset i prima eternit och golvet med svartlimmad asbestvinyl. Vinylplattorna har legat utomhus i åtminstone 50 år men såg helt nya ut i förpackningarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverare
· Uppsala
· 2 221 inlägg
Ja. Jag minns att jag var där i högstadiet (90-93) och handlade bland annat vattenflaskor och kläder. Det fanns både skjortor, jackor och byxor i fältgrått och grönt.S Saelen skrev:
Även de "nya" schampo/städ/husgeråd/konserver/godis-butikerna hade någon enstaka hylla med mer allmänt gångbart överskottsmateriel, typ försvarets sockor, vantar, mössor, skor och sånt. Vet inte exakt när det försvann.S Saelen skrev:
Men det är nog den mest udda transformationen jag upplevt. Saknar verkligen gamla ÖB.
1995 fanns öb i Löddeköpinge.Mikael_L skrev:
Jag köpte en f.d polisbil från Överskottsbolaget ungefär 1987-88, en SAAB 900 turbo, som hade varit trafipaxbil, och hade ett stort fult hål uppsågat i instrumentbrädan för kamerautrustningen.
På den tiden fanns det fortfarande en massa överskott på ÖB, bl.a så dumpades med jämna mellanrum alla hos polisen inlämnade cyklar som vare sig någon ägare eller upphittare brydde sig om.
Men jag känner på mig att sortimentet redan på den tiden hade börjat urvattnas lite.
Men man kunde fortfarande i mitten av 80-talet köpa en grön dieseldriven vattenkokare på sisådär 2000 kW, som var utrustad med hjul och dragkrok för att kunna köras dit den behövs.
Jag fick på något sätt veta att den var till för att iordningställa en stor mängd duschar ute i fält.
Under 80-talet var Överskottsbolaget stället där man hittade militärt överskott, och en del annat som ramlade ner från statliga, landstings och någon gång kommunala verksamheter, men redan innan 1980-talet var slut hade detta börjat förändras och det gick snabbt, typ 1992 så var överskottsdelen borta, man kunde bara köpa schampo och glödlampor.
Köpt ett helt nytt skydds galler.
Till Opel kadett,75kr.
När man talar om tennglaserad keramik med blå dekor tänker så gott som alla på holländska Delft men det finns fler tillverkare.
Värt att nämna är Gzhelkeramiken som tillverkas strax utanför Moskva och har anor sedan fjortonhundratalet, just den blåvita typen är nyare och började tillverkas först 1804 men räknas idag till det ryska immateriella kulturarvet.
Värt att nämna är Gzhelkeramiken som tillverkas strax utanför Moskva och har anor sedan fjortonhundratalet, just den blåvita typen är nyare och började tillverkas först 1804 men räknas idag till det ryska immateriella kulturarvet.
Det bästas bokval, fem avkortade romaner i en samlingsvolym, verkar idag vara osäljbara. Faktum är att de till och med ratas av de flesta välgörenhetsbutiker då efterfrågan är så låg.
Företaget som gav ut dem verkade ha en oändlig reklambudget, min far tog emot en sådan bok som gratisprov och trots att han inte gjorde några beställningar fick han motta deras reklam i säkert trettio år.
Företaget som gav ut dem verkade ha en oändlig reklambudget, min far tog emot en sådan bok som gratisprov och trots att han inte gjorde några beställningar fick han motta deras reklam i säkert trettio år.
Hobbyelektriker
· E
· 15 594 inlägg
Det är något man kommer ihåg har funnits; den oändliga mängd reklam farsan fick från Det Bästa på 70-talet.B Bitterhetsakademin skrev:
Tror jag väl det, Det Bästa (Reader's Digest) var en amerikansk propagandamegafon av samma skrot och korn som Radio Free Europe m.fl.B Bitterhetsakademin skrev:
Jag har inget emot USA (eller hade åtminstone inget emot USA före Donald Trumps presidentskap), men Det Bästa var bara alltför infantilt.
Inte riktigt bortglömt, men inte långt ifrån - brev. När fick ni ett riktigt brev senast?
Jag har fått ett automatbrev, en kallelse till sjukvården, de senaste fyra veckorna.
Snart är brevlådan också en bortglömd sak, vi kommer även att få de få brev vi får i paktebox/postbox på affären.
Jag har fått ett automatbrev, en kallelse till sjukvården, de senaste fyra veckorna.
Snart är brevlådan också en bortglömd sak, vi kommer även att få de få brev vi får i paktebox/postbox på affären.