1 757 715 läst ·
15 871 svar
1758k läst
15,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Jag köpte en f.d polisbil från Överskottsbolaget ungefär 1987-88, en SAAB 900 turbo, som hade varit trafipaxbil, och hade ett stort fult hål uppsågat i instrumentbrädan för kamerautrustningen.D Dilato skrev:
På den tiden fanns det fortfarande en massa överskott på ÖB, bl.a så dumpades med jämna mellanrum alla hos polisen inlämnade cyklar som vare sig någon ägare eller upphittare brydde sig om.
Men jag känner på mig att sortimentet redan på den tiden hade börjat urvattnas lite.
Men man kunde fortfarande i mitten av 80-talet köpa en grön dieseldriven vattenkokare på sisådär 2000 kW, som var utrustad med hjul och dragkrok för att kunna köras dit den behövs.
Jag fick på något sätt veta att den var till för att iordningställa en stor mängd duschar ute i fält.
Under 80-talet var Överskottsbolaget stället där man hittade militärt överskott, och en del annat som ramlade ner från statliga, landstings och någon gång kommunala verksamheter, men redan innan 1980-talet var slut hade detta börjat förändras och det gick snabbt, typ 1992 så var överskottsdelen borta, man kunde bara köpa schampo och glödlampor.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Min mamma köpte en svart och vit Volvo 240 från ÖB under samma tidsepok. Den lackades om i rött efter ett tag, men innan det kunde man se andra bilister sakta in och snabbt dra på sig bältet när dom såg den svartvita bilen.Mikael_L skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 378 inlägg
OT: Ögontjänare har vi inte glömt, kanske vore fler målade bilar på vägarna nått att sträva efter nu istället för eller som komplement till automatisk övervakning?useless skrev:
Min morfar var stammis på överskottsbolaget (vem var inte det?) och såg en gång en annons i tidningen att de sålde motorsågar för 300 spänn. Kastade sig in i bilen och åkte dit, rusade in och frågade var motorsågarna fanns. Där säger killen och pekar på en hög med stora trälårar. OK, hur många är det i en sådan låda? En...S Saelen skrev:
Visade sig att de var typ 2 meter långa med två handtag på varje sida.
Från polisens hemsida:F fribygg skrev:
ANPR-kameror (Automatic Number Plate Recognition) läser automatiskt av fordons registreringsnummer. Genom dessa avläsningar samlar polisen in fordonsinformation i syfte att upptäcka, förebygga, förhindra brottslig verksamhet, utreda och lagföra brott samt upprätthålla säkerhet och ordning. Det kan handla om att lokalisera en efterlyst person eller fordon i en pågående brottsutredning eller att identifiera ett fordon som har lämnat en brottsplats.
Polisen använder i vissa fall automatiska bildanalysverktyg som kan innebära en behandling av biometriska uppgifter, till exempel så kallad ansiktsigenkänning. Metoden används bara i situationer som har bedömts som absolut nödvändiga och endast på bildmaterial som samlats in och behandlas för bestämda ändamål, såsom i en pågående förundersökning. Syftet med behandlingen är framförallt att lättare hitta personer eller föremål i ett omfattande bildmaterial eller söka efter en okänd misstänkt gärningsperson mot signalementsregistret.
Jorå, men min tanke är snarare att beg utrangerade målade polisbilar sålda till allmänheten även nuförtiden kan hålla nere hastigheten (främst i glesbygd?) där fler poliser i nya fordon eller vägkantsmonterade nya automatiska fartkameror knappast är kostnadseffektivahsd skrev:
Från polisens hemsida:
ANPR-kameror (Automatic Number Plate Recognition) läser automatiskt av fordons registreringsnummer. Genom dessa avläsningar samlar polisen in fordonsinformation i syfte att upptäcka, förebygga, förhindra brottslig verksamhet, utreda och lagföra brott samt upprätthålla säkerhet och ordning. Det kan handla om att lokalisera en efterlyst person eller fordon i en pågående brottsutredning eller att identifiera ett fordon som har lämnat en brottsplats.
Polisen använder i vissa fall automatiska bildanalysverktyg som kan innebära en behandling av biometriska uppgifter, till exempel så kallad ansiktsigenkänning. Metoden används bara i situationer som har bedömts som absolut nödvändiga och endast på bildmaterial som samlats in och behandlas för bestämda ändamål, såsom i en pågående förundersökning. Syftet med behandlingen är framförallt att lättare hitta personer eller föremål i ett omfattande bildmaterial eller söka efter en okänd misstänkt gärningsperson mot signalementsregistret.