En gång i tiden då de flesta använde tändstickor dagligen var de en utmärkt reklambärare och tusentals företag beställde askar med reklamtryck för sin verksamhet.

• IMG_20260720_082004_NV~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
För mig framstår det som egendomligt att beröringsskräcken är så stor. Kan man inte begripa att andra tidsepoker haft andra synsätt än våra nutida? Och att man kan visa vad som skrevs, tecknades och målades i forna dagar utan att det innebär att man ansluter sig till dessa synsätt?
👍
Historiskt dokument, aktiviteten godkänd av självaste Gud i 3 Mosebok 25:44–46

IMG_20260720_114940.jpg
Skapa konto

• Ledsen
Dan_Johansson och 2 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
👍
Historiskt dokument, aktiviteten godkänd av självaste Gud i 3 Mosebok 25:44–46

[bild]
Ett mörkt kapitel i mänsklighetens historia och inte heller europeerna var förskonade, ända till 1830-talet fick sjöfarare betala beskyddarpengar till barbareskstaternas sjörövare för att slippa tas som slavar och så sent som på 1700-talet tog muslimska pirater slavar på Island. Under medeltiden gick mycket av den vita slavhandeln via slavmarknaden i Prag vilken styrdes av radaniter vilka genom sin judiska tro hade fördelen att verka över religionsgränserna.
Kristna kunde inte äga kristna och muslimer inte äga muslimer medan judar kunde sälja slavar till båda sidor.
De manliga slavarna skulle också kastreras och enligt det gamla testamentet fanns inga hinder.
I den arabiska världen kallades vita slavar saqaliba och ansågs vara lyxartiklar som såldes för upp till tusen dinarer styck.
De vita slavarna härstammade huvudsakligen från nuvarande Polen och Ukraina.

• Gilla
Intet och 2 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Ett mörkt kapitel i mänsklighetens historia
Det är väl inte mer än 160 år sedan det var helt naturligt att äga slav i USA, och det har varit så världen över så länge man kan minnas historiskt...det är ett långt kapitel.

Här är det 10 år tills det helt förbjuds även inom landet så typ en
"verksamheten upphör, allt ska bort" annons, uppfödda på Plantagen!

IMG_20260720_120758.jpg
Skapa konto

• Ledsen
  • Gilla
Dan_Johansson och 3 till
  • Laddar…
S
Apropå hur det var förr...

IMG_3476.jpeg
Skapa konto

Ångrar fortfarande att jag inte köpte någon av Televerkets oranga bilar... Eller en Cobra Bergborr

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Fågelvägen och 15 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:

[bild]

Ångrar fortfarande att jag inte köpte någon av Televerkets oranga bilar... Eller en Cobra Bergborr
Även Clas Ohlson har gått från att vara en spännande affär med stort sortiment av verktyg, reservdelar och det mesta man behövde till hemmet till att idag mest sälja överprissatta kinagrejor och plastsaker. Då var det en högtidsstund att bläddra igenom den nya katalogen.

• Gilla
  • Ledsen
Saelen och 7 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Även Clas Ohlson har gått från att vara en spännande affär med stort sortiment av verktyg, reservdelar och det mesta man behövde till hemmet till att idag mest sälja överprissatta kinagrejor och plastsaker. Då var det en högtidsstund att bläddra igenom den nya katalogen.
Kjell vandrar samma väg. De är några steg efter dock.

• Gilla
Bitterhetsakademin och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju faktiskt kvar butiker för ”riktigt” överskottsmaterial. Visste inte att ÖoB någonsin hade sysslat med detta.
Jag har lyxen att ha en verksamhet ett stenkast från hemmet. Det har inhandlats allt möjligt GrBrGr därifrån. Senast en bobin med 500 m robust telekabel, då denna blev perfekt för ett litet projekt med pendlade ljuslyktor från höga träd.

https://kvibergs.se/

Redigerat:
  • Gilla
Saelen och 3 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:

[bild]

"Glutenfritt shampoo"? Vad i allt helvetes namn ska shampoo vara glutenfritt för? Dricker folk det?

• Haha
Saelen och 1 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
"Glutenfritt shampoo"? Vad i allt helvetes namn ska shampoo vara glutenfritt för? Dricker folk det?
För de riktigt ömtåliga sojapojkarna? 😆😆

• Haha
Saelen och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Visste inte att ÖoB någonsin hade sysslat med detta.
Ö och B stod från början för Överskottsbolaget. Längs vägen började de med annat än militärt överskott.

Men det kanske är 20–30 år sen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det finns ju faktiskt kvar butiker för ”riktigt” överskottsmaterial. Visste inte att ÖoB någonsin hade sysslat med detta.
Jag har lyxen att ha en verksamhet ett stenkast från hemmet. Det har inhandlats allt möjligt GrBrGr därifrån. Senast en bobin med 500 m robust telekabel, då denna blev perfekt för ett litet projekt med pendlade ljuslyktor från höga träd.

[länk]
Jag har handlat en hel del där på den tiden dom faktiskt låg i Kviberg, strax söder om kasernerna.
Allt möjligt statligt/kommunalt överskott som polisbilar, brandbilar, ambulanser, televerkets fordon och naturligtvis försvarets prylar.

Redigerat:
  • Gilla
Saelen
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag har handlat en hel del där på den tiden dom faktiskt låg i Kviberg, strax söder om kasernerna.
Allt möjligt statligt/kommunalt överskott som polisbilar, brandbilar, ambulanset, televerkets fordon och naturligtvis försvarets prylar.
Militära kläder var perfekta när man var med i scouterna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Köpte sjöradiosändare på ÖoB i Solna. Var lätt att bygga om till 2-metersbandet för amatörradio. Kanske någon har glömt slutstegsröret - en QQE 06/40.

• Gilla
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men det kanske är 20–30 år sen.
Minst. Uppemot 40 är min känsla.

• Wow
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.