B Bitterhetsakademin skrev:
Ett för sin tid modernt krigsfartyg, pansarskeppet Gustav V sjösatt 1917 och i flottans tjänst till 1947. Den hade 12 kolpannor och 2 Westinghouseturbiner på 22000 Hk.
Byggkostnaden var svindlande 15 miljoner, mycket pengar på den tiden.
1970 såldes hon för skrotning i Göteborg men två av kanonerna togs tillvara och monterades i Kalixlinjen.
Vad hände mellan 47 och 70?

Intet Intet skrev:
Vad hände mellan 47 och 70?
1947 blev fartyget flaggskepp och 1957 tog det ur aktiv tjänst och placerades i Karlskrona för att senare flyttas till Berga örlogsbas för att användas som pir och värmeverk till jagarna.
Värt att nämna är den svåra olyckan 1940 då en av ångpannorna exploderade med omfattande skador och tio döda som följd. Fartyget reparerades vid Stockholms örlogsvarv och kunde sättas i drift igen efter bara en månad.

• Gilla
Per Sandberg1 och 2 till
  • Laddar…
M Manhunter skrev:
1995 fanns öb i Löddeköpinge.
Jag har för mig att det stod ett gammalt Drakenplan utanför butiken i Löddeköping på parkeringen. Men det är nog tidigare typ mitten av 80talet.

Intet Intet skrev:
Jag dyrkar marken du går på!😀
Jag tar det som att du använder ”dyrka” i norsk eller dansk mening, dvs ”odla”. Och det kan du gärna försöka för där jag dragit fram växer aldrig mer något gräs…

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kommer någon ihåg att det har funnits en värld där människor inte sa "lixom" mellan varje ord?

• Gilla
Kakelugnen566
  • Laddar…
Typ....😄

• Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
Typ....😄
...så, ja...🤪🙄🤔😢

Liksom alltså i princip, typ...

Änna.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Änna.
Så sett..

D Dilato skrev:
Liksom alltså i princip, typ...

• Älska
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Samma som det italienska Alora. Betyder absolut inget men ger talaren en sekund extra att fundera på vad hen ville ha sagt.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Så sett..
Precis.

T Tovan skrev:
Samma som det italienska Alora. Betyder absolut inget men ger talaren en sekund extra att fundera på vad hen ville ha sagt.
Nja. Beroende på sammanhang betyder det: Då så, Aha, på det viset, okay, hör upp etc. Men det följs av en förklaring om vad som avses.

Vad blev det till lunch?
Bonusfråga, vad heter en sån här tavla som pluttade ut en kula till kocken?

/Höghus

FB_IMG_1785348545162.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.