På samma tema:

IMG_0964.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
Hartsfiol verkar inte vara ett så populärt instrument idag som det var förr. Det är annars ett kul instrument minns jag från barndomen.

• Gilla
  • Haha
Per Sandberg1 och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
På samma tema:

[bild]
Den typen av fågelskrämma av aluminiumfolie fungerade faktiskt, den både prasslande i vinden och blänkte så i alla fall för en tid skrämde den bort fåglarna.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Den typen av fågelskrämma av aluminiumfolie fungerade faktiskt,
Ja även om bilden är snodd så minns jag att min mor använde dessa i vinbärsbuskarna för sisådär 50 år sedan. Jag skulle inte bli förvånad om några till och med finns kvar någonstans.

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle inte bli förvånad om några till och med finns kvar någonstans.
Produkten har utvecklats.

• brun.png
  • Haha
  • Wow
MultiMan och 11 till
  • Laddar…
Kramla
Så här semestertider passerades precis Lilla Edet och då dyker ju självklart den lilla parallellen eller stora för den delen upp i mitt huvud..
Vart är Stora Edet? Är det Trollhättan🤔

• Gilla
Lilak
  • Laddar…
F
Den typen av fågelskrämma av aluminiumfolie fungerade faktiskt, den både prasslande i vinden och blänkte så i alla fall för en tid skrämde den bort fåglarna.
Har sett tips om "modern variant" på ämnet dvs CD-skivor upphängda i snören. Ingen egen erfarenhet då jag vet inte om det funkade.

F frasen_36 skrev:
Har sett tips om "modern variant" på ämnet dvs CD-skivor upphängda i snören. Ingen egen erfarenhet då jag vet inte om det funkade.
Jodå de fungerar ett tag och ett utmärkt sätt att få användning för gamla Mr Musicskivor men fåglarna är smarta och lär sig fort att det inte är någon fara.

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
hsd
F frasen_36 skrev:
Det funkar

Kramla Kramla skrev:
Så här semestertider passerades precis Lilla Edet och då dyker ju självklart den lilla parallellen eller stora för den delen upp i mitt huvud..
Japp
Wikipedia:
Ortens namn kommer av substantivet ed i betydelsen passage där båtar måste bäras eller dragas.
Innan slussarna i Lilla Edet fanns måste båtar nämligen dras förbi det dåvarande vattenfallet.

Ursprungligen kallades platsen därför för Edet.

Men även vid vattenfallen i Trollhättan fanns ett ed.

För att skilja dem åt kom de att kallas Lilla Edet respektive Stora Edet.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Och så finns bara Ed (i Dals Eds kommun)[

• Gilla
Kramla
  • Laddar…
Kramla Kramla skrev:
IMG_2082.jpeg
Skapa konto

• Haha
  • Älska
  • Gilla
MultiMan och 5 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
[bild]
Albert Engström var en mycket produktiv konstnär men verkar bortglömd av de yngre idag, här ett självporträtt av honom som jag nyligen köpte på loppis.

• IMG_20260712_110608052.jpg
    Skapa konto
  • Wow
  • Älska
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Albert Engström var en mycket produktiv konstnär men verkar bortglömd av de yngre idag
Så är det nog. Han kanske har drabbats av ”cancel culture” p.g.a. sina anti-feministiska tendenser. Han var ju trots det en ihärdig anti-nazist som fick hållas på mattan för att inte reta upp Hitler. Eller så är hans berättelser så väsensskilda från de yngres vardag. Men de är den ju för oss alla för de utspelar sig på en tid ingen av oss minns.
Eksjö museum har en fin utställning som har fokus på Småland. Gick och småfnittrade hela tiden. Jag noterade dock att inga av de verk han skapade om livet kring Göteborg visades. Bilden ovan är från Sture Hegerfors fantastiska bok om Göteborgssejouren. Vardagslivet, hamnarna, Carl Larsson på Valand, m.m.

Redigerat:
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
Albert Engström var en mycket produktiv konstnär men verkar bortglömd av de yngre idag, här ett självporträtt av honom som jag nyligen köpte på loppis.
Han är väl ändå mest känd som skämttecknare och medarbetare i Söndags-Nisse och Strix. Han skapade t.ex. figuren "Kolingen".

Men det är nog rätt att de yngre generationerna idag inte har en susning om vem han var.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.