Jag väljer att inte lägga upp något direkt men de som vågar får söka efter Pyttans ABC. AE illustrerade och gräddan av förra sekelskiftets författare skrev texterna.

KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Men här kommer det lite fake-nostalgi:
Minns ni mobiltelefonerna som var så små att man kunde ha dem i fickan?
En sådan har jag, och använder som enda telefon, fortfarande:
[bild]

//Dumfånen utan smartphone
Du är inte ensam!
Fast jag har ett jäkla åbäke (s.k. smartphone) som ligger vid datorn. För att använda som bank-id.
Skulle däremot aldrig bära omkring på kräket.

Varför?
Dels är den stor och klumpig.
Men framförallt vill jag skilja på arbete och fritid.
Upplever att vääääldigt många fastnar vid sina lurar XX gånger per dag. Jag tycker livet är för kort för sånt. (Men tillbringar en del tid vid datorn. Bara det att jag äger min egen tid så fort jag slagit av den.)

Hälsar tanten med den 20-åriga Nokian ;)

• Gilla
ricebridge och 3 till
  • Laddar…
T Tovan skrev:
Jag väljer att inte lägga upp något direkt men de som vågar får söka efter Pyttans ABC. AE illustrerade och gräddan av förra sekelskiftets författare skrev texterna.
"Pyttans A-B och C-D-lära" är den korrekta titeln. Enstaka bokstäver har fått verser som numera kan uppfattas som rasistiska. Enligt Wikipedia hade Eksjö Museum år 2019 en utställning med samtliga bilder och verser ur boken. Efter protester flyttades tre av dem till "en annan del av utställningen". Det hedrar i alla fall museet att man inte tog bort dem helt och hållet.

För mig framstår det som egendomligt att beröringsskräcken är så stor. Kan man inte begripa att andra tidsepoker haft andra synsätt än våra nutida? Och att man kan visa vad som skrevs, tecknades och målades i forna dagar utan att det innebär att man ansluter sig till dessa synsätt?

• Gilla
Intet och 7 till
  • Laddar…
H Hundliv i Näsåker skrev:
Du är inte ensam!
Fast jag har ett jäkla åbäke (s.k. smartphone) som ligger vid datorn. För att använda som bank-id.
Skulle däremot aldrig bära omkring på kräket.

Varför?
Dels är den stor och klumpig.
Men framförallt vill jag skilja på arbete och fritid.
Upplever att vääääldigt många fastnar vid sina lurar XX gånger per dag. Jag tycker livet är för kort för sånt. (Men tillbringar en del tid vid datorn. Bara det att jag äger min egen tid så fort jag slagit av den.)

Hälsar tanten med den 20-åriga Nokian ;)
20-årig Nokia, vilket nät? Jag fick byta min GSM-telefon slocknade när Comviqs 2G nät stängdes ner. Blev en liknande, en Nokia 105 dum-fån med 4G. Fast min så kallade smartphone (Samsung A5) kommer att hänga med ett tag till. Jag trodde den var körd när den inte gick att uppdatera högre än Android 8 vilket Bank-ID kräver att man har men så fick jag reda på att Lineage 18 OS baseras på Android 11 och jag lyckades uppdatera den med det så nu hänger den med några år till 😀

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
MultiMan
B Bitterhetsakademin skrev:
Malajer var ju även namnet på handräcknings och förrådsvärnpliktiga men anses numera som rasistiskt och snart bortglömt.
Är det? Jag använder det regelbundet!

• Gilla
videopac
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Är det? Jag använder det regelbundet!
Språket är vår egendom och vi väljer själva våra ord utan att bry oss om vad som är politiskt korrekt.
Jag känner mig ej bunden av värdegrunden som gäller för stunden.😆

• Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
S
Andra saker som är bortglömda är beskrivande namn som lebeman och vivör

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
MultiMan
Tändstickor till MOX lödkolv, liknande typ som gengasstickor. Lödkolven användes av linjemontörer för lödning där det inte fanns ström och drevs av en bränslepatron med någon sorts långsamt brinnande termit.
Sådana använde min farfar som var linjemontör hos kungliga telegrafverket. Tyvärr har jag inte kvar några. Tack för påminnelsen, han dog för tidigt, kanske av all kreosot han blev utsatt för. Bästa personen i släkten. Älskade barn och fotboll.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
MultiMan
Rulle med blått fågelband som enligt reklamen skulle avskräcka fåglar.
Tyvärr verkade fåglarna i jordgubbslandet vara färgblinda och brydde sig föga om banden.
De försvann ur marknaden ganska fort då de visade sig vara mer eller mindre värdelösa.
Hjalmar Fleischer var en färgstark och aktiv person tydligen. Inte konstigt att en del lyssnade på hans teorier:

https://www.dn.se/arkiv/familj/hjalmar-fleischer/

Fleischer har, tidvis med elever, inom företagen Zoologiska monteringsateljén och Kolthoffs Naturaliemagasin monterat, ”stoppat upp”, djur under hela sin verksamma tid. Som ett mått på hans anseende kan nämnas att han inte annonserat de senaste 30 åren. Montering av djur kräver en konstnärlig begåvning och han har därvid varit ett stöd för flera framstående naturskildrare såsom Ingemar Lind, Staffan Ullström och Roland Jonsson.

Under senare år blev han en skicklig fotograf och med datorns möjligheter skrev han alltmer. Fleischer hade förmågan att se sambanden i naturen innan oss andra. Detta gjorde honom till en intressant diskussionspartner och han fick också en mycket stor bekantskapskrets. Ett rörligt intellekt och ett osedvanligt gott minne bidrog.

Hjalmar Fleischer var en generös människa men med starka pinciper. Detta gav honom många vänner men också belackare. Han var obeveklig i sin kamp för naturen och vad han ansåg rätt vilket kunde leda till bittra konsekvenser.

1784188623120.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här ses han till vänster i bilden. 1957.

• Gilla
Bitterhetsakademin
  • Laddar…
H hhallen skrev:
"Pyttans A-B och C-D-lära" är den korrekta titeln. Enstaka bokstäver har fått verser som numera kan uppfattas som rasistiska. Enligt Wikipedia hade Eksjö Museum år 2019 en utställning med samtliga bilder och verser ur boken. Efter protester flyttades tre av dem till "en annan del av utställningen". Det hedrar i alla fall museet att man inte tog bort dem helt och hållet.

För mig framstår det som egendomligt att beröringsskräcken är så stor. Kan man inte begripa att andra tidsepoker haft andra synsätt än våra nutida? Och att man kan visa vad som skrevs, tecknades och målades i forna dagar utan att det innebär att man ansluter sig till dessa synsätt?
Nu har vi tassat som katten runt het gröt allt för länge, här är några exempel på bilderna. de är ändå en del av kulturarvet och gjorda av den tidens största konstnärer, J.A.G. Acke, Albert Engström, Verner von Heidenstam, Gustaf Fröding och Birger Mörner skrev verserna och Albert Engström tecknade.

• IMG_20260716_131421_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260716_131434_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260716_131445_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260716_131504_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260716_131408_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
ricebridge och 6 till
  • Laddar…
Nu har vi tassat som katten runt het gröt allt för länge, här är några exempel på bilderna. de är ändå en del av kulturarvet och gjorda av den tidens största konstnärer, J.A.G. Acke, Albert Engström, Verner von Heidenstam, Gustaf Fröding och Birger Mörner skrev verserna och Albert Engström tecknade.
På Eksjö Museum är bokstaven ”N” och några till från Engströms alfabet, flyttade till en ”skamavdelning” där de är halvt dolda bakom frostat glas. 🤔

• Ledsen
  • Haha
Saelen och 2 till
  • Laddar…
S Saelen skrev:
Andra saker som är bortglömda är beskrivande namn som lebeman och vivör
Goddagspilt! Ett underbart ord.

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
På Eksjö Museum är bokstaven ”N” och några till från Engströms alfabet, flyttade till en ”skamavdelning” där de är halvt dolda bakom frostat glas. 🤔
Som Gayhyllan

S
politruk!

Användes även i skolan för många år sedan om den elev som valdes till ordningsman. Oftast var han eller hon synnerligen ivrig att få rollen. Oftast var han eller hon inte framstående på gymnastiken. Oftast var han eller hon en beskäftig skvallerbytta som rapporterade till läraren (magistern eller fröken) om sina medelever om upplevda oförätter.
Ofta blev fanskapet senare kommunal mellanchef, aktiv inom kommunalpolitiken eller något infantilt inom HR.

Men jag kan på rak arm komma på två undantag som faktiskt var bra i den rollen och senare i livet.

Men ordet goddagspilt passsr mycket väl in på denna genetiska återvändsgränd. Slut på rant!

• Haha
  • Gilla
Manhunter och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.