F
T Thomas_Blekinge skrev:
Och jag retar mig kolossalt på dom som inleder ett svar med "ja men precis". Som Jonna Vestin på P! som kör ibland vetenskapsnyheterna strax efter vanliga nyheterna. Hon började alltid med "ja men precis". Som tur har hon nästan slutat med det nu så jag slipper springer till radion och stänga av.
Appropå andras fel..."slipper springer".. 😉

• Haha
  • Gilla
kamo och 1 till
  • Laddar…
Sedel från Malaya utgiven under japansk ockupation. Engelsmännen tryckte upp falska sedlar och dumpade dessa för att skapa hyperinflation och undergräva för fienden.
Efter självständigheten kallade sig landet Malajiska federationen men efter att Sarawak Sabah och Singapore tillkommit blev namnet Malaysia. Singapore uteslöts efter två år och de har därefter haft en frostig relation.
Malajer var ju även namnet på handräcknings och förrådsvärnpliktiga men anses numera som rasistiskt och snart bortglömt.

• IMG_20260702_182727_MFNR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Tändstickor till MOX lödkolv, liknande typ som gengasstickor. Lödkolven användes av linjemontörer för lödning där det inte fanns ström och drevs av en bränslepatron med någon sorts långsamt brinnande termit.

• IMG_20260707_112400_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
kisumisu och 6 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Appropå andras fel..."slipper springer".. 😉
ja men precis!

• Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S
B Bitterhetsakademin skrev:
Tändstickor till MOX lödkolv, liknande typ som gengasstickor. Lödkolven användes av linjemontörer för lödning där det inte fanns ström och drevs av en bränslepatron med någon sorts långsamt brinnande termit.
oj, de där har jag sett men aldrig behövt använda

S Saelen skrev:
oj, de där har jag sett men aldrig behövt använda
De började tillverkas 1921 efter O J Mellgrens patent och året efter lanserades en stekpanna för friluftsbruk som även den drevs av en termitpatron. Patronerna är svåra att släcka och jag har hört det berättas att de använts för att smälta hål i isen vid vinterfiske.

F
Under signalreputbildningen på StabSbs hotades vi att få använda MOX-kolven, men så blev det inte. Har bara sett och hållit i den men inte mer.

IMG_8945.jpeg
Skapa konto

Ganska bra oompf i stärkaren.

Ett par matchade 572b radiorör.

• Gilla
  • Haha
Claes Sörmland och 7 till
  • Laddar…
A ansgar46 skrev:
ja men precis!
Denna barnsliga fras användes t o m av vetenskapsradions Yonna Westin tills hon blev tilltufsad att använda ett mer seriöst språk. I en annan tråd utvecklades fenomenet att vuxna karlar kan ha stannat på en fjortisens nivå. Jag är benägen att instämma.

• Haha
kisumisu och 3 till
  • Laddar…
S Stefan.o skrev:
[bild]

Ganska bra oompf i stärkaren.

Ett par matchade 572b radiorör.
LA8PV transmitting on the shortwave band...

• Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
IMG_8946.webp
Skapa konto

• Älska
  • Gilla
samordnarnoutlook.com och 3 till
  • Laddar…
.. on fifteen meters. 😀

• Haha
MultiMan
  • Laddar…
Kapsyl Kapsyl skrev:
.. on fifteen meters. 😀
Miiterrs😂

Min fonetiska skrift är en smula rostig…

Kapsyl Kapsyl skrev:
.. on fifteen meters. 😀
LA8PV var reserverat som callsign för flexnes show av den norska myndigheten post och teletilsynet men av misstag ändrades reservationen till W på slutet så signalen blev tilldelad Knut Kolstad från Molde.
"LA8PV kaller fra Ålvundeid" https://share.google/QRqDSPrK7pJto1NHU

• Wow
MultiMan
  • Laddar…
Rulle med blått fågelband som enligt reklamen skulle avskräcka fåglar.
Tyvärr verkade fåglarna i jordgubbslandet vara färgblinda och brydde sig föga om banden.
De försvann ur marknaden ganska fort då de visade sig vara mer eller mindre värdelösa.

• IMG_20260713_072553_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260713_072540_MFNR~2.jpg
    Skapa konto
  • Haha
  • Gilla
nikasp och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.