Mikael_L
A ajn82 skrev:
Skillnaderna ni beskriver tror handlar mycket mer om upplevd trygghet än faktisk trygghet
Eller varför inte upplevd otrygghet med faktiskt otrygghet.
Jag är också en sådan som sällan låste ytterdörren i många många år, trots att jag bodde i en stad som inte på något sätt var fri från brottslighet. Jag är fortfarande dålig på att låsa efter mig, fast jag låser mer nu, men sällan bil, garage och sånt.

Jag har i mitt liv fått någon/några cyklar stulna (även en totalt vandaliserad), extraljus på bilen blev snodda, bakljusen på en annan bil, säkert något mer som jag inte minns nu.
Inbrott i hus/lägenhet skulle jag kunnat fått oavsett lås, larm osv. Bilarna de snodde extraljusen och bakljusen ifrån var allra troligast låsta, för då bodde jag på värsta stället i stan, miljonprogramsområdet, med psykiskt sjuka grannar och typ gamla skolkompisar som aldrig fått lära sig vanligt vett och hyfs.

Det har alltid funnits folk som inte klarat sig in på något vettigt sätt i samhället, i mitt fall rörde det sig noll % om invandrare, men det var trasiga familjer med alkoholism, det var psykiskt sjuka människor, det var naturligtvis rätt många som hade ramlat ner i drogträsket.

Jag går inte omkring och känner mig orolig, det skulle vara slöseri med livet som sådant.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
@Mikael_L Politiker är tyvärr klåfingriga ibland även om syftet ofta låter fint på papperet.

Psykiatrireformen när mentalsjukhusen lades ner lät jättebra men för många av de människorna klarade inte sig utanför institutionerna och hamnade i olika sorters problem som lätt ledde till brottslighet. Långt ifrån alla, men tillräckligt många för att det blev ett problem. Jag har jobbat med sådant både före och efter och tycker inte att man tänkt igenom konsekvenserna tillräckligt på förhand.

Gillar inte svart/vitt-tänkande både med detta och t ex när i stort sett hela försvaret avvecklades.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
MultiMan MultiMan skrev:
Psykiatrireformen när mentalsjukhusen lades ner lät jättebra men för många av de människorna klarade inte sig utanför institutionerna
Ja det är en vanlig kritik, säkert till stora delar helt korrekt.
Jag kan dock nämna att mina upplevelser är från flera år innan Psykiatrireformen (psyk-ädel).
Grannen ovanför mig var en kvinna som jag inte vet vad hon led av, idag antar jag att det var psykoser, ibland lät det som att lägenheten höll på och rivas, och/eller att någon höll på att bli dödad, gick jag och ringde på blev det omedelbart absolut stilla och tyst.
En gång hjälpte jag henne att komma in när hon låst ute sig, jag klättra upp till hennes balkong från min (jag bodde en halvtrapp från marknivå, så det var inte så knäppt som det låter).

En annan "skön snubbe" som bodde i ett hus bredvid, han kunde låta som ett helt fotbollshuligangäng ensam. En dag var det ett sabla liv utanför, jag hörde hur det kraschade och slamrade något enormt, och någon (eller några) skrek högt och gormade.
När jag kikade ut var det bara denne Leif (har jag för mig att han hette), som skrek och skällde ut sin cykel som han gick och drog på, och med jämna mellanrum kastade till marken sparkade på.
Den här snubben var lite känd, troligen någon slags scitzo-diagnos i botten, men sen en alkohol och drogproblematik på detta.
Sen har jag väl typ minst 3 klasskamrater som det gick riktigt snett för i livet, det var killar från ganska trasiga familjer. En tror jag faktiskt kanske lyckades lämna skiten och till sist bli bilmekaniker var det kanske, men då hade jag helt tappat kontakten med hela orten faktiskt, så jag har inte riktigt koll.

På något vis så tänker jag att det fortfarande troligen inte är på annat sätt, att minst 10% av de man går i grundskolan med aldrig kommer att "bidra", utan istället kommer flera av dessa istället kosta väldigt mycket. Kent, värstingen i skolan, som dessutom helt oprovocerat klippte till mig en gång så att en tand gick sönder lite, blev ju förstås en riktig kriminell med massor av skit, men idag misstänker jag att han "bara" är en vanlig a-lagare, om han inte har dött. Det var ungefär statusen för 10-15 år sedan, jag bor ju inte på orten sedan över 30 år tillbaka, så alltmer dålig koll.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.