B Bitterhetsakademin skrev:
Man brukar även säga att nöd bryter lag och om alternativet är massiv plundring så gå det nog att ordna.
Alternativet är väl att låsa butiken och vänta tills strömmen är tillbaks?

useless useless skrev:
Alternativet är väl att låsa butiken och vänta tills strömmen är tillbaks?
Jag såg mer framför mig ett värsta scenario där betalsystemet är utslaget totalt och under överskådlig tid men det är förmodligen mindre sannolikt.

Jag såg mer framför mig ett värsta scenario där betalsystemet är utslaget totalt och under överskådlig tid men det är förmodligen mindre sannolikt.
Då lär det råda någon form av beredskapsläge och andra lagar träder in. Men vid ett "normalt" strömavbrott finns det i dag ingen möjlighet att runda reglerna även om det blir långvarigt. Det normala då är väl att butiken håller stängd eftersom det inte går att bedriva verksamheten utan ström - Inte bara på grund av kassaregistren/betalterminalerna.

useless useless skrev:
Då lär det råda någon form av beredskapsläge och andra lagar träder in. Men vid ett "normalt" strömavbrott finns det i dag ingen möjlighet att runda reglerna även om det blir långvarigt. Det normala då är väl att butiken håller stängd eftersom det inte går att bedriva verksamheten utan ström - Inte bara på grund av kassaregistren/betalterminalerna.
Då blir det väl att göra som Coop när de hade långvarigt strul efter hackerattacken , de stängde men delad ut färskvarorna som annars skulle förfaras gratis till förbipasserande som tog vara på tillfället.

Då blir det väl att göra som Coop när de hade långvarigt strul efter hackerattacken , de stängde men delad ut färskvarorna som annars skulle förfaras gratis till förbipasserande som tog vara på tillfället.

Och just i det fallet ville man inte ens ha något undantag från kassaregisterkraven för att kunna fortsätta sälja varor. Man räknade snabbt ut att det skulle bli alldeles för dyrt och arbetsamt att efterregistrera alla köp, inventera butiken för att alla lagersaldon skulle stämma etc.

Apropå halvgamla mynt. Farsan hade en myntsamling av föga samlarvärde. Det fanns dock giltiga mynt kvar i den så syrran (som extrajobbade med valutahantering under studenttiden) föreslog att vi helt enkelt förbrukade dem. Billigast så.
På coop skulle jag betala med bl.a. några äldre 2-kronor. De ser ut som äldre 1-kronor, men är lite större. Tjejen i kassan blir misstänksam och vill inte ta emot dem. En vakt hälsar på. Vakten var lika gammal som jag och visade sig ha samlat på mynt som barn och intygade raskt att mynten var äkta och giltiga. Det fanns dock ingen info för personalen om dessa konstigheter. 😄

Edit: ser nu att gamla 2-kronan var giltig t.o.m. 2017.

IMG_2027.webp

• Gilla
vefyra
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
På coop skulle jag betala med bl.a. några äldre 2-kronor.
Är inte silvret i dessa värt en bra bit över 2 kronor?

Alfredo Alfredo skrev:
Är inte silvret i dessa värt en bra bit över 2 kronor?
Inget silver i de årgångarna han hade. Från Riksbanken:

Metallinnehåll: 1952-1966 – silver, koppar nickel och zink. 1968-1971 – legering av koppar och nickel.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Inget silver i de årgångarna han hade. Från Riksbanken:
40 procent silver i tvåkronor mellan 1940 och 1966 ger cirka 80 till 90 kronor i dag och för tvåkronor från före 1940 det dubbla. Sedan kan enstaka mycket fina exemplar ge betydligt mer än smältvärdet.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Inget silver i de årgångarna han hade.
Aha, de sista fem åren var alltså silverlösa. Hade missat det. Då har man lärt sig något idag med! 😀

Alfredo Alfredo skrev:
Aha, de sista fem åren var alltså silverlösa. Hade missat det. Då har man lärt sig något idag med! 😀
Som liten fick man ju lära sig om Skilling Banco och 1-kronor från 1946. 🤓

• Gilla
MultiMan
  • Laddar…
Som liten fick man ju lära sig om Skilling Banco och 1-kronor från 1946. 🤓
Skilling-bankomaskinen står väl kvar på postmuseet i gamla stan. Bara att veva igång. Feltryck kan säkert ordnas. :)

• Haha
Johan Gunverth
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Skilling-bankomaskinen står väl kvar på postmuseet i gamla stan. Bara att veva igång. Feltryck kan säkert ordnas. :)
Vissa länder med tvivelaktigt rykte bland samlare lät tillverka avsikliga feltryck för att tjäna lite extra pengar på godtrogna samlare. Att tillverka ett upp och nervänt övertryck är ju inget större arbete men ger god förtjänst.

• IMG_20260525_123935_MFNR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
kisumisu
imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag tror kontanter hamnar här i tråden snart. Minns inte när jag höll i fysiska pengar sist. Vet knappt hur dagens pengar ser ut. Såg någon betala med en papperssedel på ICA här om dagen. Det trillade ut metallmynt ur en apparat. Kändes lite exotiskt att få uppleva. :)
Tyvärr är det så.

Jag var ett tag sedan till Ikea och fick tom fråga personalen "eh går det inte längre betala med kontanter här" allt är ju stortsett självskanning nu!

Så var även kontantkassan. Fanns väl bara en sådan vad jag såg och man matade in sedlar och mynt trillade ner 😂

Lite häftigt men samtidigt sorgligt att snart är tom bemannade kassor RIP....

Och sedan har staten full kontroll över oss. Grattis.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.