B Bitterhetsakademin skrev:
Till och med myndigheterna börjar nu inse vikten ur beredskapssynpunkt att hålla liv i möjligheten att betala kontant och vi uppmanas att i händelse av kris ha någon tusenlapp i kontanter i mindre valörer till hands.
Försöker själv betala med kontanter i den mån det går för att systemet ska finnas kvar, dessutom göder man då inte de amerikanska kortföretagen som årligen gör mångmiljardvinster på våra betalningar.
Det går alldeles utmärkt att betala kontant. I snitt är jag tvungen att betala med kort så sällan att jag inte ens kommer ihåg när. Kruxet är de allt färre bankomaterna.

• Gilla
solidbase och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det går alldeles utmärkt att betala kontant.
Fast det är dyrt. Dels förlorar ditt kapital avkastning i förtid och dels missar du "kickback" från kortbetalning.

Sen går det inte alltid heller.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Det går alldeles utmärkt att betala kontant. I snitt är jag tvungen att betala med kort så sällan att jag inte ens kommer ihåg när. Kruxet är de allt färre bankomaterna.
Jo än så länge i dagligvaruhandeln men även där försöker de styra bort kunderna från att betala kontant till exempel genom att endast ha en kassa öppen för kontantbetalning. Flera av stadens gallerior skyltar vid entren att de är kontantfria och dessa försöker jag undvika så långt det går.

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
dels missar du "kickback" från kortbetalning.
Jo här är en sak varför jag använder kort!

Förvånansvärt få personer verkar göra det. Då det fortfarande finns en massa kort som ej har några direkta fördelar mot kontanter.

Själv har jag flera olika kort just till flera olika ändamål! "Kickback" "Ränta" "Bonus" "Utan valutaväxlingsavgifter" osv osv... saker som standardbanken (Handelsbanken, Swedbank, Nordea etc) ej har på sina kort eller tar enorma årsavgifter på!

Men bankens standard kort har jag sagt bort sen flera år sedan, tror det var 10+år sedan när jag tröttnade på Handelsbankens kort (tog valutaväxling 2 gånger och det var droppen) 😅

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Men bankens standard kort
Ja kontokopplade debitkort, så kallade bankkort har få vettiga användningsområden. Ändå är det mest sådana som verkar användas utifrån min högst ovetenskapliga uppfattning...

• Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
kisumisu
Alfredo Alfredo skrev:
Ja kontokopplade debitkort, så kallade bankkort har få vettiga användningsområden. Ändå är det mest sådana som verkar användas utifrån min högst ovetenskapliga uppfattning...
Nä det är lustigt och ännu lustigare med folk som behåller allt eller mycket på ett nollräntelönekonto 😂

Men det är nog din och min fördel att folk är dumma.

Kontanter har dock den fördelen att de syns inte på några system och blir även mer fysiskt vad man har kvar!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Nä det är lustigt och ännu lustigare med folk som behåller allt eller mycket på ett nollräntelönekonto 😂

Men det är nog din och min fördel att folk är dumma.
Jag har nästan glömt när man fick dryga 10%i avkastning på räntebärande konto under en period på nittiotalet

Kanske räcker avkastningen på lönekontot (om det är räntebärande) till en Piggelin varje månad nu?

• Gilla
linneac och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är dyrt. Dels förlorar ditt kapital avkastning i förtid och dels missar du "kickback" från kortbetalning.

Sen går det inte alltid heller.
Den smällen får jag ta. Jag har ett vanligt lönekonto hos LF. Ränta 0,05%. Hos Sparbanken är räntan 1,5%.
Under alla omständigheter är min ringa uppoffring värd det. För när "Ryssen kommer" 😀 och betalsystemet ligger nere och ni står som totala idioter och "blippar", kan jag i alla fall säga: "-skyll inte på mig".

Återbäring får även jag som kontantbetalare.

Intet Intet skrev:
Inte från kreditkortsföretaget...

• Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
F fribygg skrev:
Jag har nästan glömt när man fick dryga 10%i avkastning på räntebärande konto under en period på nittiotalet

Kanske räcker avkastningen på lönekontot (om det är räntebärande) till en Piggelin varje månad nu?
Nej räntan är inte mycket på vanliga spar.
Men den är fortfarande mer på andra former.

Vissa kreditkort ger avkastning, men det blir väl smygreklam om jag börjar rabbla upp de som jag använder.
Sen använder jag inte där heller precis alla tjänsterna som bankerna vill.
Ett kort har jag som en debetkort men dessa promptar i mig att ta kredit ta kredit ta kredit.......men denna debetkort ger mig fördelaktiga utlandsköp och man får 1% ränta på de man sätter in till kortet.
Ett annat kort jag har som är på kredit gör reklam om hur fint resekort det är, men dessa tar Valutaväxlingsavgifter så där var det fina resekort 🤔 men denna kort ger mig cashaback på alla köp. Så använder kortet flitigt i svenska affärer.....dock finns det även där en gräns att har man handlat för mer än 100k/år får man inte längre cashback. Men det finns ju flera kort!
Ett kort får man liknande cashback fast i form av bensin (fria liter).

Sen ändras villkoren ofta hos vissa banker och dessa kommer o går vad som är värt att ha!

Små summor allt kanske men ibland är det just dessa små bäckar som ger i slutändan nåt mer och varför skall jag unna storbanken den där piggelinen?
Så som servicen också bara blir sämre så snart spelar det ingen roll alls vilken bank man har när kontoren är nedlagda. Men av någon konstig anledning ger man inget extra till kunderna förutom att man tar betalt för tjänsterna.

Nu är vi dock helt utanför ämnet på tråden, men vi kan väl säga att saker som vi glömt "bankkontoren" 😂

Redigerat:
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
kisumisu
Intet Intet skrev:
Den smällen får jag ta. Jag har ett vanligt lönekonto hos LF. Ränta 0,05%. Hos Sparbanken är räntan 1,5%.
Under alla omständigheter är min ringa uppoffring värd det. För när "Ryssen kommer" 😀 och betalsystemet ligger nere och ni står som totala idioter och "blippar", kan jag i alla fall säga: "-skyll inte på mig".

Kommer Ryssen så är det nog ingen större tröst med svenska kontanter. Däremot kan det ju vara tröst ha kontanter i andra valutor.

Men jag håller ändå med dig att kontanter ska man också ha. Men det är heller inte idiotsäkert framförallt tråkigt med just valutan sek att man ändrat sedlarna ett ex antal gånger på även min livstid. Här är nog Amerikanska Dollar mer säkert den har väl inte ändrats så mycket vad jag förstått? Tom Euron är sedlar ändrade från det ursprungliga.

https://www.mitti.se/nyheter/vasbybo-arvde-en-miljon--i-vardelosa-sedlar-6.3.356279.e3c0e0a65d

Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Kommer Ryssen så är det nog ingen större tröst med svenska kontanter. Däremot kan det ju vara tröst ha kontanter i andra valutor.

Men jag håller ändå med dig att kontanter ska man också ha. Men det är heller inte idiotsäkert framförallt tråkigt med just valutan sek att man ändrat sedlarna ett ex antal gånger på även min livstid. Här är nog Amerikanska Dollar mer säkert den har väl inte ändrats så mycket vad jag förstått? Tom Euron är sedlar ändrade från det ursprungliga.

[länk]
Att sedlar ändras är nog nödvändigt i takt med att förfalskarna blir skickligare måste nya säkerhetsdetaljer till.
Däremot skall man fördöma att Riksbanken stjäl pengar av personer som försöker lösa in äldre sedlar och kommer med absurda krav på att visa ursprunget. Statligt legaliserad stöld är i mitt tycke långt värre än vad den vanlige tjuven sysslar med.
Tyskland har en generösare inställning till att lösa in gamla sedlar.
Var en artikel om handlare för några år sedan som fortfarande accepterade betalning i D-mark och sedan utan svårighet löste in dessa mot euro.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
kisumisu
B Bitterhetsakademin skrev:
Att sedlar ändras är nog nödvändigt i takt med att förfalskarna blir skickligare måste nya säkerhetsdetaljer till.
Däremot skall man fördöma att Riksbanken stjäl pengar av personer som försöker lösa in äldre sedlar och kommer med absurda krav på att visa ursprunget. Statligt legaliserad stöld är i mitt tycke långt värre än vad den vanlige tjuven sysslar med.
Tyskland har en generösare inställning till att lösa in gamla sedlar.
Var en artikel om handlare för några år sedan som fortfarande accepterade betalning i D-mark och sedan utan svårighet löste in dessa mot euro.
Så är det och värre tycks det bli med övervakning!

Sverige har många många år varit tom löjliga med sin "integritet". I våra grannländer t ex varit mer tillåtet med kameraövervak osv.

Men nu senaste tiden har man blivit helt hysterisk i Sverige! Snart går vi om tom England och USA.

Det ska vara AI övervak osv.

Så snart kan vi nog lägga saken "integritet" också till saker som vi minns från förr.

• Gilla
  • Ledsen
linneac och 5 till
  • Laddar…
Om några år kommer dessa vara bortglömda. Bestick i nysilver har nu på grund av de absurda silverpriserna blivit eftersökta för att utvinna det silver som är pålagt på ytan. Skiktet är bara omkring 20 mikrometer men med dagens silverpris blir det över 40 kronor per sked. I en batch på hundra kilo bestick utvanns över 4,5 kg finsilver.
Här i staden greps en man tidigare i år för att under miljövidriga förhållanden upparbetat ädelmetallhaltigt skrot utan tillstånd
Vidare smälts en stor del av sjutton och artonhundratalssilvret ner för att bli solceller och elbilsbatterier vilket är tragiskt för kulturarvet.

• IMG_20260528_153525_MFNR_HDR~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Ledsen
skogaliten och 7 till
  • Laddar…
Det känns kanske avlägset idag men år 1992 hade Sverige och Ryssland samma motiv på julfrimärkena. För att uppmärksamma de goda relationerna länderna emellan gavs det ut märken med gemensamma motiv där endast landsnamnet och valören skiljde sig åt.

• IMG_20260604_075740895~2.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.