1 732 714 läst ·
15 628 svar
1733k läst
15,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Det var konstigt, den gjordes i stor upplaga, hela årets produktion och hade samma mått och vikt som de vanliga kronorna. Eller, ja förresten de vanliga kronorna i kopparnickel ersattes ju med nödmynten i förkopprat järn och då blev förstås jubileumsmynten ogiltiga tillsammans med dem.Kapsyl skrev:
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 110 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 110 inlägg
Högt pris är ett relativt begrepp, helt styrt till plånbokens tjocklekAlfredo skrev:
Ska vi vara helt ärliga så tror jag att de varor som stöldmärks, vilket var det som skrevs, är de varor som butiken erfarenhetsmässigt vet är de mest stöldbegärliga. Priset är givetvis en faktor som påverkar stöldbegärligheten men absolut inte den enda faktorn.
Jag tycker mig förstå att exempelvis relativt billiga sminkprodukter stjäls i stora mängder av främst unga flickor, och här är nog inte ett högt pris förklaringen.
Jag har hållit i en sån sedel för länge sen.. Morsan jobbade på bank å ringde hem å sa att dom fått in en 10.000 kr sedel, va typ 7 eller 8 år då den va jätte stor.. De va mycke pengar då närma en årslön..Öland4ever skrev:
Numera anses man ju nästan som suspekt om man kommer med sedlar i sin plånbok då det i princip bara är livsmedelsbutiker och apotek som accepterar kontanter. Tror inte att det är många av forumets medlemmar som ens hört talas om att vi faktiskt haft 10 000 kronors sedlar i Sverige. Och ännu mindre haft en sedel i sin egna hand.
Och dessutom så långt tillbaka i tiden som på 1950-talet. Men det var väl knappast en sedel som låg i var mans lönekuvert på den tiden. På den tiden fick man ju sin lön just i ett kuvert med både sedlar och mynt som skramlade runt. 😀
[bild]
Redigerat:
Den vanligaste ersättningen för torium verkar vara yttriumoxid men de sällsynta jordartsmetallerna har liknande egenskaper så flera alternativ är möjliga.F FGLIN skrev:
Inte nog med att mynten är i järn, de tillverkas numera i Holland efter att det svenska myntverket i Eskilstuna lades ner för femton år sedan. Nedgången började redan tio år tidigare då staten sålde Myntverket till Suomen Rahapaja OY.F FGLIN skrev:
1981 gav Posten ut sitt då dyraste märke någonsin med valören 50 kronor något som skrevs om i internationella filatelisttidningar vid den tiden och upprörde samlare då detta märke var dyrare än trettio vanliga brevporton.
Vid den tiden graverades märkena av skickliga gravörer och falken gjordes av den då kunnigaste nämligen Cz Slania.
Igår köpte jag på loppis tre hela årgångar med märken från 1981 för femtio kronor vilket visar hur intresset har dalat de senaste åren.
Vid den tiden graverades märkena av skickliga gravörer och falken gjordes av den då kunnigaste nämligen Cz Slania.
Igår köpte jag på loppis tre hela årgångar med märken från 1981 för femtio kronor vilket visar hur intresset har dalat de senaste åren.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Jag tror kontanter hamnar här i tråden snart. Minns inte när jag höll i fysiska pengar sist. Vet knappt hur dagens pengar ser ut. Såg någon betala med en papperssedel på ICA här om dagen. Det trillade ut metallmynt ur en apparat. Kändes lite exotiskt att få uppleva. 
Till och med myndigheterna börjar nu inse vikten ur beredskapssynpunkt att hålla liv i möjligheten att betala kontant och vi uppmanas att i händelse av kris ha någon tusenlapp i kontanter i mindre valörer till hands.imported_Benno skrev:
Försöker själv betala med kontanter i den mån det går för att systemet ska finnas kvar, dessutom göder man då inte de amerikanska kortföretagen som årligen gör mångmiljardvinster på våra betalningar.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Undrar hur myndigheterna tänkt sig att uppräthålla lagen om kassaregister när strömmen går. Det kommer inte att gå att betala med kontanter när inte kassaapparaterna fungerar. Prismärkningarna är helt digitaliserade osv. Kunde vara intressant med en beredskapsövning.B Bitterhetsakademin skrev:Till och med myndigheterna börjar nu inse vikten ur beredskapssynpunkt att hålla liv i möjligheten att betala kontant och vi uppmanas att i händelse av kris ha någon tusenlapp i kontanter i mindre valörer till hands.
Försöker själv betala med kontanter i den mån det går för att systemet ska finnas kvar, dessutom göder man då inte de amerikanska kortföretagen som årligen gör mångmiljardvinster på våra betalningar.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 583 inlägg
Det finns en tråd där kontanterna diskuterats ett tag redan:
https://www.byggahus.se/forum/threads/ha-cash-pa-hog.353607/
https://www.byggahus.se/forum/threads/ha-cash-pa-hog.353607/
Blir det en mer långvarig kris går det nog att lösa och i ett krisläge kan man bortse från lagar om kassaregister och liknande.imported_Benno skrev:
Man brukar säga att anarki är tre mål mat bort och står folk utan möjlighet att äta sig mätta blir det snart oroligt så förhoppningsvis går det att ordna.
Nja, rent juridiskt saknas den möjligheten. Det har skrivits en motion om att införa möjligheten till ett sånt undantag, men vad jag vet har det inte tröskats igenom systemet än?B Bitterhetsakademin skrev:
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...an-lagen-om-kassaregister-vid-kriser_hc02317/
Man brukar även säga att nöd bryter lag och om alternativet är massiv plundring så gå det nog att ordna.useless skrev: