1 750 193 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Har ett häfte kvar.
Medlem
· Blekinge
· 12 263 inlägg
Jag fick en gång en check som betalning från en kund overseas. Min bank fick ju skrämselhicka i en hel vecka.
Hans tragiska öde orsakades av en hypofystumör som ledde till överproduktion av tillväxthormon.Maria T skrev:
Den direkta dödsorsaken var en infektion i foten, han hade för övrigt skostorlek 75.
Nämen hallå! Såna är verkligen inte bortglömda. Det är bara några få år sen jag köpte på mig en omgång.B Bitterhetsakademin skrev:
De finns f.ö. fortfarande att köpa på t.ex. Biltema: https://www.biltema.se/hem/kladvard/kladnypor/kladnypor-48-pack-2000054927
Edit: Ja, inte just det fabrikatet som i Bitterhetsakademins bild, förstås.
Ska vi vara helt ärliga så tror jag att de varor som stöldmärks, vilket var det som skrevs, är de varor som butiken erfarenhetsmässigt vet är de mest stöldbegärliga. Priset är givetvis en faktor som påverkar stöldbegärligheten men absolut inte den enda faktorn.mexitegel skrev:
Jag tycker mig förstå att exempelvis relativt billiga sminkprodukter stjäls i stora mängder av främst unga flickor, och här är nog inte ett högt pris förklaringen.
Den klassiska glödstrumpan bestod av toriumoxid med c:a 1 % ceriumoxid. Vad jag har förstått så byttes toriumoxiden senare mot oxid av något sällsynt jordartselement, kanske lantanoxid.B Bitterhetsakademin skrev:Det användes i alla fall på sjuttiotalet och troligen än idag i kinesiska produkter. Vid tillverkning används berylliumnitrat som när strumpan bränns av omvandlas till berylliumoxid som gör glödnätet betydligt hårdare och tåligare mot skakningar. En stor del avgår i gasform under de första femton minuternas användning så en god ide är att bränna av glödstrumpan utomhus första gången.
Det fanns två varianter av tiotusenkronorssedlar, den ena hade blank baksida. Jag har en gång haft en tiotusenlapp under 2 timmar eller något sådant för att jag skulle göra en större betalning och tyckte det var kul att någon gång få hantera denna sedel.Intet skrev:
Jo, när SAP tillträdde makten fanns det tjugokronor o t.o.m. femkronor av guld, enkronor och t.o.m. tioöringar av silver. Under Magdalena Andersons tid som finansminister, efter decennier av deras inflationspolitik fick vi en femkrona av mässing och en enkrona mindre och oädlare än en tvåöring.Öland4ever skrev: