Förr ville alla ynglingar bli lastbilschaufförer.
En enda film avgjorde yrkesval för en hel generation.

• Gilla
  • Haha
Mats_R och 6 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Förr ville alla ynglingar bli lastbilschaufförer.
En enda film avgjorde yrkesval för en hel generation.

[media]
För mig var det "Smokey and the bandit" (Nu blåser vi snuten). Sen blev det inte lastbil ändå...

• Gilla
linneac och 3 till
  • Laddar…
Köra lastbil är coolt ungefär den andra och den tredje gången (första gången är det mest svårt att hålla reda på allt, så den coola känslan infinner sig inte). Sen är det ett jobb. Ett jobb man kan vara olika bra på, i och för sig.
Men alla som har suttit med en komradio i handen någon gång har nog anropat Rubber Duck, eller själv kallat sig Rubber Duck...

• Gilla
Intet
  • Laddar…
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Men alla som har suttit med en komradio i handen någon gång har nog anropat Rubber Duck, eller själv kallat sig Rubber Duck...
Och istället för "klart slut" avslutat samtalet med "slak kuk" 😂

• Gilla
  • Haha
Thomas_Blekinge och 1 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Och istället för "klart slut" avslutat samtalet med "slak kuk" 😂
Det känner jag absolut inte igen.

Köra lastbil är coolt ungefär den andra och den tredje gången (första gången är det mest svårt att hålla reda på allt,
Var tvungen att ha det med i militärutbildningen och med de gamla lastbilarna, vissa hade osynkad växellåda (Ltgb 912), var det inte kul. Men visst har jag kvar den gamla C-behörigheten.

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Var tvungen att ha det med i militärutbildningen och med de gamla lastbilarna, vissa hade osynkad växellåda (Ltgb 912), var det inte kul. Men visst har jag kvar den gamla C-behörigheten.
Riktigt så gammal är inte jag att jag har behövt köra osynkat 😉. Men jag är så gammal så att jag har tutat genom att dra i en vajer i hyttaket som släpper ut tryckluft genom hornet utanpå taket. Ujujuj.

• Gilla
jawen och 2 till
  • Laddar…
Riktigt så gammal är inte jag att jag har behövt köra osynkat 😉. Men jag är så gammal så att jag har tutat genom att dra i en vajer i hyttaket som släpper ut tryckluft genom hornet utanpå taket. Ujujuj.
I brigadstaben byggde vi stabscentral med tre Volvo Starke som ställdes i stjärna och kopplades samman till ett utrymme. Framför stod två fordon artilleri respektive pansar, tror det var Ltgb 935, dvs 912 fast med stabshytter. Och så så körde jag Volvo Brage några gånger men fanns inte med i fält. Minns inte de militära beteckningarna för dessa. Men jag hade körande som bisyssla då jag var"ansvarig" signalmekaniker.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Om några år kommer dessa vara bortglömda. Bestick i nysilver har nu på grund av de absurda silverpriserna blivit eftersökta för att utvinna det silver som är pålagt på ytan. Skiktet är bara omkring 20 mikrometer men med dagens silverpris blir det över 40 kronor per sked. I en batch på hundra kilo bestick utvanns över 4,5 kg finsilver.
Här i staden greps en man tidigare i år för att under miljövidriga förhållanden upparbetat ädelmetallhaltigt skrot utan tillstånd
Vidare smälts en stor del av sjutton och artonhundratalssilvret ner för att bli solceller och elbilsbatterier vilket är tragiskt för kulturarvet.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Nysilver

A AndersS skrev:
Var tvungen att ha det med i militärutbildningen och med de gamla lastbilarna, vissa hade osynkad växellåda (Ltgb 912), var det inte kul.
Jag var stridsvagnsmek & Centurion 52 ton med Rolls Roys 12a dubbla tändstift och en 1300 WV Valiant motor som startmotor hade osynkade lådor.

Dubbeltramp men rent våld behövdes ändå & man förstår knappt att kuggen höll, men fina tider.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
J jawen skrev:
Jag var stridsvagnsmek & Centurion 52 ton med Rolls Roys 12a dubbla tändstift och en 1300 WV Valiant motor som startmotor hade osynkade lådor.

Dubbeltramp men rent våld behövdes ändå & man förstår knappt att kuggen höll, men fina tider.
912an var ju lite mindre😉 men den andra meken fick sätta foten på växelspaken och trycka i 3an då den låg långt upp till höger på växelspaken☺️
Sedan var det vattenslang med plasttrattar som "intercom" om någon åkte där bak.

• Haha
  • Gilla
jawen och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
912an var ju lite mindre😉 men den andra meken fick sätta foten på växelspaken och trycka i 3an då den låg långt upp till höger på växelspaken☺️
Ja det var ju typ 50 cm växelspaksrörelse mellan växlarna 😂
Åh lite glappt om man säger så.

1 cm dyna på skyttens snurr-pall var den ända mjuka delen i stridsvagnarna, precis allt annat var "vassa metallkanter". En polare körde in i ett jätteträd då föraren somnade i "för låg fart" på övning med rött ledljus i kolonn, ena killen spräckte typ skallen i krocken.

• Haha
AndersS
  • Laddar…
J jawen skrev:
Ja det var ju typ 50 cm växelspaksrörelse mellan växlarna 😂
Åh lite glappt om man säger så.

1 cm dyna på skyttens snurr-pall var den ända mjuka delen i stridsvagnarna, precis allt annat var "vassa metallkanter". En polare körde in i ett jätteträd då föraren somnade i "för låg fart" på övning med rött ledljus i kolonn, ena killen spräckte typ skallen i krocken.
När jag under en tid var på S1 i Uppsala fick vi åka/köra alla fordon med radioutrustning bl.a. pansarbandvagn i Enköping på deras övningsfält.

• Gilla
jawen
  • Laddar…
Någon som minns när folk inte sa "liksom" i varje mening?

Haft radion på och i alla möjliga sammanhang och vitt skilda ämnen så måste intervjuobjekt och andra "liksom" fylla ut replikerna med ett "liksom" lite här och där. Alla möjliga sorters människor i alla möjliga sammanhang, även folk man tycker borde kunna bättre.
Ger ett obildat intryck i mina öron.

• Gilla
Kakelugnen566 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.