1 750 045 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Första portionssnuset Smokeless. Det blev väl ingen succe, kanske lite före sin tid.
/Höghus
https://www.snusochtandsticksmuseum.se/utforska/foremal-i-fokus/smokeless/
/Höghus
https://www.snusochtandsticksmuseum.se/utforska/foremal-i-fokus/smokeless/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Köra lastbil är coolt ungefär den andra och den tredje gången (första gången är det mest svårt att hålla reda på allt, så den coola känslan infinner sig inte). Sen är det ett jobb. Ett jobb man kan vara olika bra på, i och för sig.
Men alla som har suttit med en komradio i handen någon gång har nog anropat Rubber Duck, eller själv kallat sig Rubber Duck...
Men alla som har suttit med en komradio i handen någon gång har nog anropat Rubber Duck, eller själv kallat sig Rubber Duck...
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Var tvungen att ha det med i militärutbildningen och med de gamla lastbilarna, vissa hade osynkad växellåda (Ltgb 912), var det inte kul. Men visst har jag kvar den gamla C-behörigheten.SågspånPappspikEternit skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 648 inlägg
Riktigt så gammal är inte jag att jag har behövt köra osynkat 😉. Men jag är så gammal så att jag har tutat genom att dra i en vajer i hyttaket som släpper ut tryckluft genom hornet utanpå taket. Ujujuj.A AndersS skrev:
I brigadstaben byggde vi stabscentral med tre Volvo Starke som ställdes i stjärna och kopplades samman till ett utrymme. Framför stod två fordon artilleri respektive pansar, tror det var Ltgb 935, dvs 912 fast med stabshytter. Och så så körde jag Volvo Brage några gånger men fanns inte med i fält. Minns inte de militära beteckningarna för dessa. Men jag hade körande som bisyssla då jag var"ansvarig" signalmekaniker.SågspånPappspikEternit skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/NysilverB Bitterhetsakademin skrev:Om några år kommer dessa vara bortglömda. Bestick i nysilver har nu på grund av de absurda silverpriserna blivit eftersökta för att utvinna det silver som är pålagt på ytan. Skiktet är bara omkring 20 mikrometer men med dagens silverpris blir det över 40 kronor per sked. I en batch på hundra kilo bestick utvanns över 4,5 kg finsilver.
Här i staden greps en man tidigare i år för att under miljövidriga förhållanden upparbetat ädelmetallhaltigt skrot utan tillstånd
Vidare smälts en stor del av sjutton och artonhundratalssilvret ner för att bli solceller och elbilsbatterier vilket är tragiskt för kulturarvet.
Jag var stridsvagnsmek & Centurion 52 ton med Rolls Roys 12a dubbla tändstift och en 1300 WV Valiant motor som startmotor hade osynkade lådor.A AndersS skrev:
Dubbeltramp men rent våld behövdes ändå & man förstår knappt att kuggen höll, men fina tider.
912an var ju lite mindre😉 men den andra meken fick sätta foten på växelspaken och trycka i 3an då den låg långt upp till höger på växelspaken☺️J jawen skrev:
Sedan var det vattenslang med plasttrattar som "intercom" om någon åkte där bak.
Ja det var ju typ 50 cm växelspaksrörelse mellan växlarna 😂A AndersS skrev:
Åh lite glappt om man säger så.
1 cm dyna på skyttens snurr-pall var den ända mjuka delen i stridsvagnarna, precis allt annat var "vassa metallkanter". En polare körde in i ett jätteträd då föraren somnade i "för låg fart" på övning med rött ledljus i kolonn, ena killen spräckte typ skallen i krocken.
När jag under en tid var på S1 i Uppsala fick vi åka/köra alla fordon med radioutrustning bl.a. pansarbandvagn i Enköping på deras övningsfält.J jawen skrev:Ja det var ju typ 50 cm växelspaksrörelse mellan växlarna 😂
Åh lite glappt om man säger så.
1 cm dyna på skyttens snurr-pall var den ända mjuka delen i stridsvagnarna, precis allt annat var "vassa metallkanter". En polare körde in i ett jätteträd då föraren somnade i "för låg fart" på övning med rött ledljus i kolonn, ena killen spräckte typ skallen i krocken.
Hobbyelektriker
· E
· 15 400 inlägg
Någon som minns när folk inte sa "liksom" i varje mening?
Haft radion på och i alla möjliga sammanhang och vitt skilda ämnen så måste intervjuobjekt och andra "liksom" fylla ut replikerna med ett "liksom" lite här och där. Alla möjliga sorters människor i alla möjliga sammanhang, även folk man tycker borde kunna bättre.
Ger ett obildat intryck i mina öron.
Haft radion på och i alla möjliga sammanhang och vitt skilda ämnen så måste intervjuobjekt och andra "liksom" fylla ut replikerna med ett "liksom" lite här och där. Alla möjliga sorters människor i alla möjliga sammanhang, även folk man tycker borde kunna bättre.
Ger ett obildat intryck i mina öron.