Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Smalt hårt mellanslag, men åtminstone ett hårt mellanslag eftersom vanligt folk inte hittar det smala på tangentbordet. Har för mig att standaren kräver åtminstone vanligt hårt mellanslag.
Tyskarna gillar förkortningar och skall naturligtvis knô in ett mellanslag i dem. Som straff får de då använda hårt mellanslag eller smalt hårt mellanslag för att förhindra avstavning av förkortningen. Den lite mer finliriga kvartsfyrkanten (smalt/tunnt mellanslag) används i många språk för att öka läsbarheten, men de flesta bryr sig inte längre.
Dessutom bestämmer utmatningen hur det skall se ut. Bredden på varje tecken styrs i viss utsträckning av avstavningsalgoritmer. En webbsida styrs av läsaren, en PDF är statisk.

Nedanstående textexempel (med Unicode) kanske inte funkar alls på vissa plattformar

1000000000000
1 000 000 000 000 vanligt mellanslag (mjukt), variabel bredd.
1 000 000 000 000 hårt mellanslag, variabel bredd.
1 000 000 000 000 smalt hårt mellanslag, variabel bredd. Tysk typografi.
1 000 000 000 000 kvartsfyrkant. Fast bredd.
1 000 000 000 000 sjättedelsfyrkant. Fast bredd. T.ex. före ett utropstecken i en rubrik !
1 000 000 000 000 halvfyrkant (”en space”). Fast bredd. Motsvarar bredden av siffran ”0”. Siffror har vanligtvis fast bredd.

Det här är saker de flesta har glömt bort att det har funnits. Att de lades tid på typografi och läsbarhet.
Fast jag hade skolgång och högskola i Tyskland visste jag inte att det fanns smalt eller hårt mellanslag, fram till idag. Den elektriska skrivmaskin med kulhuvud som ja skrev min avhandling med hade nog inte sådana finesser.
Däremot barnjobbade jag på ett litet tryckeri som fortfarande hade all utrustning för blysättning. Och där fanns det säkert alla möjliga 3/4dels mellanslag och annat som jag bara känner annars från notskrivarvärlden.

• Gilla
Johan Gunverth
  • Laddar…
Tjejer som jonglerar medans deras karlar mekar med deras Buick.

Maria T
Keiller Keiller skrev:
Jag har faktiskt hållit i en 10.000-kronorssedel. Var i 10-årsåldern
Samma här, men tror det var i slutet av 70-talet och om jag minns rätt hade något att göra med att min faster ville bli utköpt från ett sommarhus som ägdes av henne, min far och deras bror. Min pappa ville ha kvar huset och köpte ut sina syskon.

Annons från Gullviks 1957.
Framtidens mirakelmedel Hormoslyr.

• IMG_20260519_163919142.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Wow
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Film och kamerareklam från 1950, då var färgannonser ovanliga och förekom ofta endast på tidningens omslag.

• IMG_20260519_165211311~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260519_165230913.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
kisumisu och 6 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Annons från Gullviks 1957.
Framtidens mirakelmedel Hormoslyr.
Fickning? Vad är det?
Notera även att den fryntlige odlaren röker pipa för att ytterligare förstärka det folkliga. Som dagen Gotländska i reklamen.

• Gilla
kisumisu och 1 till
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Fickning? Vad är det?
Notera även att den fryntlige odlaren röker pipa för att ytterligare förstärka det folkliga. Som dagen Gotländska i reklamen.
Fickning är att man hugger ett rejält yxhugg i trädet man vill döda och häller giftet i hugget så trädet tar upp det effektivt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Fast jag hade skolgång och högskola i Tyskland visste jag inte att det fanns smalt eller hårt mellanslag, fram till idag. Den elektriska skrivmaskin med kulhuvud som ja skrev min avhandling med hade nog inte sådana finesser.
Däremot barnjobbade jag på ett litet tryckeri som fortfarande hade all utrustning för blysättning. Och där fanns det säkert alla möjliga 3/4dels mellanslag och annat som jag bara känner annars från notskrivarvärlden.
”Mjuka” och ”hårda” tecken kom med den digitala sättekniken. När korrektur fick möjlighet att senareläggas tack vare detta, fick man också använda verktyg för hjälpa avstavningen när man inte hade tid att ”bryta om texten”. Det gällde framför allt marginaljusterad text i spalter. Linotype-terminaler användes fram till början av 90-talet och hade dessa möjligheter. Sedan tog Macen över med layoutprogram (sidbrytningsprogram) och textsättning flyttades till originalare. Det var nog si och så med.typografikunskaperna i början. De med kunskap ville gå i pension.

En klassiker är ju också totalt okända ”mjuka returen” (Skift + Retur) som skapar en ny rad med samma indrag som den tidigare, t.ex. i en punktlista. Det är halleluja varje gång man visar den för någon…eller snabbkommandot för sidbrytning.

Lustigt att du nämner skrivmaskin med typkula. Det var mångas första kontakt med olika textstilar. Efterföljaren till typkulan hette ”Skönskrivare”, Daisy Wheel Writer på engelska. Användes ofta för att det inte skulle se ut som skrivmaskin utan snarare som en proffsig sättning. Där fanns typhjul med proportionerliga typsnitt. Farsan hade en sådan Canon skrivmaskin på jobbet som dessutom kunde skriva ut från en dator. De var mycket snabbare än typkulemaskinerna, men framför allt mycket tystare.
Det var så jag själv upptäckte typografi,i allmänhet. Är sedan dess totalt insnöad i ämnet.

1779213681695.png
Skapa konto

• Gilla
cpalm och 5 till
  • Laddar…
Kan säja att avstavning verkar vara ett okänt begrepp på många tidningarnas hemsidor. Istället för en elegant högerkant på texten får man ett taggtrådsmönster. Jag lägger alltid i en mjuk avstavning (Ctrl-) i mina texter där jag tror att det kan vara nyttigt.
Jag tyckte om att skriva skrivmaskin och upptäckte alltmer finesser i maskinen efterhand. Vem gillar inte plinget?
Det ligger ett fabriksnytt färgband i svart/rött i källaren. Undrar om det kommer till användning någon gång.

• Gilla
videopac
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det var så jag själv upptäckte typografi,i allmänhet. Är sedan dess totalt insnöad i ämnet.
Jag var på en genomgång på Rosenlöfs Tryckerimuseum igår och provkörde några maskiner. Har du varit där?

useless useless skrev:
Jag var på en genomgång på Rosenlöfs Tryckerimuseum igår och provkörde några maskiner. Har du varit där?
Nej, det har jag missat. Bra tips!

Anaglyfiska bilder som betraktades med glasögon med ett rött och ett grönt filter för att erhålla 3-d effekt.
Under början av femtiotalet kom utrustning som gjorde det möjligt att fotografera tredimensionella bilder som amatör med 16 mm Bolexkamera men det var ett dyrbart och exklusivt nöje som aldrig slog igenom.
På åttiotalet fanns sådana bilder i Bra Böckers lexikon.

• IMG_20260520_154054_MFNR.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260520_155344_MFNR_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20260520_155420_MFNR_HDR~2.jpg
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Ett tag var det populärt med tredimensionella bilder som bestod av två bilder tryckta sida vid sida på papper. Tanken var att man skulle titta på dem på nära håll, men fokusera på "långt bort". Om man fick till det rätt så flöt de två bilderna ihop till en tredimensionell. Det funkade förstås bara i ett snävt spann av bildformat, eftersom det krävdes att centrum på de båda bilderna befann sig på ungefär samma avstånd som det mellan betraktarens ögon.

Jag ska vid tillfälle se om jag möjligen har något exempel liggande på en av mina pensionerade datorer.

• Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Ett tag var det populärt med tredimensionella bilder som bestod av två bilder tryckta sida vid sida på papper. Tanken var att man skulle titta på dem på nära håll, men fokusera på "långt bort". Om man fick till det rätt så flöt de två bilderna ihop till en tredimensionell. Det funkade förstås bara i ett snävt spann av bildformat, eftersom det krävdes att centrum på de båda bilderna befann sig på ungefär samma avstånd som det mellan betraktarens ögon.

Jag ska vid tillfälle se om jag möjligen har något exempel liggande på en av mina pensionerade datorer.
Var det inte det som man använde för flygspaning emellanåt under andra världskriget när man skulle söka bombmål och utvärdera resultat ?

Kapsyl Kapsyl skrev:
Var det inte det som man använde för flygspaning emellanåt under andra världskriget när man skulle söka bombmål och utvärdera resultat ?
Du tänker kanske på avståndsintrumentet? Användes av bl a artilleriet.

1779305313025.png

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.