1 757 305 läst ·
15 859 svar
1757k läst
15,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 267 inlägg
Det var oftast inte två kameror utan två bilder tätt inpå varandra från samma kamera. Används fortfarande för lantmäteri och liknande.Kapsyl skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Stereokartering
Det svenska systemet som Apple köpte till sina kartor är också baserat på fördröjda exponeringar som sys ihop digitalt till 3D.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 741 inlägg
Det är ganska enkelt att tillverka stereobilder med bara en kamera. Helst på stillastående objekt.H hhallen skrev:Ett tag var det populärt med tredimensionella bilder som bestod av två bilder tryckta sida vid sida på papper. Tanken var att man skulle titta på dem på nära håll, men fokusera på "långt bort". Om man fick till det rätt så flöt de två bilderna ihop till en tredimensionell. Det funkade förstås bara i ett snävt spann av bildformat, eftersom det krävdes att centrum på de båda bilderna befann sig på ungefär samma avstånd som det mellan betraktarens ögon.
Jag ska vid tillfälle se om jag möjligen har något exempel liggande på en av mina pensionerade datorer.
Ta bara två bilder riktade på samma punkt men flytta kameran minst 70 mm i sidled mellan bilderna. Visa dem bredvid varandra och stirra på dem tills bilderna flyter ihop i en stereobild i mitten. "Cross-eye" är enklast att betrakta. Håll upp ett finger framför bilderna, stirra på det och flytta fingret framåt eller bakåt tills stereobilden uppstår .Tvärt om så måste man skela utåt vilket är svårare. Exempel:https://flic.kr/p/2qHWpCS
Jo, precis. Jag fick bekanta mig med detta när jag gjorde lumpen, dock bara som en översiktlig orientering. Jag utbildades inte till fototolk (som man kallade dem som fick en grundlig utbildning).Kapsyl skrev:
När jag introducerades till detta (på 1970-talet) använde man ett speciellt hjälpmedel, en skiva av plexiglas med två linser. Skivan var monterad på ben som medgav en liten justermån i höjdled. Man behövde inte anstränga sig speciellt mycket för att se stereoeffekten.
Men det som mitt förra inlägg handlade om var bilder som publicerades i vanliga tidningar och tidskrifter (jag tror t.ex. Ny Teknik hade dem ibland), och de var avsedda att betraktas utan hjälpmedel.
Här har vi två exempel på tredimensionella bilder bestående av två fotografier tagna med cirka 70 mm förskjutning och avsedda att visas i de stereoskop som var populära under det sena artonhundratalet. Det var ofta lite ekivoka bilder som roade den tidens herrar.imported_Benno skrev:
Det är ganska enkelt att tillverka stereobilder med bara en kamera. Helst på stillastående objekt.
Ta bara två bilder riktade på samma punkt men flytta kameran minst 70 mm i sidled mellan bilderna. Visa dem bredvid varandra och stirra på dem tills bilderna flyter ihop i en stereobild i mitten. "Cross-eye" är enklast att betrakta. Håll upp ett finger framför bilderna, stirra på det och flytta fingret framåt eller bakåt tills stereobilden uppstår .Tvärt om så måste man skela utåt vilket är svårare. Exempel:[länk]
Kan väl ses som en föregångare till View-Master som var en populär leksak på sextiotalet.
ja att lära sig titta på stereobilder i kors i stället för parallellt är en överlägsen teknik.imported_Benno skrev:
Det är ganska enkelt att tillverka stereobilder med bara en kamera. Helst på stillastående objekt.
Ta bara två bilder riktade på samma punkt men flytta kameran minst 70 mm i sidled mellan bilderna. Visa dem bredvid varandra och stirra på dem tills bilderna flyter ihop i en stereobild i mitten. "Cross-eye" är enklast att betrakta. Håll upp ett finger framför bilderna, stirra på det och flytta fingret framåt eller bakåt tills stereobilden uppstår .Tvärt om så måste man skela utåt vilket är svårare. Exempel:[länk]
man placerar alltså högra ögats bild till vänster, den vänstra till höger, och tittar i kors genom att skela. är man ovan tenderar då ögonen ställa in skärpan på nära avstånd, det kan krävas en stunds träning för att överkomma detta. när man väl lyckats är det busenkelt.
tar bort problemet med att bilderna måste vara tillräckligt små för att ligga inom pupillavståndet. bilderna kan ha normal storlek.
och likaså eventuella behovet av optiska hjälpmedel. puts väck.
före datortomografins intåg var det en användbar teknik för att få till tredimensionella röntgenundersökningar. t ex av frakturer, kärlträd och gallgångar.
En konstart som idag är på tillbakagång om än inte helt bortglömd, Hinterglasmalerei"
Dessa målningar är utförda på glasets insida och får en särskild lyster.
Det var tidigare en tysk specialitet och många av målningarna var med religiösa teman och ofta med förgyllda bakgrunder.
En närbesläktad teknik är Églomisé där dekoren utgörs av stanniolfolie eller liknande. Dessa tavlor med så gott som alltid kristna ordspråk var vanliga före sekelskiftet och är oftast gjorda av skickliga amatörer som tog det material som fanns till hands.
Dessa målningar är utförda på glasets insida och får en särskild lyster.
Det var tidigare en tysk specialitet och många av målningarna var med religiösa teman och ofta med förgyllda bakgrunder.
En närbesläktad teknik är Églomisé där dekoren utgörs av stanniolfolie eller liknande. Dessa tavlor med så gott som alltid kristna ordspråk var vanliga före sekelskiftet och är oftast gjorda av skickliga amatörer som tog det material som fanns till hands.
Medlem
· Blekinge
· 12 320 inlägg