1 757 516 läst ·
15 869 svar
1758k läst
15,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Oooojaaa, jag har t.o.m hållt i en, fått betalt med en, det ni ...Öland4ever skrev:
I min ungdom arbetade jag på OK-mack.
En morgon precis när vi öppnat kommer en lite bonnig typ (klädd i smutsigt slitet blåställ, kör en sunkig 245'a, jag tänkte att han kan ha varit en bonde) som första kund, tankar bilen, som har släp med en massa prylar på, tankar diesel i en jeepdunk, köper väl något lite innifrån macken också vill jag minnas.
Sen halar han fram en tusenlapp på disken, och jag hinner tänka att det är ju inte så ofta man får se en gammal tusenlapp.
Men sen ser jag att antalet nollor är för många och inser, med lite lätt panik, att det är en 10.000 kronorssedel.
Men vad tusan ska jag göra? Är dessa giltiga?, kan den vara falsk?, hur ska jag växla in den?
Min kassa var på 3500 kr ...!!!
Vi hade varsin kassalåda inlästa i ett eget fack i ett rejält kassaskåp under nätterna (eg tider vi inte arbetade), Den hade en fast uppsättning på valörer (totalt 3500) som skulle vara där efter man gjort avräkning vid passets slut.
Vi var två som arbetade då där på morgonen, hade alltså 7000 kr, men det fanns en kassalåda till, som var typ en reserv, ingens personliga, den var en reserv om någon var tvungen att hoppa in, t.ex. chefen själv.
Den kom vi åt dvs nu 10500 kr.
Så gubben fick alla 100-lappar, 50-lappar, tior som vi hade och till sist en drös med 5-kronor och enkronor, gubben tackade för sig och åkte iväg med tankad bil, diesel i dunken, en morgontidning och en flaska motorolja (eller vad det nu var han köpte) samt ca 9600 kr i 100-lappar ner till enkronor.
Själva satt vi med en massa enkronor, 50-öringar, 25-öringar, 10-öringar och EN tiotusenkronorssedel i ett par timmar till, och höll tummarna så de blev blåa att ingen skulle komma in utan att kunna betala jämnt.
Men allt gick bra, sedeln var giltig och allt.
edit:
När jag tänker efter så tror jag att 500-kronorssedeln hade kommit då, men var ganska ny, så vi hade isåfall kanske några sådana också i växelkassan.
Redigerat:
I samband med Förenta nationernas femtioårsjubileum gavs det ut en femkrona för att fira händelsen.
Dessa jubileumsmynt klassas fortfarande som giltigt betalningsmedel men jag tror att det blir svårt att övertyga kassapersonalen om att så är fallet.
Den gavs ut i liten upplaga så den har idag ett visst samlarvärde i ocirkulerat skick men det rör sig inte om mer än några tior.
Dessa jubileumsmynt klassas fortfarande som giltigt betalningsmedel men jag tror att det blir svårt att övertyga kassapersonalen om att så är fallet.
Den gavs ut i liten upplaga så den har idag ett visst samlarvärde i ocirkulerat skick men det rör sig inte om mer än några tior.
Jag slängde lite växel i Willys växelmaskin och jag hade råkat få en minnes-enkrona från 2009 någon dag tidigare i växel. Det tyckte maskinen inte om och inte kassören heller. Han blev lite putt när jag stod på mig och sade att den är giltig.
Minnesenkronan från 2009 blev ogiltig 30 juni 2017 enligt Riksbankens hemsida.Kapsyl skrev:
Se där, jaja, det påstås att "fakta" ofta inte gäller mer än tio år så jag får be honom om ursäkt. Tilll mitt försvar så har det nog hänt tre, fyra gånger sedan 2017 att jag fått minneskronor i växel så det är tydligen fler än jag som missat det. Eller så tycker folk att de är trevliga, över 200 år av fred är inte illa.
Hobbyelektriker
· E
· 15 454 inlägg
En sån har jag liggande nånstans.B Bitterhetsakademin skrev:I samband med Förenta nationernas femtioårsjubileum gavs det ut en femkrona för att fira händelsen.
När vi ändå är inne på ämnet sedlar och mynt.
250 irakiska dinare var en stor summa pengar när den kom och de trycktes med hög kvalitet från graverade tryckplåtar i Europa. I mitten på åttiotalet kostade en dinar 29.05 sek men galopperande inflation gjorde den med tiden i stort värdelös.
Under kriget blev det omöjligt att anlita riktiga sedeltryckerier på grund av sanktionerna och de trycktes senare på lokala tryckerier och kan se ut lite hur som helst.
Bland annat är vattenstämpeln och säkerhetstråden bara tryckt i offset.
250 irakiska dinare var en stor summa pengar när den kom och de trycktes med hög kvalitet från graverade tryckplåtar i Europa. I mitten på åttiotalet kostade en dinar 29.05 sek men galopperande inflation gjorde den med tiden i stort värdelös.
Under kriget blev det omöjligt att anlita riktiga sedeltryckerier på grund av sanktionerna och de trycktes senare på lokala tryckerier och kan se ut lite hur som helst.
Bland annat är vattenstämpeln och säkerhetstråden bara tryckt i offset.
Kom att tänka på Karl Fredrik Mattssons konstnärliga projekt som måhända var på gränsen till det lagliga men lockade fram ett och annat skratt. I turerna efter kungens "caféflickor" lät han tillverka ett fåtal mynt med ett nytt valspråk: "Vår horkarl till kung".
Ett exemplar såldes senare för över 80000 kronor.
Renoverare
· Stockholm
· 20 781 inlägg
Borde de inte heta Vändablad-mynt?B Bitterhetsakademin skrev:Kom att tänka på Karl Fredrik Mattssons konstnärliga projekt som måhända var på gränsen till det lagliga men lockade fram ett och annat skratt. I turerna efter kungens "caféflickor" lät han tillverka ett fåtal mynt med ett nytt valspråk: "Vår horkarl till kung".
Jag är inte säker på att de var i guld. Däremot var det något annat konstprojekt som tillverkade ett antal 10-kronor som sattes i cirkulation.Intet skrev:
http://numismatik.se/old/2falska/Intro/Hugskott.php
Redigerat:
Horkarlsmynten är gjorda i vanligt kopparnickel så inget större metallvärde. Däremot var det ett ambitiöst projekt som krävde en hel del tålamod och kunnande bland annat med att gravera präglingsverktyget.Kapsyl skrev:
Väldigt många raka streck på den, men får mig att assistera till desto krokigareIntet skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tänk om grannar som upptäcker att de byggts på fel sida gränsen kunde vara lika flexibla och lösningsorienterade?
Byggahusjuryns juridiska råd skulle naturligtvis vara att anlita Kronofogden för att flytta fyren till finska sidan, inte flytta gränsen på ett sådant sätt att båda har lika stor yta och oförändrad strandlinje.
Medlem
· Blekinge
· 12 320 inlägg
Detta var för enkelt. Man kunde ha vänt på ön om 180 grader.