1 757 516 läst ·
15 869 svar
1758k läst
15,9k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
80.200 är väl samma sak som 80 kronor och 20 öre?B Bitterhetsakademin skrev:Kom att tänka på Karl Fredrik Mattssons konstnärliga projekt som måhända var på gränsen till det lagliga men lockade fram ett och annat skratt. I turerna efter kungens "caféflickor" lät han tillverka ett fåtal mynt med ett nytt valspråk: "Vår horkarl till kung".
Ett exemplar såldes senare för över 80000 kronor.
Inte oförändrad strandlinje. Du ser ju att Finland lyckades utöka sin strandlinje i den lilla viken på södra sidan. Sneaky!blackarrow skrev:
Väldigt många raka streck på den, men får mig att assistera till desto krokigare
[bild]
Tänk om grannar som upptäcker att de byggts på fel sida gränsen kunde vara lika flexibla och lösningsorienterade?
Byggahusjuryns juridiska råd skulle naturligtvis vara att anlita Kronofogden för att flytta fyren till finska sidan, inte flytta gränsen på ett sådant sätt att båda har lika stor yta och oförändrad strandlinje.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 741 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 375 inlägg
En sådan hade min farsa. Tyvärr tror jag att morsan slängde den när han dog.B Bitterhetsakademin skrev:
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 2 449 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 2 449 inlägg
Nja, vi i Sverige använder väl oss inte av det eller?Nötegårdsgubben skrev:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Decimaltecken
Skogsägare
· 23 375 inlägg
Vad, punkt som tusentalsavgränsare? Det är inte rekommenderat av språkvården, men definitivt mer korrekt än att anvönda som decimalavgränsare.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 818 inlägg
Jag gör nog aldrig konsekvent rätt, sitter mest i engelskspråkiga program och använder decimaltal.
Ett program jag använder mycket (Altium) rättar ibland när jag råkar använda komma istället för punkt, medans på andra ställen tycker det att det är en felaktig inmatning.
Samma program använder för övrigt jänkarnas hitte på "mil" i bakgrunden, dvs 1/1000 tum...
Detta skapar intressanta avrundningsproblem då 1mil = 0.0254mm medans 1mm är 39,3700787...mil (Vet inte hur långt decimalerna fortsätter.)
Ett program jag använder mycket (Altium) rättar ibland när jag råkar använda komma istället för punkt, medans på andra ställen tycker det att det är en felaktig inmatning.
Samma program använder för övrigt jänkarnas hitte på "mil" i bakgrunden, dvs 1/1000 tum...
Detta skapar intressanta avrundningsproblem då 1mil = 0.0254mm medans 1mm är 39,3700787...mil (Vet inte hur långt decimalerna fortsätter.)
Medlem
· Blekinge
· 12 320 inlägg
I Tyskan används punkt för att gruppera stora tal bara för pengarbelopp. Övriga stora tal skiljs med ett smalt mellanslag (DIN 5008).Nötegårdsgubben skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 268 inlägg
Smalt hårt mellanslag, men åtminstone ett hårt mellanslag eftersom vanligt folk inte hittar det smala på tangentbordet. Har för mig att standaren kräver åtminstone vanligt hårt mellanslag.T Thomas_Blekinge skrev:
Tyskarna gillar förkortningar och skall naturligtvis knô in ett mellanslag i dem. Som straff får de då använda hårt mellanslag eller smalt hårt mellanslag för att förhindra avstavning av förkortningen. Den lite mer finliriga kvartsfyrkanten (smalt/tunnt mellanslag) används i många språk för att öka läsbarheten, men de flesta bryr sig inte längre.
Dessutom bestämmer utmatningen hur det skall se ut. Bredden på varje tecken styrs i viss utsträckning av avstavningsalgoritmer. En webbsida styrs av läsaren, en PDF är statisk.
Nedanstående textexempel (med Unicode) kanske inte funkar alls på vissa plattformar
1000000000000
1 000 000 000 000 vanligt mellanslag (mjukt), variabel bredd.
1 000 000 000 000 hårt mellanslag, variabel bredd.
1 000 000 000 000 smalt hårt mellanslag, variabel bredd. Tysk typografi.
1 000 000 000 000 kvartsfyrkant. Fast bredd.
1 000 000 000 000 sjättedelsfyrkant. Fast bredd. T.ex. före ett utropstecken i en rubrik !
1 000 000 000 000 halvfyrkant (”en space”). Fast bredd. Motsvarar bredden av siffran ”0”. Siffror har vanligtvis fast bredd.
Det här är saker de flesta har glömt bort att det har funnits. Att de lades tid på typografi och läsbarhet.
Redigerat:
Skogsägare
· 23 375 inlägg
Jag tror rent av att de flesta inte har en aning. Jag minns en skröna som en gammal kollega brukade berätta om när han lärde sig skillnad på deviser och tankstreck. Det är väl något som möjligen kan leva kvar eftersom editorer som word hjälper folk med det – om de skriver texten löpande. Görs det som en eftertanke - vilket väl ofta sker – lär minst ena strecket vara fel.Johan Gunverth skrev: