1 732 725 läst ·
15 628 svar
1733k läst
15,6k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Hade en glimlampa för ändamålet som gick på vanlig nätfrekvens, möjligen fungerar en vanlig glödlampa lika bra.Alfredo skrev:
Hade också en stroboskoplampa med xenonrör men det var nog överkurs, vi audiofiler ska alltid krångla till det maximalt.
Nope, det är upphettningen av en Wolframtråd som gör att den glöder. Detta gör att den är extremt stabil och flimmerfri. Istället använder man glimlampor eller neonrör för att få 50 Hz. Det var därför man kunde se ekrarna på bilarna åka baklänges ute på "stora vägen" när man var liten, men inte i ljuset på lokalgatan.Alfredo skrev:
Jonas Persson
Intresserad
· Stockholm
· 2 886 inlägg
Jonas Persson
Intresserad
- Stockholm
- 2 886 inlägg
Föräldrarnas stereo från AGA hade precis denna från Lenco. Var inga problem med att se linjerna vandra i ljuset från taklampan. De flimmrade tillräckligt för att man skulle uppfatta rörelsen.pacman42 skrev:
Nope, det är upphettningen av en Wolframtråd som gör att den glöder. Detta gör att den är extremt stabil och flimmerfri. Istället använder man glimlampor eller neonrör för att få 50 Hz. Det var därför man kunde se ekrarna på bilarna åka baklänges ute på "stora vägen" när man var liten, men inte i ljuset på lokalgatan.
Vad var det för lampor? Wolframlampor flimrar i princip ingenting.Jonas Persson skrev:
Edit: Googlade på det och tydligen så klarar det mänskliga ögat av att fånga upp de små skillnader (<10%) som blir i ljusstyrka med en wolframtråd. Sedan hade äldre glödlampor tjockare tråd, vilket minskade flimret ytterligare pga tröghet, vilket gör att det spelade roll hur gammal lampan var (de äldre höll ju dessutom mycket länge).
Redigerat:
Jag använde i alla fall dessa "hastighetsskivor" för snart 50 år sedan utan speciell stroboskoplampa. Har för mig att de köptes hos Classe.pacman42 skrev:
Och det verkar stämma:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Och på skivan står "eller vanlig elektrisk lampa matad med växelström"
Logga in
Skapa konto
Synkar inte de flesta grammofonmotorer på samma växelström?
Jag har en, eller två förresten, Systemdek IIX och den går mot nätfrekvens, synkronmotor.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
QUOTE="useless, post: 6575124, member: 37450"]
Alla grammofoner jag har ägt har haft möjlighet att finjustera hastigheten.
[/QUOTE]
Min Pioneer har inte något reglage annat än 33/45, på utsidan åtminstone.
En dammtorkare med kolfiber som leder bort statisk elektricitet var (är) ju ett måste.
Alla grammofoner jag har ägt har haft möjlighet att finjustera hastigheten.
[/QUOTE]
Min Pioneer har inte något reglage annat än 33/45, på utsidan åtminstone.
En dammtorkare med kolfiber som leder bort statisk elektricitet var (är) ju ett måste.
Logga in
Skapa konto
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Har nog min "stroboskopskiva" från Clas Olsson kvar någonstans. Men det fanns ju ändå inte möjlighet att göra något om hastigheten var fel. Någon procent avvikelse spelar ju ingen roll.Alfredo skrev:
Min Pioneer har inte något reglage annat än 33/45, på utsidan åtminstone.imported_Benno skrev:
Visa bilaga 968964
[/QUOTE]
Vissa av borstarna hade även en ledning som skulle anslutas till jord för att leda bort elektriciteten.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 722 inlägg
Vissa av borstarna hade även en ledning som skulle anslutas till jord för att leda bort elektriciteten.B Bitterhetsakademin skrev:
[/QUOTE]
Har haft en med ett hål uppepå där man skulle hålla fingret av den anledningen, trots att höljet redan var av metall.