Hittade denna på X / Twitter.

/Höghus

Kollage av kompaktskassettannonser med märken som Sony, Maxell, Fuji och AGFA från en Hobbex-katalog från 1982–83, samt videokassetter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
  • Älska
Dilato och 7 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

/Höghus

[bild]
Om man ändå ska vara retro så kan man ta steget fullt ut till 1/4" rullband.

• 1/4" Ampex rullband med förpackning för studiomastering. Retroinspirerad ljudinspelning.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 9 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Ja man kan verkligen undra vad och när det gick fel
Om någon varit på "Vår gård" i Saltsjöbaden så får man en inblick i hur det en gång var inom KF.
Idag en konferensanläggning, då en kursgård för medarbetare och chefer inom KF. En fantastisk konstsamling har de med konst av de stora svenska konstnärerna. Grunewald mfl. Foton visar hur utbildning av affärsbiträden gick till för att öka försäljningen.
Jag sommarjobbade på GB på 80-talet och levererade glass till alla butiker i Gästrikland. Skillnaden mellan Konsumbutiker och andra var som natt och dag. Hos konsum var personalen helt oengagerad medan i övriga butiker ville de anställda vara med och påverka sortimentet efter vad som sålde bäst. Med andra ord hade KF:s förfall börjat och troligen pågått redan något decennium.

Det finns undantag. På Gotland är man mera framåt. Stora Coop i Visby är något alldeles särskilt med eget skivbolag och second hand-avdelning. Samt stort utbud av lokala produkter. Väl värt ett besök om man har möjlighet..

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och vem har inte glömt bort Track som skulle utmana japanerna?
Slutade väl i fiasko pga stora kvalitétsproblem?
Vill minnas att kassetterna började gå trögt och gnissla efter ett tag.
Reklam för svenska kassettbandet Track, med LP-skivor och personer i kostym. Text jämför kassetten med japanska alternativ.
Skapa konto

• Gilla
dilemma och 2 till
  • Laddar…
hsd
imported_Benno imported_Benno skrev:
Om någon varit på "Vår gård" i Saltsjöbaden så får man en inblick i hur det en gång var inom KF.
Idag en konferensanläggning, då en kursgård för medarbetare och chefer inom KF. En fantastisk konstsamling har de med konst av de stora svenska konstnärerna. Grunewald mfl. Foton visar hur utbildning av affärsbiträden gick till för att öka försäljningen.
Jag sommarjobbade på GB på 80-talet och levererade glass till alla butiker i Gästrikland. Skillnaden mellan Konsumbutiker och andra var som natt och dag. Hos konsum var personalen helt oengagerad medan i övriga butiker ville de anställda vara med och påverka sortimentet efter vad som sålde bäst. Med andra ord hade KF:s förfall börjat och troligen pågått redan något decennium.

Det finns undantag. På Gotland är man mera framåt. Stora Coop i Visby är något alldeles särskilt med eget skivbolag och second hand-avdelning. Samt stort utbud av lokala produkter. Väl värt ett besök om man har möjlighet..
Toppstyrning, sälj vad ledningen har bestämt...
....gissar även på att ledningen tullade i kassakistan

hsd
snaggletooth snaggletooth skrev:
[bild]
Vill minnas att ljudkvaliteten var lite sisådär

[bild]
Provade aldrig Track. Det var Maxell för hela slanten. Utom en gång när vårt band repade och vi spelade in en unik inspelning med en kassettradio. På ett Alcon-band. Tidernas sämsta och troligen billigaste kassettband. De kostade typ tre kronor. Musiken är räddad till CD.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Hundra och femhundra iranska rial från tiden innan inflationen tog fart.
Det är kul att se allt konstig kuriosa du har i gömmorna, men mycket av det du visat nu senast har inte med trådens ämne att göra. Då menar jag utländska mynt och diverse medaljer.
Brukar läsa här ibland och reagerade mest på att tråden flytit iväg.

[bild]
Kvaliteten på Trackbanden var som sagt inte i topp men även kassettskatten som infördes ungefär samtidigt som Trackbanden lanserades bidrog till fiaskot. Försäljningen av kassetter sjönk i Sverige tack vare myndigheternas tafsande. Fast det var ganska cool design på kassetterna. Tror jag har kvar några stycken.

pjgb pjgb skrev:
Det är kul att se allt konstig kuriosa du har i gömmorna, men mycket av det du visat nu senast har inte med trådens ämne att göra. Då menar jag utländska mynt och diverse medaljer.
Brukar läsa här ibland och reagerade mest på att tråden flytit iväg.
Ska försöka att inte gå off topic framöver.😆

• Gilla
  • Haha
Intet och 1 till
  • Laddar…
När vi ändå är inne på ljudtemat, nålmikrofon av kristalltyp från tidigt femtiotal för 78-varvare. Hade tyvärr ett mycket högt nåltryck som slet hårt på skivorna jämfört med modernare pickuper.

• Nålmikrofon av kristalltyp från tidigt 50-tal med hög nåltryck, avsedd för 78-varvare.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Apropå nåltryck och grammofoner, i slutet av 1990-talet hade jag en '62 Opel Kapitän som jag utrustade med en bilgrammofon enligt bilden nedan.
Gammal Philips-vändskivaautomat med en vinylskiva bredvid, mot en vit bakgrund.
Skapa konto

Med fjäderupphängd mekanism och högt nåltryck kunde man ta en järnvägsövergång i 70 knyck utan att missa en ton i låten som spelades. Det slet naturligtvis oerhört på 45-varvarna men man var ju glad att ha nåt coolt att ha i bilen. Hade nästan glömt att jag haft en sån fiffig musikspelare.

• Gilla
Tule54 och 9 till
  • Laddar…
RoTe
Höghus Höghus skrev:

/Höghus

[bild]
Kasettband spelar jag i min bil...

Keiller Keiller skrev:
Kvaliteten på Trackbanden var som sagt inte i topp men även kassettskatten som infördes ungefär samtidigt som Trackbanden lanserades bidrog till fiaskot. Försäljningen av kassetter sjönk i Sverige tack vare myndigheternas tafsande. Fast det var ganska cool design på kassetterna. Tror jag har kvar några stycken.
Nu var det ju musikindustrin & artisterna som ville ha kassettskatten & inte staten, men sånt kanske inte räknas?

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Ska försöka att inte gå off topic framöver.😆
Du kan gärna anstränga dig andra trådar också.

• Haha
13th Marine och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.