1 749 640 läst ·
15 775 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Bra grej, på den en sån puck satt min kusins papegoja (jag är ingen fågelkännare, nån liten parakit) och snurrade runt med skivan vi spelade. Det var kul att se.D Deltidslantisen skrev:
I efterhand undrar jag om inte gojan sket där och då, eftersom jag vet, av andra vänners fåglar, att om de flyger fritt så är det bajs här och där.
Guld har man fortfarande i kvalitetskontaktytor där risk för oxidation och med detta riskerar halvledaregenskaperna i kontaktövergången med tiden som kan börja distordera signaler och/eller ge glapp och dålig kontakt.L lat skrev:
Tittar du i en dator så är PCIe-kontakterna på kort och hållare fortfarande förgyllda av ovanstående orsak, men till skillnad från svalanderprylarna så är guldet bara där det behövs och i så tunna lager som möjligt efter den beräknade antal matningar som kontakten kommer att utsättas under sin livstid och inte en massa förgyllning på kåpor och annat för att grejen skall se dyr ut...
kortkontakter på en moderkort i konsumentklassen kanske har guld nog för 10 matningar (antal i och urtagningar av kretskort i moderkortets hållare) innan det går hål i skiktet på kontakten och/eller kontakttungan på kretskortet.
Det är guldet på på kretskorten och dess kontakter som gör att elektronikskrot fortfarande är attraktivt hos de som återvinner elektronik - mycket mer lönsamt än att få ut samma mängd guld ur koppar eller zinkmalm.
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Nu handlade det inte om guld i kontaktytorna utan guldpläterade (förutsätter att inte det var solitt guld) elliptiska kablar.X xxargs skrev:Guld har man fortfarande i kvalitetskontaktytor där risk för oxidation och med detta riskerar halvledaregenskaperna i kontaktövergången med tiden som kan börja distordera signaler och/eller ge glapp och dålig kontakt.
Tittar du i en dator så är PCIe-kontakterna på kort och hållare fortfarande förgyllda av ovanstående orsak, men till skillnad från svalanderprylarna så är guldet bara där det behövs och i så tunna lager som möjligt efter den beräknade antal matningar som kontakten kommer att utsättas under sin livstid och inte en massa förgyllning på kåpor och annat för att grejen skall se dyr ut...
kortkontakter på en moderkort i konsumentklassen kanske har guld nog för 10 matningar (antal i och urtagningar av kretskort i moderkortets hållare) innan det går hål i skiktet på kontakten och/eller kontakttungan på kretskortet.
Det är guldet på på kretskorten och dess kontakter som gör att elektronikskrot fortfarande är attraktivt hos de som återvinner elektronik - mycket mer lönsamt än att få ut samma mängd guld ur koppar eller zinkmalm.
Det verkar finnas en hel del pengar att hämta i elektronikskrot med dagens guldpris. För ett par veckor sedan slog polisen till mot ett illegalt företag i Eskilstuna som bearbetade nedmalt avfall och lakade ut guldet antagligen med cyanid. Det hittades säckar med berylliumhaltigt avfall som försvann innan polisen agerade. Mannen som drev verksamheten har tidigare haft olaglig guldutvinning i Upplands Bro men blev ändå inte häktad för brotten i Eskilstuna och har nu kunnat undanröja eventuella bevis.X xxargs skrev:Guld har man fortfarande i kvalitetskontaktytor där risk för oxidation och med detta riskerar halvledaregenskaperna i kontaktövergången med tiden som kan börja distordera signaler och/eller ge glapp och dålig kontakt.
Tänker på hur tiderna förändrats sedan åttio och nittiotalet och särskilt attityden till knivar, då ett redskap idag ett livsfarligt vapen. Den ena kniven fick jag då ett företag hade öppet hus och vid entren fick alla en påse med reklamprodukter, även barnen. Den andra vann jag vid en tävling på torget som lokaltidningen arrangerade men då var jag iallafall något äldre.
På den tiden var knivar vanligt som presentreklam, idag ser man de sällan.
På den tiden var knivar vanligt som presentreklam, idag ser man de sällan.