1 749 767 läst ·
15 777 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
hsd
Medlem
· Kalmar län, Östra Götaland
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- Kalmar län, Östra Götaland
- 7 160 inlägg
Kommer ihåg dessa, man fick ducka när skivan flög ut, landade lagomt i bakrutanKeiller skrev:
Apropå nåltryck och grammofoner, i slutet av 1990-talet hade jag en '62 Opel Kapitän som jag utrustade med en bilgrammofon enligt bilden nedan.
[bild]
Med fjäderupphängd mekanism och högt nåltryck kunde man ta en järnvägsövergång i 70 knyck utan att missa en ton i låten som spelades. Det slet naturligtvis oerhört på 45-varvarna men man var ju glad att ha nåt coolt att ha i bilen. Hade nästan glömt att jag haft en sån fiffig musikspelare.
hsd
Medlem
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- 7 160 inlägg
Skivspottare kallades de I Göteborg på tidigt åttiotal.Keiller skrev:
Apropå nåltryck och grammofoner, i slutet av 1990-talet hade jag en '62 Opel Kapitän som jag utrustade med en bilgrammofon enligt bilden nedan.
[bild]
Med fjäderupphängd mekanism och högt nåltryck kunde man ta en järnvägsövergång i 70 knyck utan att missa en ton i låten som spelades. Det slet naturligtvis oerhört på 45-varvarna men man var ju glad att ha nåt coolt att ha i bilen. Hade nästan glömt att jag haft en sån fiffig musikspelare.
Vet inte vem eller vilka som ville införa kassettskatten men det var regeringen Fälldin som lade fram propositionen om "lagen om skatt på vissa kassettband" 1981 och sen klubbade den året efter. Så nog hade myndigheterna några fingrar med i spelet.L lat skrev:
Ja du som älskar att framföra rasism, främlingsfientlighet, klanka på politiska partier som är motståndare till ditt parti, osv, tycker ju förstås att det blir bra och intressant när frågan driver iväg från humor, elsystem, takkonstruktioner eller vad det nu är, och istället blir politiskt tjafs och polarisering.B Bitterhetsakademin skrev:
Men vettu, det här forumet var en trevlig plats förut.
Du fick mig att plocka fram den här, pucken som behövdes när singlar skulle spelas.Keiller skrev:
[bild]
Den där behövdes eftersom jukeboxarna behövde större mitthål för att kunna hantera skivorna enklare.
En del gamla singlar hade lösbrytbar mittpropp, så att den från början gick enkelt att spela på vanlig skivspelare, men kunde justeras så att den skulle passa i jukeboxen.
En del gamla singlar hade lösbrytbar mittpropp, så att den från början gick enkelt att spela på vanlig skivspelare, men kunde justeras så att den skulle passa i jukeboxen.
hsd
Medlem
· 7 160 inlägg
hsd
Medlem
- 7 160 inlägg
Det finns någon skivspelare , kommer inte ihåg vilken , som har en centrum adapter som fjädrar ner när man lägger på en lp medans om man lägger ep med stora hålet så ligger adaptern uppe
Det brukade räcka att lägga skivan hyfsat centrerad på tallriken... Men alla skivor jag ägt (inte särskilt många) som har haft ett stort hål har levererats med en "break-out" man måste bryta bort för att få det stora hålet.
Svårt med skala i bilden utan någon referens men metallgrejen ser ut som ett fingerplektrum.B Bitterhetsakademin skrev: