Mikael_L Mikael_L skrev:
Du kan gärna anstränga dig andra trådar också.
Många av de intressantaste meningsutbytena har uppstått i trådar som svävat iväg från sitt ursprungliga ämne.

• Gilla
Dilato och 5 till
  • Laddar…
hsd
Keiller Keiller skrev:
Apropå nåltryck och grammofoner, i slutet av 1990-talet hade jag en '62 Opel Kapitän som jag utrustade med en bilgrammofon enligt bilden nedan.
[bild]
Med fjäderupphängd mekanism och högt nåltryck kunde man ta en järnvägsövergång i 70 knyck utan att missa en ton i låten som spelades. Det slet naturligtvis oerhört på 45-varvarna men man var ju glad att ha nåt coolt att ha i bilen. Hade nästan glömt att jag haft en sån fiffig musikspelare.
Kommer ihåg dessa, man fick ducka när skivan flög ut, landade lagomt i bakrutan

• Haha
Fotografen
  • Laddar…
hsd
L lat skrev:
Nu var det ju musikindustrin & artisterna som ville ha kassettskatten & inte staten, men sånt kanske inte räknas?
Javisst som om musikindustrin och artisterna inte tjänade tillräckligt

• Gilla
Bitterhetsakademin och 2 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
Apropå nåltryck och grammofoner, i slutet av 1990-talet hade jag en '62 Opel Kapitän som jag utrustade med en bilgrammofon enligt bilden nedan.
[bild]
Med fjäderupphängd mekanism och högt nåltryck kunde man ta en järnvägsövergång i 70 knyck utan att missa en ton i låten som spelades. Det slet naturligtvis oerhört på 45-varvarna men man var ju glad att ha nåt coolt att ha i bilen. Hade nästan glömt att jag haft en sån fiffig musikspelare.
Skivspottare kallades de I Göteborg på tidigt åttiotal.

RoTe RoTe skrev:
Kasettband spelar jag i min bil...
Jag med. Sjöng med Idag på en radioinspelning med the Boppers.

• Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nu var det ju musikindustrin & artisterna som ville ha kassettskatten & inte staten, men sånt kanske inte räknas?
Vet inte vem eller vilka som ville införa kassettskatten men det var regeringen Fälldin som lade fram propositionen om "lagen om skatt på vissa kassettband" 1981 och sen klubbade den året efter. Så nog hade myndigheterna några fingrar med i spelet.

Intet Intet skrev:
Skivspottare kallades de I Göteborg på tidigt åttiotal.
Ja, vi kallade dem också för skivspottare. Det fanns ett mer ekivokt smeknamn på dessa tingestar men det var inte så vanligt förekommande antar jag 😃

Mikael_L
B Bitterhetsakademin skrev:
Många av de intressantaste meningsutbytena har uppstått i trådar som svävat iväg från sitt ursprungliga ämne.
Ja du som älskar att framföra rasism, främlingsfientlighet, klanka på politiska partier som är motståndare till ditt parti, osv, tycker ju förstås att det blir bra och intressant när frågan driver iväg från humor, elsystem, takkonstruktioner eller vad det nu är, och istället blir politiskt tjafs och polarisering.

Men vettu, det här forumet var en trevlig plats förut.

• Gilla
  • Haha
Abies koreana och 7 till
  • Laddar…
Keiller Keiller skrev:
[bild]
Du fick mig att plocka fram den här, pucken som behövdes när singlar skulle spelas.

• Svart adapter för vinylsinglar ligger på ett rutigt underlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Den där behövdes eftersom jukeboxarna behövde större mitthål för att kunna hantera skivorna enklare.

En del gamla singlar hade lösbrytbar mittpropp, så att den från början gick enkelt att spela på vanlig skivspelare, men kunde justeras så att den skulle passa i jukeboxen.

• Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
hsd
Det finns någon skivspelare , kommer inte ihåg vilken , som har en centrum adapter som fjädrar ner när man lägger på en lp medans om man lägger ep med stora hålet så ligger adaptern uppe

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
Det brukade räcka att lägga skivan hyfsat centrerad på tallriken... Men alla skivor jag ägt (inte särskilt många) som har haft ett stort hål har levererats med en "break-out" man måste bryta bort för att få det stora hålet.

B Bitterhetsakademin skrev:
När vi ändå är inne på ljudtemat, nålmikrofon av kristalltyp från tidigt femtiotal för 78-varvare. Hade tyvärr ett mycket högt nåltryck som slet hårt på skivorna jämfört med modernare pickuper.
Svårt med skala i bilden utan någon referens men metallgrejen ser ut som ett fingerplektrum.

E Eld skrev:
Svårt med skala i bilden utan någon referens men metallgrejen ser ut som ett fingerplektrum.
Det är pickupens nålskydd som syns på bilden, senare modeller hade ett skydd av plast.

Skiva för fininställning av hastigheten på skivspelare. När den belyses med stroboskoplampan står strecken stilla vid rätt varvtal.

• Skiva för justering av skivspelarhastighet, märkt med varvtalen 33, 45, 78 och "Lenco", omgiven av stroboskopstreck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.