1 750 015 läst ·
15 782 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Samma typ av mynt användes även i Japan, Korea och Vietnam, i det senare landet ända fram till 1948. I Vietnam var de oftast av zink. Ett citat från ett verk från 1800-talet om vietnamesiska mynt och medaljer:H hhallen skrev:
"... at the market, the chicken weighed some times less than its price in currency."
Det var uppenbarligen inte en lätthanterlig form av pengar!
Världens största mynt – plåtmyntet - Ekonomiska museet https://share.google/BueTNRrWAdKnE7tR5
Försvarspropaganda och skyttemärken från förr.
Medalj av heliga Birgitta, vårt första kvinnliga helgon. Känd för att hon hörde högre makters röster i sitt huvud, detta anses idag inte som något nödvändigtvis positivt som ger helgonstatus utan oftast som ett fall för psykiatrin.
Iran hade inte några varmare känslor för FN och i synnerhet inte systemet med fem permanenta medlemmar med vetorätt vilket med tydlighet framgår av detta frimärke utgivet efter revolutionen. En hel del av märkena var ännu grövre och förstördes av postverken i Usa och Israel då de räknades som olaglig propaganda.
Fortfarande omfattas iranska märken av embargo så de kan inte listas på eBay eller liknande.
Fortfarande omfattas iranska märken av embargo så de kan inte listas på eBay eller liknande.
Som lantortsbo och östgöte tycker jag det är fint att kunna köpa ost producerad i Östergötland av lokalproducerad mjölk, jag vill ha ett öppet betat landskap både här och i Småland och när Arla flyttade produktionen av Boxholms osten till Östersund i republiken Jämtland var det naturligt för mig och många andra att handla Glada Bondens produkter istället som nu tillverkas i Boxholm fast bondekooperationen svek orten för 6-7 år senS skogaliten skrev:
Redigerat:
Vi köper deras ost inte bara av princip!F fribygg skrev:Som lantortsbo och östgöte tycker jag det är fint att kunna köpa ost producerad i Östergötland av lokalproducerad mjölk, jag vill ha ett öppet betat landskap både här och i Småland och när Arla flyttade produktionen av Boxholms osten till Östersund i republiken Jämtland
Var det naturligt för mig och många andra att handla Glada Bondens produkter istället som nu tillverkas i Boxholm fast bondekooperationen svek orten för 6-7 år sen
Glada Bondens ostar är faktiskt goda också!
Vi brukar ha Gräddosten som vår standard morgonost. Det är en gräddost med "bett" i.
Jag har hört att osten exporteras till Stockholm bl.a., så även de som har oturen att bo utanför Östergötland kan faktiskt få tag på deras goda ost.
Willys verkar sälja Glada Bondens produkter i stora delar av landet, jag har även hittat Vardagsosten i Sundsvall så man behöver inte vara ända till Boxholm för att köpa östgötskt om man är i Västernorrland
Som jag förstår det försöker bondekooperationen exportera ost från republiken Jämtland, det är ju inget större fel med livsmedels export om lokalbefolkningen har vad de behöver men man ska ju veta att deras boxholmsost inte är "svensk" och östgötsk utan att det handlar om import från en fjärran repuplik om kooperationen försöker sälja sin produkt i Östergötland.S skogaliten skrev:
Har ni glömt Emmåmejeriet? Ett litet mejeri i Norra Småland som separerade och förpackade östgötsk och småländsk mjölk.
Redigerat:
Har själv något liknande liggande någonstans i gömmorna fast den liknar mest en större tändare.H hhallen skrev:
Nöjer mig med kolfiberborste och antistatmatta som tar bort det mesta.