H hhallen skrev:
Det verkar alltså som att det var för att hantera och transportera en bestämd summa pengar "string of cash"). Dock inte på pinne, utan på ett snöre.
Samma typ av mynt användes även i Japan, Korea och Vietnam, i det senare landet ända fram till 1948. I Vietnam var de oftast av zink. Ett citat från ett verk från 1800-talet om vietnamesiska mynt och medaljer:
"... at the market, the chicken weighed some times less than its price in currency."

Det var uppenbarligen inte en lätthanterlig form av pengar!

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Försvarspropaganda och skyttemärken från förr.

• Guldmedalj med sköldmönster och text "Skytteförbundet Friskytterne" under en krona och dekorativa detaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skyttemärke i guld med motiv av en skytt som siktar mot mål i en skogsmiljö, omgiven av detaljerade träd.
    Skapa konto
  • Bronsmedalj med profil av en man i hjälm och gevär; texten "VARJE HEMVÄRNSMAN EN SKYTT 1940-1965" ingraverad.
    Skapa konto
  • Medalj från 1942, Frivilliga försvarsdag, med kunglig figur som håller en yxa och glob.
    Skapa konto
Medalj av heliga Birgitta, vårt första kvinnliga helgon. Känd för att hon hörde högre makters röster i sitt huvud, detta anses idag inte som något nödvändigtvis positivt som ger helgonstatus utan oftast som ett fall för psykiatrin.

• Medalj av heliga Birgitta, visar en kvinna i slöja med ett skrivblock och penna, texten "S:ta Birgitta" och årtalen 1303-2003.
    Skapa konto
  • Medalj av heliga Birgitta med blomdekoration och latinsk text, placerad på blå bakgrund.
    Skapa konto
  • Gilla
skogaliten och 2 till
  • Laddar…
Hundra och femhundra iranska rial från tiden innan inflationen tog fart.

• Iransk sedel på 500 rial med motiv av samling av människor i traditionella kläder och byggnadsillustrationer, från innan inflationen.
    Skapa konto
  • Iransk 100-rialsedel från tiden innan inflationen, med porträtt och dekorativa mönster.
    Skapa konto
  • Gilla
Suvi5700
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Stöder som oftats annat än Arla då de drivs så konstigt när de inte stödjer landsbönder utan importerar råvaror och svenska bönder/mjölkgårdar får lägga ner.

Nu senast såg jag en ny spelare för mig

[länk]

[bild]
Hittade en ännu lokalare produkt och på glasflaska ang. saker vi glömt ;) 😎

Flaska med ekologisk lantmjölk från Sörbro gårdsmejeri på ett träbord. Bredvid står en kopp med svart kaffe i en orange mugg.
Skapa konto

• Gilla
videopac och 4 till
  • Laddar…
Iran hade inte några varmare känslor för FN och i synnerhet inte systemet med fem permanenta medlemmar med vetorätt vilket med tydlighet framgår av detta frimärke utgivet efter revolutionen. En hel del av märkena var ännu grövre och förstördes av postverken i Usa och Israel då de räknades som olaglig propaganda.
Fortfarande omfattas iranska märken av embargo så de kan inte listas på eBay eller liknande.

• Iranskt frimärke från 1983 med FN:s högkvarter, en hand med texten "VETO" och en dolk som genomborrar handens fingertoppar.
    Skapa konto
  • Wow
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Suvi5700
Satt i husvagnen original. Funkar utmärkt.

• Röd gasolvärmare monterad på husvagnsvägg.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Mikael_L och 3 till
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Som bonde så tycker jag att det är tråkigt att vi snart inte har några bondekooperativa organisationer kvar.
Som lantortsbo och östgöte tycker jag det är fint att kunna köpa ost producerad i Östergötland av lokalproducerad mjölk, jag vill ha ett öppet betat landskap både här och i Småland och när Arla flyttade produktionen av Boxholms osten till Östersund i republiken Jämtland var det naturligt för mig och många andra att handla Glada Bondens produkter istället som nu tillverkas i Boxholm fast bondekooperationen svek orten för 6-7 år sen

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 8 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Som lantortsbo och östgöte tycker jag det är fint att kunna köpa ost producerad i Östergötland av lokalproducerad mjölk, jag vill ha ett öppet betat landskap både här och i Småland och när Arla flyttade produktionen av Boxholms osten till Östersund i republiken Jämtland
Var det naturligt för mig och många andra att handla Glada Bondens produkter istället som nu tillverkas i Boxholm fast bondekooperationen svek orten för 6-7 år sen
Vi köper deras ost inte bara av princip!

Glada Bondens ostar är faktiskt goda också!

Vi brukar ha Gräddosten som vår standard morgonost. Det är en gräddost med "bett" i.

Jag har hört att osten exporteras till Stockholm bl.a., så även de som har oturen att bo utanför Östergötland kan faktiskt få tag på deras goda ost.

• Gilla
  • Älska
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Willys verkar sälja Glada Bondens produkter i stora delar av landet, jag har även hittat Vardagsosten i Sundsvall så man behöver inte vara ända till Boxholm för att köpa östgötskt om man är i Västernorrland

S skogaliten skrev:
Jag har hört att osten exporteras till Stockholm bl.a., så även de som har oturen att bo utanför Östergötland kan faktiskt få tag på deras goda ost.
Som jag förstår det försöker bondekooperationen exportera ost från republiken Jämtland, det är ju inget större fel med livsmedels export om lokalbefolkningen har vad de behöver men man ska ju veta att deras boxholmsost inte är "svensk" och östgötsk utan att det handlar om import från en fjärran repuplik om kooperationen försöker sälja sin produkt i Östergötland.

Har ni glömt Emmåmejeriet? Ett litet mejeri i Norra Småland som separerade och förpackade östgötsk och småländsk mjölk.

Redigerat:
Antistatspray för vinylskivor.
Enligt etiketten är flaskan fylld i enlighet med säkerhetsbestämmelserna för tryckgasförpackningar med obrännbar säkerhetsgas, troligen freon.

• Sprayflaska med orange etikett för antistatspray på vinylskivor, märkt med "DISCO-SPRAY" från P.F. Samson AB, Gnosjö.
    Skapa konto
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
B Bitterhetsakademin skrev:
Antistatspray för vinylskivor.
Enligt etiketten är flaskan fylld i enlighet med säkerhetsbestämmelserna för tryckgasförpackningar med obrännbar säkerhetsgas, troligen freon.
Ha! Då är min trofasta Zerostat mycket bättre. Har haft den i ca 45 år. Tar aldrig slut och svinar inte ner miljön.

En vit antistatpistol av märket Zerostat, tillverkad i England, ligger på ett träbord.
Skapa konto

• Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
H hhallen skrev:
Ha! Då är min trofasta Zerostat mycket bättre. Har haft den i ca 45 år. Tar aldrig slut och svinar inte ner miljön.

[bild]
Har själv något liknande liggande någonstans i gömmorna fast den liknar mest en större tändare.
Nöjer mig med kolfiberborste och antistatmatta som tar bort det mesta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.