1 749 751 läst ·
15 776 svar
1750k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Stöder som oftats annat än Arla då de drivs så konstigt när de inte stödjer landsbönder utan importerar råvaror och svenska bönder/mjölkgårdar får lägga ner.S skogaliten skrev:
Nu senast såg jag en ny spelare för mig
https://www.roslagsmjolk.se/butiker/
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Denna har vi i Skåne druckit sedan sent 80 tal. Då producerades den lokalt i Kågeröd. Men köptes senare upp av Skånemejerier
Lantmjölk Gammaldags - City Gross https://share.google/5l4VhzDNf95qQJOKc
Lantmjölk Gammaldags - City Gross https://share.google/5l4VhzDNf95qQJOKc
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 217 inlägg
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 4 026 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 4 026 inlägg
Jag höll på att svara att du måste vara väldigt glömsk om du inte kommer ihåg roslagsmjölk / ser det som en ny spelare. Sen klickade jag på länken och insåg att det är fullt möjligt att bo i ”sthlm” och inte varit exponerad mot deras produkter. Jag inser att det är jag som har en kraftigt biased vy då listan var kort i förhållande till butiker som finns i Stockholm samtidigt som alla butiker jag frekventerar såväl hemma som på landet fanns med…Tokslut skrev:
Nu ska Trump använda sig av "soft power" för att ställa sig in bland grönländarna och skickar ett sjukvårdsfartyg till Grönland.
Enligt honom det största och vackraste i världshistorien.
Redan på femtiotalet fanns där sjukvårdsfartyg med målsättningen att bekämpa den tidens stora problem bland eskimåerna nämligen tuberkulos. Det delfinasierades med frimärken med tio öres tillägg.
Enligt honom det största och vackraste i världshistorien.
Redan på femtiotalet fanns där sjukvårdsfartyg med målsättningen att bekämpa den tidens stora problem bland eskimåerna nämligen tuberkulos. Det delfinasierades med frimärken med tio öres tillägg.
Fast egentligen är det en eskalering av hotnivån, förbereder man en militär insats så kommer det inbegripa sjukvårdsfaciliteter.
Men den roligaste grejen i den här historien är att skeppet, USNS Mercy , ligger i torrdocka, i nästan ett halvår framåt.
https://gcaptain.com/trump-announce...as-mercy-and-comfort-sit-in-alabama-shipyard/
Men den roligaste grejen i den här historien är att skeppet, USNS Mercy , ligger i torrdocka, i nästan ett halvår framåt.
https://gcaptain.com/trump-announce...as-mercy-and-comfort-sit-in-alabama-shipyard/
Och att US Navy skickat en sjuk sjöman till Grönland för vård.Mikael_L skrev:
Uppenbarligen kan de inte tycka att vården är sååå dålig på Grönland.
1 Cash från Kangxi perioden som varande fram till 1722. Mynten präglades inte utan gjöts och kännetecknas av sitt fyrkantiga hål.
Vågar inte gå i god för att det är äkta men har haft det i många år. Dessutom är det även i äkta skick endast värt några enstaka kronor när den är så pass sliten..
Vågar inte gå i god för att det är äkta men har haft det i många år. Dessutom är det även i äkta skick endast värt några enstaka kronor när den är så pass sliten..
Trots att Finland var en del av det ryska storfurstedömet fick de från 1860 ge ut sedlar och från 1864 även mynt i mark och penni.
Här 5 penni från 1892 med Tsar Alexander den tredjes emblem.
Här 5 penni från 1892 med Tsar Alexander den tredjes emblem.
Medlem
· Västmanland
· 2 087 inlägg
Och så fanns det undantag, som detta vilket är svårslaget, men hur kom det sig att de dök upp i ett barnprogram?B Bitterhetsakademin skrev:
1971 förvisso, men ändå.
Medlem
· Blekinge
· 12 258 inlägg
Nja, jag sålde ett liknande nyligen för rätt mycket pengar.B Bitterhetsakademin skrev:
Den eviga frågan är varför det finns ett kvadratiskt hål. En förklaring är att man trädde ett antal mynt på en fyrkanig pinne och kunde då svarva/slipa hela högen samtidigt. Men jag tror inte på den förklaringen.
Det gäller väl att kunna verifiera äktheten i så fall, en dansk firma sålde cashmynt från tidigt 1100-tal med certifikat för 150 dkk och dessa hade hittats som vrakfynd i Gula Floden. De var förvånansvärt välbevarade då de legat begravda i leran.T Thomas_Blekinge skrev:
Mitt avbildade är tyvärr sexhundra år nyare och med slitage och sprickor så jag tror inte jag sitter på någon förmögenhet, fast det vore ju trevligt 😀 Även om jag köpte mitt på en loppis för 30 år sedan så har kineserna i långa tider varit duktiga på kopior av äldre föremål.
Att de träddes på en pinne är väl ändå mycket sannolikt, men jag håller med om att det nog inte var för att kunna slipa eller svarva dem. Varför skulle det behövas? Snarare handlade det väl (om de nu verkligen träddes på pinne) om att kunna transportera dem. De är ju rätt tunga och biffiga, så man ville nog inte ha dem i en pung av skinn eller tyg. Risk att pungen går sönder, plus att det är svårare att snabbt se hur många mynt man har.T Thomas_Blekinge skrev:
Finns det inga gamla teckningar eller målningar som visar hantering av sådana mynt? Det borde kunna ge ledtrådar i så fall.
Wikipedia har bl.a. följande information:
According to an old Chinese superstition the strung "charm" of twenty coins also known as "set coins" (套子錢) only worked if all coins were genuine and this could be tested by placing them on a chicken-coop and if the cocks did not crow during the early morning.
Det verkar alltså som om man använde mynten som en sorts talisman, eller för magiska ändamål, och att man då trädde upp dem på något.
Bitterhetsakademins mynt bär f.ö. det märke som anger att det myntats i Jinan i Shandong-provinsen. De fyra tecknen på baksidan är Kangxi-kejsarens namn (Kang Xi Tong Bao), vilket (om myntet är äkta) indikerar att det myntats under den kejsarens regering.
Hur som helst, mycket intressant!
Hm, lite mer sök på Wikipedia (https://en.wikipedia.org/wiki/String_of_cash) producerade detta:H hhallen skrev:
Logga in
Skapa konto
och detta:
Logga in
Skapa konto
Det verkar alltså som att det var för att hantera och transportera en bestämd summa pengar "string of cash"). Dock inte på pinne, utan på ett snöre.
Man måste komma ihåg att dessa mynt var lågvalörer som bara vägde fyra gram styck och tillverkades i nästan tvåtusen år vilket gjort att enorma mängder finns bevarade. Här ett exempel från firman Nordfrim med en uppsättning från olika dynastiner.
Dessa är relativt högt prissatta, man betalar med andra ord en hel del för en trevlig förpackning.
Dessa är relativt högt prissatta, man betalar med andra ord en hel del för en trevlig förpackning.