engs
B Bitterhetsakademin skrev:
Skiva från Wilcox-Gay radiogrammofon från 1940.
Den var ovanlig genom att ha ett graverhuvud som gjorde det möjligt att spela in egna 78-varvare men det var ett dyrt nöje och ljudkvaliteten var begränsad. Skivorna var dyra och blev det fel var det bara att kassera inspelningen och börja om eftersom graveringen skedde direkt på skivan. På senare modeller spelades en master in på band innan graveringen av skivan.
Du som verkar ha koll på udda musik-format. Har för mig jag jag hört talas om att de bakom järnridån, då den fanns. Hade nån form av billig LP, kunde följa med i musiktidningar och/eller smugglas enklare än vinylskivor.

Om de var av typ plastbelagd papp eller nån annan variant, skulle slitas ner mycket snabbare än vanlig vinyl. Men billigare och enklare få in. Mina sökkunskaper felar mig nu när jag söker på det.

Tokslut Tokslut skrev:
Tom. lokala OK/Q8an stod och gjorde egna semlor idag (iaf. smeten) stod en matberedare bakom disken och ett par tråg med öppna bullar. Jag skulle bara tvätta bilen så vet inte vad de smaka
De smakade nog OK

• Haha
  • Gilla
pjgb och 6 till
  • Laddar…
engs engs skrev:
Du som verkar ha koll på udda musik-format. Har för mig jag jag hört talas om att de bakom järnridån, då den fanns. Hade nån form av billig LP, kunde följa med i musiktidningar och/eller smugglas enklare än vinylskivor.

Om de var av typ plastbelagd papp eller nån annan variant, skulle slitas ner mycket snabbare än vanlig vinyl. Men billigare och enklare få in. Mina sökkunskaper felar mig nu när jag söker på det.
Du tänker väl på flexiskivor i tunn och sladdrig plast, dessa var vanliga från sextiotalet och några årtionden framåt.
De följde ofta med som tidningsbilagor och för reklamsyfte men hur de användes i Östeuropa är jag inte så insatt i.

• Röd flexiskiva från Hemmets journal, Jul-Skiva 1986, med låtar av Hasse Andersson och Kvinnaböske Band.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Tom. lokala OK/Q8an stod och gjorde egna semlor idag (iaf. smeten) stod en matberedare bakom disken och ett par tråg med öppna bullar. Jag skulle bara tvätta bilen så vet inte vad de smaka
Det kan jag senare berätta, tvättade både bilen och köpte semla 🙂

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
S skogaliten skrev:
Volvo är svenskt. Lastbilarna alltså. Personbilarna hamnade till slut i kinesiska händer.
Pågen är svenskt.
IKEA har aldrig varit ett svenskt börsnoterat bolag. Det är en stiftelse, som familjen Kamprad placerade utanför Sverige för väldigt länge sedan.
Arla är ett bondeägt kooperativ ägt av medlemmarna (alltså bönderna), som numera finns i ett flertal länder i Europa. Det kan man givetvis ha åsikter om hur kooperativet fungera när det är utspritt i flera länder.
ICAs majoritetsägare är ICA-handlare - i Sverige.
Det är 30 år sedan Orkla (Norge) köpte Procordia, där varumärken som Felix och ABBA finns.
Carlsberg köpte Pripps av Orkla för 25 år sedan - Pripps hamnade hos Orkla när de köpte Procordia. Det var en väldigt omtalad affär på sin tid.
Scania "skänkte" Wallenbergana bort till tyskarna (VW-koncernen) för kortsiktiga vinster.
Absolut vodka (hela Vin & Sprit) såldes av alliansregeringen 2007-2008 av ideologiska skäl.
Doro togs över av Xplora AS för några månader sedan.
Zoega togs över av Findus 1986 (40 år sedan), för att senare tas över av Nestlé. Rätt rörigt där bland varumärkena.

Men jag förstår inte ditt inlägg?
Varför peka på just de där varumärkena/företagen?
Få av varumärkena på listan är speciellt innovativa.
Några av företagen/varumärkena är helsvenska utan att finnas på börsen.
Något företag är ett medlemskooperativ., eller har andra mer ovanliga sätt att organisera ägandet av varumärket/företaget.
Mycket av det som hänt avseende ägande runt just dessa företag/varumärken hände för väldigt länge sedan, eller drevs av politiska omständigheter.

Så, ska man lista företag såsom varande "någonting", så bör man först kolla hur det hänger ihop, är de verkligen "sålda"?

Vill man ta ett sorgligt fall inom mejeri, så är väl försäljningen av Skånemejerier - ett bondekooperativ, till franska bolaget Lactalis mer problematiskt. Det har i varje fall inte långsiktigt stärkt mjölkbönderna som levererar till Skånemejerier, och därmed inte svenskt lantbruk.
Det var väl ingen som sa att det var innovation eller ändringar som skedde igår?

ikea är inte svenskt, Volvo lastbilar är kanske 25% icke svenskt. Arla kan knappast anses som svenskt längre, men Skånemejerier är mycket riktigare ett ”sorgligare” fall

AndersPS AndersPS skrev:
Det var väl ingen som sa att det var innovation eller ändringar som skedde igår?

ikea är inte svenskt, Volvo lastbilar är kanske 25% icke svenskt. Arla kan knappast anses som svenskt längre, men Skånemejerier är mycket riktigare ett ”sorgligare” fall
Enligt Fleksnes är Volvo Amazon i alla fall italiensk.😆

• Haha
Per Sandberg1 och 1 till
  • Laddar…
Volvo Sonett, men ändå.

• Gilla
  • Älska
  • Haha
Blazermannen och 3 till
  • Laddar…
Vad gäller var bolag är hemmahörande tycker jag att många gör det för enkelt för sig.

Visst kan man säga att Ikea inte är svenskt för att ägarstiftelserna är placerade i Nederländerna, Schweiz och Lichtenstein, men mycket utveckling och design sker i Älmhult och är det något land folk kopplar Ikea till är det Sverige. Även Scania har väl en motsvarande koppling till Södertälje.

Många företag är delar av internationella koncerner, samtidigt som exempelvis Stockholmsbörsen slåss över Sveriges viktklass när det kommer till börsnoteringar.

Det vi glömt är kanske en tid med väldigt nationellt knutna bolag, inte vilka bolag som är just svenska.

• Gilla
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
K
useless useless skrev:
Numera finns det ju så många varianter. Eftersom de inte är "riktiga" semlor kan man äta dom på valfri dag och spara grädd- och mandelmassasemlan till idag.
Då har jag ätit en oriktig semla idag 🤷‍♀️. Är inte så förtjust i mandelmassa med bittermandel, så jag valde en semla med vaniljkräm istället..👌

• Gilla
Tokslut
  • Laddar…
AndersPS AndersPS skrev:

Jag tycker att du ska utveckla hur du egentligen menar?

Så snart ett bolag handlas på börsen, så kommer ju någon större eller mindre andel att köpas av internationella organisationer.

Vad som avgör om ett företag är "svenskt" är väl en hel räcka andra saker.

Ta ett bolag som Ericsson, det bolaget visar prov på väldigt "icke-svenskt" beteende, oavsett var huvudkontoret ligger eller var aktien noteras.

Arlas kooperativa medlemmar (mjölkleverantörerna) anses att det finns en "svensk" bubbla som de verkar i. Arla fungerar sig olika beroende på var det verkar.

Som bonde så tycker jag att det är tråkigt att vi snart inte har några bondekooperativa organisationer kvar.

Mikael_L
T Testarn skrev:
En liten historia om inspelningen av Tårtan.
De var unga och hade liten budget men ville spela in i ett riktigt bageri...

De hittade ett som inte var i bruk, utan låg ute för försäljning, och hörde av sig till mäklaren (eller om det var hyresvärden) och fick låna nycklarna för att åka och titta. De var ju spekulanter på att köpa/hyra.
Det var fredag morgon...
Sen dit med hela inspelningsteamet, snabbt börja filma och sen filma hela helgen för att på måndagen lämna tillbaka nycklarna, tacka för titten och säga att det inte passade.
Ähh, kolla aldrig upp en god historia ...

Spoiler alert, tyckte ni mest om det ni nyss läste, läs inte denna länk
https://www.svd.se/a/Vq634/jag-grubblar-over-varfor-den-vackte-sadant-hat

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
Från oljekrisens dagar: Energisparkommittens propagandamärken.

• Åtta blå energisparmärken med en vit gris och texten "Spar energi". Mellan märkena står det "Sätt energisparmärket vid t.ex. el-kontakter".
    Skapa konto
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Dilato och 6 till
  • Laddar…
Suvi5700
Från oljekrisens dagar: Energisparkommittens propagandamärken.
Ganska aktuella idag med spotpriser på uppemot 4 kronor

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Konserver från förr, en krona burken på EPA var några år sedan.
Den nedre med klassiskt kungaporträtt.

• Två gamla konservetiketter: övre för sardiner med tomatsås, nedre för makrillfilé med kungaporträtt.
    Skapa konto
  • Gilla
Tule54 och 3 till
  • Laddar…
Suvi5700
Konserver från förr, en krona burken på EPA var några år sedan.
Den nedre med klassiskt kungaporträtt.
Idag är makrill i tomatsås en lyxvara

• Gilla
  • Ledsen
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.