Nästan bortglömda servicemärken från Gulf. För er som aldrig hann få sådana; Etikett från Gulf för fordonsservice med fält för motorolja, oljefilter, luftfilter, smörjning, växellåda och differential.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
de klistrades på bilens dörrkarm efter genomförd service.

• Gilla
Dilato och 7 till
  • Laddar…
ullberg
AndersPS AndersPS skrev:
Men Ica finns på börsen, så det är inte helt självklart "vem" som äger det på det sättet, men efter att "butiksägarnas förbund" köpte tillbaks det från Holland är det i vart fall väldigt mycket svenskare än det var innan dess.
ICA är väl utköpt från börsen sen 2022 - då blev i alla fall jag av med mitt innehav… (men fick i alla fall en budpremie)

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
C
AndersPS AndersPS skrev:
Jag hade för mig att det var ett norskt ägande inne och nosade också, men det är nog fel, kan inte hitta det. Men Ica finns på börsen, så det är inte helt självklart "vem" som äger det på det sättet
Du tänker kanske på grundarens norskklingande namn, Hakon Swenson?
Ägarbolaget hette ju Hakon Invest under lång tid.
Aktien avnoterades från börsen 2022 när "handlarföreningen" klev in, annars håller jag med om att ägarskapet är mer diffust i börsnoterade bolag, därav frågan hur man definierar ett svenskt bolag? Klart att det inte blir så många stora svenska bolag kvar om man generellt diskvalificerar börsnoterade bolag.

AndersPS AndersPS skrev:
Volvo group som jag tänker att du menar
Det formella namnet på det som kallas Volvo group är Aktiebolaget Volvo, så det är nog det som får anses vara "Volvo som bolag", där huvudägaren är Industrivärden, dvs. den s.k. Lundbergssfären. Men du har ju rätt i att bl.a. Geely varit, och fortfarande är där och nosar.

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Herre jisses. 160 koncernbolag. Friskt jobbat av göteborgarna!

Men så mycket man lär sig av udda diskussioner, intressant.

Intressant med ica, det såg ju ut som en bra match men gick inte alls.

ullberg ullberg skrev:
ICA är väl utköpt från börsen sen 2022 - då blev i alla fall jag av med mitt innehav… (men fick i alla fall en budpremie)
Vad det inte vid det tillfället som några ICA-handlare utnyttjade sina insiderkunskaper för att göra nätta vinster?

hsd
Yepp , en del åkte dit och fick näringsförbud

hsd hsd skrev:
Yepp , en del åkte dit och fick näringsförbud
Några får väl skaka galler också.

AndersPS AndersPS skrev:
Det är väl snarare så att svenskar är duktiga på att starta och utveckla men sjukt dåliga på att förvalta. Ett gäng företag som många kanske tror är svenska, men inte är det längre:

ICA
Volvo
Ikea
Absolut vodka
Pripps
Scania
Felix ketchup
Arla (ja, mjölken)
Pågen (inga svenska gifflar)
Doro (med sina seniortelefoner)
Abba (sillen, inte musiken)
Zoegas kaffe

Vi är duktiga på innovation, att starta men som sagt…

Förtydligande: på matmarknaden är det enbart Coop och Axfood som är svenska.
Volvo är svenskt. Lastbilarna alltså. Personbilarna hamnade till slut i kinesiska händer.
Pågen är svenskt.
IKEA har aldrig varit ett svenskt börsnoterat bolag. Det är en stiftelse, som familjen Kamprad placerade utanför Sverige för väldigt länge sedan.
Arla är ett bondeägt kooperativ ägt av medlemmarna (alltså bönderna), som numera finns i ett flertal länder i Europa. Det kan man givetvis ha åsikter om hur kooperativet fungera när det är utspritt i flera länder.
ICAs majoritetsägare är ICA-handlare - i Sverige.
Det är 30 år sedan Orkla (Norge) köpte Procordia, där varumärken som Felix och ABBA finns.
Carlsberg köpte Pripps av Orkla för 25 år sedan - Pripps hamnade hos Orkla när de köpte Procordia. Det var en väldigt omtalad affär på sin tid.
Scania "skänkte" Wallenbergana bort till tyskarna (VW-koncernen) för kortsiktiga vinster.
Absolut vodka (hela Vin & Sprit) såldes av alliansregeringen 2007-2008 av ideologiska skäl.
Doro togs över av Xplora AS för några månader sedan.
Zoega togs över av Findus 1986 (40 år sedan), för att senare tas över av Nestlé. Rätt rörigt där bland varumärkena.

Men jag förstår inte ditt inlägg?
Varför peka på just de där varumärkena/företagen?
Få av varumärkena på listan är speciellt innovativa.
Några av företagen/varumärkena är helsvenska utan att finnas på börsen.
Något företag är ett medlemskooperativ., eller har andra mer ovanliga sätt att organisera ägandet av varumärket/företaget.
Mycket av det som hänt avseende ägande runt just dessa företag/varumärken hände för väldigt länge sedan, eller drevs av politiska omständigheter.

Så, ska man lista företag såsom varande "någonting", så bör man först kolla hur det hänger ihop, är de verkligen "sålda"?

Vill man ta ett sorgligt fall inom mejeri, så är väl försäljningen av Skånemejerier - ett bondekooperativ, till franska bolaget Lactalis mer problematiskt. Det har i varje fall inte långsiktigt stärkt mjölkbönderna som levererar till Skånemejerier, och därmed inte svenskt lantbruk.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Leo Holmgren levde mellan 1904 och 1989 och var en verklig konstnär i det lilla formatet. Han gjorde under en lång karriär oräkneliga medaljer som är en fröjd att se med sina rika detaljer.

• Medalj av Leo Holmgren med en kvinnlig figur som håller en stav och balansvåg, utförd med rika detaljer, texten "Kungliga Myntet 100 år på Kungsholmen".
    Skapa konto
  • Bronserad medalj med porträtt av svenska kungar och årtalen 1850-1950, detaljerade sniderier och en krona överst.
    Skapa konto
  • Medaljong med huvudet av en person med krona, inskriptioner ”Sanctus Ericus” och ”Stockholm” omgiven av detaljerade figurer och mönster.
    Skapa konto
  • Medalj av Leo Holmgren med detaljerad avbildning av renar och en människa i traditionell klädsel, graverad i en scen av samisk kultur.
    Skapa konto
  • Medalj med detaljerat motiv av människor och renar vid en kåta, med en stege och fjäll i bakgrunden, skapad av Leo Holmgren.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Dilato och 5 till
  • Laddar…
B
En dag som den här (fettisdagen) drar jag mig till minnes semlorna som fanns att köpa i livsmedelsbutiker under mina tonår. De kom inte från något riktigt konditori utan var framställda av någon helt i avsaknad av yrkesstolthet och känsla för bagar- och konditoryrket. De bestod av en torr smaklös bulle med en liten stenhård puck som skulle föreställa mandelmassa, samt lite hårdvispad grädde där man gladdes åt att det inte var mer.

Nuförtiden hör jag aldrig talas om sådana bottennapp på semmelfronten, som väl är. Mitt midjemått hindrar mig numera från att konsumera semlor i den omfattning jag skulle vilja, inte semmelkvalitén.

• Gilla
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
B Blazermannen skrev:
Mitt midjemått hindrar mig numera från att konsumera semlor i den omfattning jag skulle vilja, inte semmelkvalitén
Det är väl ändå hyfsat enkelt när det bara är en enda dag om året. Hur många semlor hinner man smocka i sig på den korta tiden?

…eller menar du att semlor även äts på andra dagar än just idag!? 🤓

• Gilla
  • Haha
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Numera finns det ju så många varianter. Eftersom de inte är "riktiga" semlor kan man äta dom på valfri dag och spara grädd- och mandelmassasemlan till idag.

• Gilla
Testarn och 1 till
  • Laddar…
B
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det är väl ändå hyfsat enkelt när det bara är en enda dag om året. Hur många semlor hinner man smocka i sig på den korta tiden?

Kan äta dem även under fastan, men inte före fettisdagen.

• Wow
Johan Gunverth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Numera finns det ju så många varianter. Eftersom de inte är "riktiga" semlor kan man äta dom på valfri dag och spara grädd- och mandelmassasemlan till idag.
Så är det ju. Inte heller någon information om vad bakverket egentligen heter resten av året. De klarar sig med andra ord från folkets vrede. 🤨

Tidningsartikel från 1952 om böter för att baka fastlagsbullar för tidigt, offentliggjord i Malmö, med kommentarer om regler från jordbruksnämnden.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
Dilato och 12 till
  • Laddar…
Tom. lokala OK/Q8an stod och gjorde egna semlor idag (iaf. smeten) stod en matberedare bakom disken och ett par tråg med öppna bullar. Jag skulle bara tvätta bilen så vet inte vad de smaka

• Gilla
Manhunter
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.