1 749 492 läst ·
15 773 svar
1749k läst
15,8k svar
Saker som vi glömt bort att de har funnits
Min är i yrkesanvändning än i dag. Mest förborrning av skruvhål i snickeriet för där vrider man inte armen av sig.possum77 skrev:
Jag hittade den på kommunala sophanteringen år 2000.
Äldre kokböcker är ofta kulturhistoriskt intressanta. Här en hundratioårig bok som lär ut de grundläggande kunskaperna en god husmor skall ha. Allt gjordes från grunden och allt ätligt skulle tas tillvara. Boken gavs ut under första världskriget så det var brist på det mesta.
Jag tackar alla som deltagit, för nu har jag blivit ganska säker på att blocket har varit till för kortspelet Bridge.Jonas Persson skrev:
Det verkar vara helt dominerande med 6 st vertikala fält, varannat märkt "we" varannat "they", i mitt block W och T.
Det som har varit lite svårt är att hitta ett noteringsblock som liknar mitt i de översta fälten, det ska alltid vara 4 fält i en ledd av matrisen, ett för varje spelare, men sen brukar det vara 4 fält i andra ledden, i mitt block är det bara 3x3, men om jag tänker lite utanför boxen så är det ju 4 fält för spelarnamn, bara att det översta, där ska man nog plita in texten i samma rad som det även finns plus och minus i.
Men visst är det allra mest sannolikt bridgenotation det här, så nu måste jag väl lära mig spela bridge (samt hitta 3 till) så jag får användning för detta fina block.
Det finns tydligen olika spelsystem inom bridge, men detta verkar vara till för "Rubber bridge", där spelet är slut när ett lag har vunnit två omgångar (rubbers), därför behövs det bara 3 fält för poäng.
Med stor varning för att jag kan ha hur mycket fel som helst nu ...
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Lungkorv med "svinränta" , låter inte gott 🤔. Kanske något man åt under krigsåren ? EDIT: 110 år sedan boken trycktes så ännu äldreB Bitterhetsakademin skrev:
Pölsa växte man upp med i skolan och hemma. Nu finns det tyvärr inte många tillverkare, hemma har alla slutat tillverka pölsa. Blir oftast Norrlandspölsa på burk, inte helt fel den heller.Suvi5700 skrev:
Samma med blodpaltbröd, fanns lokal tillverkare som gjorde stora tjocka paltbröd, men tror det företaget lades ned. Åt ofta paltbröd under uppväxten med knaperstekt sidfläsk och vitsås, mmmm.
Norrlandspölsa på burk är god.F fusion skrev:Pölsa växte man upp med i skolan och hemma. Nu finns det tyvärr inte många tillverkare, hemma har alla slutat tillverka pölsa. Blir oftast Norrlandspölsa på burk, inte helt fel den heller.
Samma med blodpaltbröd, fanns lokal tillverkare som gjorde stora tjocka paltbröd, men tror det företaget lades ned. Åt ofta paltbröd under uppväxten med knaperstekt sidfläsk och vitsås, mmmm.
En sån här liten kock har jag hemma. Inte min på filmen men likadan.
Haft den i nästan 50 år, fick den av mammas faster som köpt den till sitt eget barn (som hon tyvärr aldrig fick).
En kär leksak som fortfarande är fullt fungerande!🙂
Tyvärr saknar min pepparflaskan samt den handen och fingertopparna på andra handen är trasiga.
Spine Robotics, ursprungligen Robotgruppen HB, grundades 1980 i Mölndal. Konkurs 1986 och patentet på "orm"-roboten såldes till Komatsu.Johan Gunverth skrev:
Jag var där och jobbade någon gång med deras IT-prylar.
/Höghus
Förr i tiden fick barnen lära sig att sparsamhet är en dygd och för att främja sparandet delade bankerna ut sparbössor, i många fall påkostade som denna i gjuten mässing.
Det sparades i alla fall inte på material, den väger runt kilot.
Det sparades i alla fall inte på material, den väger runt kilot.
Äldre logotyp för Europeiska Post och Teleunionen. På nittiotalet delades den upp i nya enheter som hanterar post och telefrågor. Cept stod bakom initiativet att varje anslutet land årligen skulle ge ut några frimärken med gemensamt tema och dessa blev en tid mycket populära och föremål för spekulation.