D Deltidslantisen skrev:
Kanske fusk att klippa från Clas Ohlssons gamla kataloger men bortglömd era att driva alla möjliga verktyg med en borrmaskin. Just denna är från -74.
[bild]
Även Black & Decker gjorde en hel del tillsatser till borrmaskiner, minns att min far hade en sådan cirkelsåg men den var ärligt talat inte mycket att ha.

• Gilla
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
D Deltidslantisen skrev:
Bara provat flexibla förlängningen när det var tajt, den funkade utmärkt.
Jag tänkte mer på de olika fräs tillbehören, såg, pelarbor, den flexibla förlängningen känns naturligt att den är bra, eftersom det är samma funktion som "borren" har från början.

Har själv ingen Dremel, men varit lite sugen på det för lättare hobby arbeten, t.ex anpassa bilbanedelar, så kollat lite på det senaste tiden.

Spontant är min känsla att dedikerade verktyg i längden funkar bäst, och att man kanske främst ska använda Dremel för deras slipfunktion.

A ajn82 skrev:
Jag tänkte mer på de olika fräs tillbehören, såg, pelarbor, den flexibla förlängningen känns naturligt att den är bra, eftersom det är samma funktion som "borren" har från början.

Har själv ingen Dremel, men varit lite sugen på det för lättare hobby arbeten, t.ex anpassa bilbanedelar, så kollat lite på det senaste tiden.

Spontant är min känsla att dedikerade verktyg i längden funkar bäst, och att man kanske främst ska använda Dremel för deras slipfunktion.
Borrstativet ligger på vårens lista för inköp. Borrat en del med maskinen lös och det funkar bra med högre varvtal.

B Bitterhetsakademin skrev:
Även Black & Decker gjorde en hel del tillsatser till borrmaskiner, minns att min far hade en sådan cirkelsåg men den var ärligt talat inte mycket att ha.
Samma här, min far hade även tillsats för sticksåg och slipmaskin (som var lika värdelösa även dom).
Vet att dom fortfarande låg här och samlade damm för inte allt för länge sedan (men det kan lika gärna ha varit för 25 år sedan också).

• Gilla
Blazermannen och 2 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Samma här, min far hade även tillsats för sticksåg och slipmaskin (som var lika värdelösa även dom).
Vet att dom fortfarande låg här och samlade damm för inte allt för länge sedan (men det kan lika gärna ha varit för 25 år sedan också).
De har tydligen en serie igång fortfarande https://www.bygghemma.se/verktyg-oc...ecker-multievo-for-borrskruvdragning/p-542370

Kan vi lägga in tiden när det var ett kvalitetsmärke här? Har en borrmaskin från dem som är över 30 år.

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Jag tänkte mer på de olika fräs tillbehören, såg, pelarbor,
Ett borrstativ ("pelarborr") använder jag fortfarande sporadiskt till min drygt 50 år gamla gröna boschborrmaskin! Ingen dremelstorlek dock utan en vanlig "handborrmaskin".

Jag vill minnas att maskinen kostade närmare 300 kronor då, antagligen med stativet, och det verkar rimligt om man tittar i classekatalogen från 73/74.

Annons för AEG borr- och slagborrmaskiner med olika modeller, specifikationer och priser. Visar fyra borrmaskiner och en väska med verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Allt har inte blivit dyrare. 300 kronor var ganska mycket pengar på den tiden. Inte konstigt att man ville använda maskinens motor till mer än att enbart borra med.

• Gilla
Blazermannen och 4 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett borrstativ ("pelarborr") använder jag fortfarande sporadiskt till min drygt 50 år gamla gröna boschborrmaskin! Ingen dremelstorlek dock utan en vanlig "handborrmaskin".

Jag vill minnas att maskinen kostade närmare 300 kronor då, antagligen med stativet, och det verkar rimligt om man tittar i classekatalogen från 73/74.

[bild]

Allt har inte blivit dyrare. 300 kronor var ganska mycket pengar på den tiden. Inte konstigt att man ville använda maskinens motor till mer än att enbart borra med.
Enligt SCBs omräkning är det ca 2500 kr idag. Egentligen sund tanke!

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Metabo tror jag var föregångare med hemmaverkstaden, deras Multitool.
AEG och Bosch kom väl med sina varianter också.

Svartvitt reklamaffisch för Metabo, där en man håller en borrmaskin. Texten "Männer haben Metabo!" syns tydligt.
Skapa konto

Metabo, för män!

/Höghus

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 7 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

[media]
[bild]

Metabo, för män!

/Höghus
Underbart! Shopsmith gör fortfarande multimaskiner. Liknade koncept men stationärt. https://www.shopsmith.com/mark-5

Färgband till Underwood 5 skrivmaskin. Underwood använde sin egen standard på spolarna och hade patent på dem i ett flertal länder.

• Färgbandspole för Underwood 5 skrivmaskin med märket Barco, innehållande patentskyddad design och text på metall- och plastdelar.
    Skapa konto
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…
Höghus Höghus skrev:

[media]
[bild]

Metabo, för män!

/Höghus
En sån där hade farsan när jag var barn. Jag skulle låna den (utan hans vetskap) och den höll på att vrida armen av mig. Fullt vridmoment när man petade på knappen, inget steglöst där inte 😂

Stickan56
B Bitterhetsakademin skrev:
Reparationssatser från tiden då det var någon mening med att laga cykelslangar. Solutionen var av den gamla goda typen med trikloretylen som gav ett perfekt resultat. Idag är slangen av något plastmaterial istället för gummi och lagningarna spricker oftast med tiden.
Klart att man lagar slangar. Repsats köper man på Jula eller Biltema.

Stickan

Stickan56 Stickan56 skrev:
Klart att man lagar slangar. Repsats köper man på Jula eller Biltema.

Stickan
Idag beror det på vilken slags slang du köper, vissa fabrikat är tillverkade av ett mer plastliknande syntetgummi än de äldre som gjordes av butylgummi. De nya spricker oftast efter lagningen och det är inte roligt att stå med platt däck och få gå med cykeln hela vägen hem. Kvaliteten är så dålig att även ventilröret i många fall lossnar från slangen.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Slangar är så billiga att det är säkrast att lägga i en ny när man ändå klyddat med att ha av hjul och däck.

Alfredo Alfredo skrev:

[bild]

På den tiden Classe var en seriös butik och hade kvalitets sortiment . Blev många turer till Sundsvall när de öppnade där. Nu besöker man knappt butiken öht....

• Ledsen
Tule54 och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.