År 1000 var Leif Eriksson den förste europe att segla till Nordamerika. Han föddes på Island men växte upp på Grönland. Kanske dags att begära tillbaka Vinland från de orättmätiga kolonisatörerna som bor där idag.😆

• Tre isländska frimärken från 1938 firar Leif Eriksson, med motiv av hans staty och en karta över Vinland.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 8 till
  • Laddar…
Illustration av en bil med fokus på motorn, reklambild för Judson accelerationsaggregat för Volkswagen och Ghia, med teknisk text och prisinformation.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
  • Wow
cpalm och 14 till
  • Laddar…
Maria T
Suvi5700 Suvi5700 skrev:
Hittade min freestyle här om dagen
Samma här, en sån Walkman som var vattentät. Inköpt i USA 1982, en svart sak (fanns då bara gula att köpa i Sverige). Inser nu att du kanske avsåg en bärbar spelare för CD... nåväl.

Maria T Maria T skrev:
Samma här, en sån Walkman som var vattentät. Inköpt i USA 1982, en svart sak (fanns då bara gula att köpa i Sverige). Inser nu att du kanske avsåg en bärbar spelare för CD... nåväl.
Här har vi den gula varianten.

• Gul Sony Walkman FM med svarta och färgade knappar, modell för sportbruk.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
cpalm och 6 till
  • Laddar…
Suvi5700
Maria T Maria T skrev:
Nädå, jag menar med kassettband. Min första var en gul. Denna jag hittade är svart. Tror jag köpte den 1990 och den kostade runt 400 kronor

• Gilla
Maria T
  • Laddar…
Cheesen
T Thomas_Blekinge skrev:
Berätta vad som noterades.
Vad du ätit och druckit och vad det kostar
Man fick sedan hela blocket till bordet och sedan kunde man lämna pengar i blocket och lämna stället.. (nu talar vi ju om lite bättre restauranger)

Jonas Persson
T Thomas_Blekinge skrev:
Jag vet hur en restaurangnota fungerar men jag tror inte blockets uppdelning passar till syftet. Jag tror som någon sa att det är ett anteckningsblock för Bridge-spelet. Någon liknande indelning visas på [länk]
Håller med, fann denna på Ebay

Burlington Route CB&Q Railroad Issued Contract Bridge Score Pad

Kontraktspoängkort för spelet bridge med Burlington Route-logotyp. Tabellen innehåller kolumner för spelare och sektioner för tre gummor och totalpoäng.
Skapa konto

Denna hittar jag ingen beskrivning för, men den är än mer lik
Vintage formulär från Pan American med rubriker för spelare och poäng, samt bild på ett passagerarplan under formuläret.
Skapa konto

Redan 1920 hade civilisationen gått fram såpass att markkonflikter kunde avgöras med en folkomröstning. Då fick invånarna i Slesvig rösta för om de skulle tillhöra Danmark eller Tyskland. Nordslesvig (zon 1) röstade med 75 procents majoritet för att tillhöra Danmark och i Sydslesvig röstade 80 procent för att tillhöra Tyskland. Märkena på bilden är i danska kronor och kostade då det begav sig drygt tjugo kronor vilket var flera dagslöner vid den tiden. Tjugo kronor var då ett flott guldmynt på runt åtta gram finguld.

• Frimärken från Slesvig med texten "1 ZONE PLEBISCIT", i olika färger och valörer, relaterade till en historisk folkomröstning.
    Skapa konto
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Kanske fusk att klippa från Clas Ohlssons gamla kataloger men bortglömd era att driva alla möjliga verktyg med en borrmaskin. Just denna är från -74.
Bild av en annons från 1974 för en sticksåg kopplad till handborrmaskin, med justerbart sågblad och lackerad kåpa.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 6 till
  • Laddar…
hsd
Har en cirkelsåg som använder borrmaskinen som drivning (AEG)

• Gilla
  • Älska
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Dremel verkar fortfarande hålla liv i det tänket, någon som provat hur bra det faktiskt fungerar?

Olika Dremel-tillbehör visas: multipurpose cutting kit, wall tile cutting kit, grout remover, line and circle cutter, rotary shield, flex-shaft tool holder, workstation, multi-vise, detailer's grip.
Skapa konto
Olika Dremel-tillbehör visas, inklusive Multi-Vise, Pivot Light, och Comfort Guard, med deras respektive produktnamn och nummer.
Skapa konto

• Gilla
Tule54
  • Laddar…
A ajn82 skrev:
Dremel verkar fortfarande hålla liv i det tänket, någon som provat hur bra det faktiskt fungerar?

[bild][bild]
Bara provat flexibla förlängningen när det var tajt, den funkade utmärkt.

• Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.